Page 3 of 3

Re: Skifte eksosanlegg

Posted: Thu 07 Jun 2012 08:13
by 445
Synes ikke prisen på rustfritt anlegg var avskrekkende.
Tenkte litt på dette med galvanisk tæring (svart stål/rustfritt), men bilene våre ser vel ikke saltlake, så det bør gå ganske bra.

Re: Skifte eksosanlegg

Posted: Tue 12 Jun 2012 21:57
by Rodtwitt444
Endelig: Det etterlengtede resymèet!

Eksosanlegget er innkjøpt fra Jørgenrud. Montering foregikk i garsjen til 445.

Alle skruer ble marinert med rustløser kvelden før. Dermed var det ingen problemer med å skru løs det gamle anlegget. De forskjellige delene av anlegget var imidlertid rustet godt sammen, så baufil måtte til for å få løs den delen som går over bakakselen. Vi glemte imidlertid å kontrollere vinkel og retning på "knekken" og skjøten mellom potta og bakakselen, noe som skaffet litt hodebry når vi skulle montere det nye anlegget. Mer om det etterhvert. Fremre del fra manifolden ble montert først, deretter bakre eksospotte. Bakre potte ble bare løst festet for lettere å kunne treffe midtstykket. Dette viste seg å være en dårlig idé da det neste falt ned i hodet på 445 mens vi monterte midtstykket.

Når midtstykket skulle på plass viste dette seg å være en 5-10 cm for langt i forhold til det gamle anlegget, så baufil måtte fram igjen. Etter å ha blitt kappet til med det gamle anlegget som mal, forsøkte vi på nytt å montere dette. Problemet med stor P ble å få anlegget til å "treffe" festebraketten mellom bakaksel og fremre potte, samtidig som svingen mot bakre potte ikke ble stående presset mot reservehjulsbrønnen. For å få til dette måtte en ekstra biljekk til for å tvinge eksosrøret inn på braketten. For å hindre eksosrøret å ligge inntil reservehjulsbrønnen ble en ekstra festebøyle hentet fra det gamle anlegget og satt opp i trekantformasjon med en tilsvarende ny festebøyle. Fornøyd bil og eier satte nesa hjemover noen timer etter ankomst, med betraktelig redusert lydnivå.

Jeg må nok en gang takke pent for meg for besøket hos 445. Ikke bare stilte han garasje og ekspertise til disposisjon, garasjen viste seg også å ha servering og avfallshåndtering!
Jekk på plass for å få plassert eksosrøret i braketten
Jekk på plass for å få plassert eksosrøret i braketten
20120405_124619.gif (63.16 KiB) Viewed 5167 times
Bakre potte + midtstykke nesten ferdig montert
Bakre potte + midtstykke nesten ferdig montert
20120405_124650.gif (61.33 KiB) Viewed 5167 times
Trekantformasjon på bakre potte
Trekantformasjon på bakre potte
20120405_131845.gif (63.23 KiB) Viewed 5167 times

Re: Skifte eksosanlegg

Posted: Wed 13 Jun 2012 09:32
by hlyshaug
Interessant. Bruk av jekk var definitivt en bedre løsning en min: Jeg lå på bakken, eksosanlegget oppå meg, og øverst var bilen....

Trekantopphenget bak ser mer solid ut enn mitt. Var det eget påfunn etter lek med medfølgende braketter etc, eller kopi av det gamle?

Re: Skifte eksosanlegg

Posted: Wed 13 Jun 2012 10:01
by Torbo2
Det var en proff trekant!

Re: Skifte eksosanlegg

Posted: Wed 13 Jun 2012 10:36
by 445
hlyshaug wrote:Trekantopphenget bak ser mer solid ut enn mitt. Var det eget påfunn etter lek med medfølgende braketter etc, eller kopi av det gamle?
Veien ble nok til etterhvert som vi gikk...

Re: Skifte eksosanlegg

Posted: Wed 13 Jun 2012 11:46
by Torbo2
Jeg noterer meg den der. Ser at man kan justere både høyde og lengde bare ved å regulere på klemmene, uten at det vrir seg.
Nesten er 3D-konstruksjon. Ofte setter man tingene på og så blir det for høyt eller for lavt, så er det å bytte eller borre i brakettene. Men her slipper man å bore og trekanten kan justeres på millimeteren.
Kanskje jeg må gjøre dette på bakerste potte, som henger 1 cm for lavt?
Og nå vet jeg hvor jeg får gjort slikt!