Gammel tecktyl

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Post Reply
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Gammel tecktyl

Post by jangu1@hotmail.com » Tue 20 Sep 2011 12:53

Er det noen som har tips til åssen man får av gammel tekctyl? Når jeg pusser på gammel tecktyl så bare ødlegger jeg det jeg pusser med.
Jeg har brukt sånne skiver til vinkelsliperen med sandpapir på. Veldig effektive i grunn. Tecktylen legger seg som lim på skiva og ødlegger hele skiva.
Og de koster noen kroner selv på biltema mener jeg og huske de koster rundt 50 pr stk.


Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel tecktyl

Post by 445 » Tue 20 Sep 2011 13:59

Har du tilgang på en "fein"-multimaskin? Eller en billig kopi?
Til disse kan du kjøpe en "sparkel" som du kan skrape tektylen greit med.

Som originalutstyr ser den slik ut, men du kan sikkert ta et vanlig fein-sagblad også og slipe bort tennene på.
http://www.verktøy.no/index.cfm?tmpl=bu ... 0STIV%20*M
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Gammel tecktyl

Post by jangu1@hotmail.com » Tue 20 Sep 2011 15:12

Takk for tipset 445. Det var lurt ja. Jeg har faktisk en sånn multimaskin. Så det skal jeg prøve på. Vet ikke om jeg har sånn sparkel men.
Jeg prøver for det jeg.

Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544

Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Gammel tecktyl

Post by Håvard E Johansen » Tue 20 Sep 2011 16:36

Hei. Eller Duxola malings fjerner, å en sparkel spade. veldig viktig med rengjøring etterpå da.

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Gammel tecktyl

Post by pals » Tue 20 Sep 2011 17:44

Kommer du til plata fra baksiden, er det et godt tips å bruke varmepistol.
Varm plata akkurat så varm at tectylen slipper, så bruker du en barkespade eller malingsskrape til å fjerne den. Meget effektivt.

Det er dog grunn til å advare mot følgende:
  • Det kan ta fyr
    Det utvikles gasser som du ikke vil puste inn
    Varmer du for mye kan du deformere plata
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Gammel tecktyl

Post by Torbo2 » Tue 20 Sep 2011 19:25

Det tynne laget som blir igjen etter bruk av varmepistol og skrape/sparkelskje kan du løse opp med whitiespirit. Men det er noe griseri... La w.spriten "jobbe" litt først og så går det vekk med twistdotter...

Om det er noe vits i å ta det bort da?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel tecktyl

Post by 445 » Wed 21 Sep 2011 07:12

Et alternativ til white spirit er en "kaldavfetting". Kanskje det er samme produkt med ulike navn (og pris?)
Mener at jeg brukte Hagmanns kaldavfetting fra 5-liters boks da jeg gnikket vekk de siste tectyl-restene fra Duetten for mange år siden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gammel tecktyl

Post by Reodor57 » Thu 22 Sep 2011 00:44

Om du kommer til, og skal fjærne lakken også er stålbørste på vinkelsliper (Enhånds) noe av det mest effektive jeg har brukt.. Den griser seg ikke til og går rett inn på metallet så det blir blankt og fint. Men, skal en bevare lakken er det noe helt annet. Er det tykke lag, bruk en børste med tykk tråd. Pass litt på at plata ikke blir for varm noe som kan hende om en sliper litt for lenge, men er sjelden noe problem.
Tips ved bruk av stålbørste. Bruk værenbriller, hansker og caps. Det kommer noen tråder i vill fart innimellom.
Bruk også øreplugger når du sveiser forresten. Ikke for lyden sin del, men ikke godt å få en sveiseperle inn i øret...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Gammel tecktyl

Post by pals » Thu 22 Sep 2011 06:48

Har ikke forsøkt dette midlet selv, men kanskje noen andre har erfaring?
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11184

Løser opp understellsmasse så den enkelt kan skrapes av, står det. Hvis det er sant, er det verdt pengene.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel tecktyl

Post by 445 » Sat 24 Sep 2011 21:44

Reodor57 wrote:Bruk også øreplugger når du sveiser forresten. Ikke for lyden sin del, men ikke godt å få en sveiseperle inn i øret...
Har ingenting meg tectyl å gjøre, men likevel....:
Hvis mulig, så ha buksa godt på utsiden av sko/støvler ved sveising. Øvde på under/opp-sveising på et sveisekurs for mange år siden. Plutselig datt det en skikkelig stor sveiseperle ned langs bukseleggen og ned i skoen. Det luktet svidde ullsokker lang vei, og var inn i he##¤¤%%&!!!ete vondt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Gammel tecktyl

Post by Torbo2 » Sat 24 Sep 2011 22:09

Man kan jo også risikere svidd bommull fra undertøy. Mange steder det kan svi gitt... Dessuten lukter det ikke så godt med svidd hud heller!

Hva gjør svenskene på kjøkkenet?

Jo, de setter på ramme på komfyren... Sikkert smart, på gunn av barn spes.

"Det er ikke farlig å sikre seg og andre!", er det noe som heter det? Om ikke så kan det bli et nytt begrep for oss som driver med Volvo (säkerhet)?

Bukker
Briller sveise/slip
Frisk luft ved grunning og lakk
Håndbrems (bruk av jekk)
Pustemaske
Bilbelter
Annet?
Vi lever jo bare en gang.......

Post Reply