Skifte eksosanlegg

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by 445 »

Har sendt deg en IM.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Rodtwitt444 »

Eksosanlegget ble skiftet i garasjen hjemme hos 445 skjærtorsdag. Fasilitetene var upåklagelige, med servering og avfallshåndtering. En mer utfyllende beskrivelse med bilder følger så snart jeg får God Tid (tm).
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by 445 »

Takk for hyggelig besøk.
Overlater den utfyllende beskrivelsen til deg, men legger inn et stemningsbilde så lenge:
IMG_0870.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Røber'n »

Se her, ja! Bringer tilbake minner fra vinteren som har gått... Jeg har noen timer under den dråpeformede i vinter. Deilig å ligge på gulvet og skru bil på fritida. Men, men, trøster meg med at det kunne vært ute på en parkeringsplass ved en bensinstasjon i -25 og striregn... I min neste garasje blir det hvertfall løftebukk! Garantert :-)
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Skifte eksosanlegg

Post by PV-Sport »

Hei folkens!
Låner denne tråden litt, da jeg holder på å bytte den fremre eksospotta på min 64 mod PV544.
Den gamle potta mi (Walker) har en festebrakett på siden, som festes til et gummioppheng midt under bilen.
Den nye potta jeg kjøpte fra Jørgenrud har ikke denne braketten.
Lurer på om jeg bør kappe den av gammelpotta og sveise den på den nye...?
Har dere slikt oppheng på deres biler?

Image

Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

På min Duett er det ikke slik brakett. Det å sveise på noe å selve potta er tror jeg er kortvarig glede. Materialet godset rundt er svakt og vil svekkes ytterligere ved å sveise på brakett. Da er det bedre å sveise på brakett eller skru på en bøyle på innfestings-monteringklemma mot rør, framme elle bak og bruke oppfinnsomhet på feste i bilen. Det er ikek sikekrt du trenger ekstra feste til potta i det hele ta,, men heller konse om rørene foran og bakover.

Det kan slite litt på de andre gummiopphengene, men det er bedre å skifte noen gummiringer hver år eller hvert annet år enn å måtte bytte potte etter to-tre år....

- Ikke særlg morsom at den ryker i området det det er sveist. Noen lydpotter er også aluminiumisert elerl en svak forsinking og den beskyttelsen går også føyka... Og derved nedsettes levetiden betraktelig.

Jeg brukte en midtpotte fra Biltema og tilhørende rør, men bedhold den bakre potta og satte den på langs. Det gir litt mer godlyd og "turboeffekt" (-lyd) ved et bestemt turtall, uventet riktignok, men helt greit... hvis jeg kjørte med turtall over 5000 o/min ville jeg fulgt opp med tykkere rør og potte bakerst også. Men denne - litt under totomms, går fint...

Sier ikke at man kan henge på enkle patentbåndløsninger, men litt tenking så blir det bra.
DEt kan være nok med et feste midt på anlegget, i tilelgg til framme og bak... mer enn nok, tror jeg....
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Skifte eksosanlegg

Post by PV-Sport »

OK.
Skal prøve å montere uten feste på potta. Ser ut som det kan være noe forrige eier har mekket til.
Uten dette, henger anlegget kun i eksosmanifolden på motoren. Neste oppheng blir da helt bak ved bakre støtfanger.
Der hvor anlegget svinger 90 grader mot bilens venstreside. Men det blir sikkert stivt nok.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

PV-Sport wrote:OK.
Skal prøve å montere uten feste på potta. Ser ut som det kan være noe forrige eier har mekket til.
Uten dette, henger anlegget kun i eksosmanifolden på motoren. Neste oppheng blir da helt bak ved bakre støtfanger.
Der hvor anlegget svinger 90 grader mot bilens venstreside. Men det blir sikkert stivt nok.
Mender det skal være et feste rett bak bakasklingen. Det skal i alel fall være et ved girkassen. Eller blir vel belastningen mot manifolden litt stor. So mer start om litt kjøreing for å prøve kan vel ikek skade....

Det fins div. gummioppheng (knotter med skruer i hver ende) i nandelen som kan tilpasses.
Jeg er litt unna PV- nå, i morgen også, så jeg får ikek sjekke. kan jo se på Duetten, men det er jo ingen original målestokk...
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Røber'n »

Jeg byttet til 2" Simons i vinter. På det anlegget er det ikke feste på selve potta, men det skal være et feste rett ved enden av tunnelen til mellomakselen.
På bildet har jeg bare satt sammen delene som fulgte med i pakka. Ser ganske harry ut, men jeg fikk brukt originale hull, og det er mer enn stivt nok. På venstresiden av røret synes gummiopphenget torbo skrev om, med bolt i hver ende og gummi i midten. De egner seg veldig godt til feste mellom gulv og brakett. De er imidlertid mye stivere enn gode gamle opphengsstrikker, så noe mer støy vil det kanskje bli. Det finnes mye rart som kan brukes i eksos-del-hyllene rundt omkring , så det er bare å bruke fantasien...
Image
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

Dette ser lovende ut.
Skulle det bli vibrasjon i bilen, noe som er vanlig uten gummimellomlegg, finner du sikkert en patent på høyre siden av festet også. Som du sier er det fantasli og litt hjernevridninger som skal til.
Med det anlegget blir det godlyd og godt pusterrom for motoren tenker jeg...
Jeg trodde en store potta skulle sitte lengre bak? Og bare rør til midten av bilen og evt en lang halvtykk mellompotte?

Men jeg kan kun Simons på Amazonen, så jeg er usikker her..
Jeg tør nesten ikke komme med påstander her uten å ha målt, men Amazonen gikk vesentlig bedre med totomms anlegg.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Skifte eksosanlegg

Post by PV-Sport »

Løsningen for meg ble å handle ei Walkerpotte hos Mekonomen.
Hadde delenr på den gamle potta, så det var lett å finne riktig type.
Den har festebrakett på riktig plass, så det var plug and play:

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by 445 »

Så bra at det løste seg!
Fungerer potta bra sammen med øvrige rør? Samme dimensjon?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Skifte eksosanlegg

Post by PV-Sport »

Fungerer potta bra sammen med øvrige rør? Samme dimensjon?
Det skal sies at jeg strevde litt med å få på det bakre røret.
Men etter å ha pusset ned stussen på potta litt med grovt smergelpapir og ei fil, så gikk det på.
Mot det fremre røret smatt det rett på.
Det er nok samme dimmensjon ja, men så er nok hele eksosanlegget på bilen min fra Walker.
Det står Walker på den bakerste potta også.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skifte eksosanlegg

Post by 445 »

Er et anlegg fra Walker av bedre kvalitet enn det man får kjøpt fra f.eks VP/Jørgenrud?
Hvordan er det sammenlignet med et rustfritt anlegg fra Ferrita?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skifte eksosanlegg

Post by Torbo2 »

Walker er dansk om jeg ikek husker feil, og er aluminiumisert, men er ikke i nærheten av rustfritt, som varer evig...
Det Jærgenrud har er trolig også overflatebehandlet, men holdbarheten er normal ut fra foreløpige erfaringer...
Post Reply