Moment på hjulbolter

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Post Reply
Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Moment på hjulbolter

Post by Torbo2 » Sun 31 Mar 2013 22:28

Her er en tabell fra Continental:
De er litt forskjell med stål- og alu-felger på noen biler. Er det litt tynn olje på boltene bør man trekke fra 10 Nm, og uanset ettertrekke.
En nylig test jeg gjorde viste at momentnøkkelen ikke stoppet med oppgitt moment og smurt bolt.
VW: all current types except * 120 120 - da ville ikke momentnøkkelen stoppe! Satte ned til 110, og da stoppet den men jeg gikk for 110 på resten og så skal jeg holde ting under oppsyn.
Jeg haddet et tynt lag med WD40 på boltene, men tørket ikek vekk, slik jeg pleier.. (vil bare ha et syltynt lag)..
Satte ned momentet med 10 Nm, og da virket det mer normalt. Men "eksperimentet" ga meg en viss usikkerhet. Noen importører anbefaler nemlig tørre bolter, men det er ikke bare bare å løsne etter et halv år...
Ikke ta dette over for gitt til din bil, da biler og bolter er forsjellige... men tabellen er kanskje å betrakte som en maksgrense?
Tabellen:
Torque settings for wheel bolts/wheel nuts
Car/Model
Torque in Nm
Steel rim Alloy rim
Car/Model
Torque in Nm
Steel rim Alloy rim
Alfa Romeo
Mito 86 120
147, 156, 166, Spider / GTV
R
2006 98 98
159, Brera / Spider 120 120
GT 84 100
Audi
all current types except * 120 120
*RS2 130 130
* RS 4 (8D), A 6 / A 8 (Security), S 8 (4E) 140 140
*RS4(8E) 120 120
*Q5 140 140
*Q7 160 160
BMW
all current types except * 120 120
7 (E65/66), X 3, X 5, X 6 140 140
Chrysler
all current types except * 135 135
* 300 C, SRT8 / Touring 150 150
* Crossfire, SRT6 / Roadster 110 110
*Jeep Cherokee (KJ) 115 –155 115 –155
*Jeep Cherokee (XJ),
Jeep Grand Cherokee (WJ / WG) 115 –150 115 –150
*Jeep Compass (MK) 135 135
*Jeep Grand Cherokee (WH), SRT8,
Jeep Commander (XH), Dodge Nito (KA) 116 –156 116 –156
*Jeep Wrangler (JK) 115 –170 115 –170
*Jeep Wrangler (TJ) 115 –156 115 –156
Citroe
̈n
C2,C3/Picasso,C4,C5
R
2008,
C 6, Xsara Picasso 90 90
C 1, C 4 Picasso, C 8, Evasion, C Crosser 100 100
C 5 2008
R
, Berlingo 110 90
Nemo 86 98
Chevrolet
Matiz, Nubira, Lacetti 100 100
Epica 110 110
Aveo, Kalos 120 120
Captiva 125 125
Cruze 140 140
Dacia
Logan 105 –
Sandero 105 –
Daihatsu
all current types 103 103
Fiat
all current types except * 86 98
* Stilo 98 98
* Grande Punto, Croma 2005
R
120 120
* Ulysse 100 100
Ford
all current types except * 90 90
*Explorer 135 135
* Galaxy 2001
R
170 170
* Maverick 133 133
* Ranger 103 103
Honda
all current types 108 108
Hyundai
all current types except * 100 100
*H1Starex
R
2007 130 130
Isuzu
all current types 118 118
Jaguar
all current types except * 125 125
*X-Type 80 103
*S-Type – 128
Kia
all current types except * 98 98
* Carnival, Magentis, Rio, Soul, Sportage 100 100
* Sorento 110 110
Lancia
Y, Musa, Delta 86 98 / 100 / 120
Kappa, Thesis 98 98
Zeta, Phedra 100 100
Land Rover
Freelander 2 2006
R
133 133
Defender 110 130
Discovery, Range Rover, Range Rover Sport 140 140
Lexus
all current types except * 103 103
* LS 460 140 140
Mazda
all current types except * 103 103
*MX-5 98 98
*Tribute 85–115 85–115
* B 2500 118 –147 –
Mercedes-
A, C, E, SL 130 130
Benz
S,CL,R,M 150 150
SLK 110 110
Mini
all current types 140 140
Mitsubishi
Colt / CZC 108 108
Lancer, Grandis, Outlander 98 98
Pajero 100 –120 100 –120
Pajero Sport 118 –137 98 –118
L 200 120 –140 100 –120
Nissan
Micra 110 –
Note 105 –
Qashqai 113 –
X-Trail 108 –
Patrol 133 –
Opel
all current types except * 110 110
* Agila 85 85
* Insignia 150 150
*Speedster 80–85 80–85
* Frontera 120 120
Peugeot
107, 207/ CC, 4007 100 100
1007, 206, 307 / CC, 308 / CC, 407, 607 90 90
807 120 120
Porsche
all current types except * – 130
* Cayenne – 160
Renault
Twingo, Clio, Laguna
R
2007,
Modus, Grand Modus 105 105
Me
́gane, Vel Satis,
Sce
́nic/ Grand Sce
́nic (JZ) 09–,
Kangoo (W) 2008
R
110 110
Laguna 2007
R
,Sce
́nic (JM), Espace 130 130
Saab
9-3, 9-5 110 110
Seat
all current types except * 120 120
*Alhambra 170 170
Skoda
all current types 120 120
Smart
all current types 120 120
Subaru
Justy 103 103
Impreza (G8) 2007
R
, Legacy /
Outback 2008
R
,Forester(SH)2008
R
100 100
Impreza
R
2007, Legacy / Outback
R
2008,
Forester
R
2008 90 90
Suzuki
Splash, Swift SX 4 85 85
Ignis 95 95
Jimny, Grand Vitara 100 100
Toyota
all current types except * 103 103
* Landcruiser 112 112
* Hilux 2005
R
152 120
Volvo
C 30, S 40, V 50, C 70 110 110
S 60, V 70, S 80, XC 60, XC 70 140 140
VW
all current types except * 120 120
* Tiguan 140 140
* Sharan, Multivan
R
2003 170 170
* Tourag, T 5
R
2010 180 180

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by 445 » Sun 31 Mar 2013 22:38

Godt tips!
Har sett mange merkelige tiltrekkinger av hjul, inkl å hoppe på forlenger ved tilskruing.
Senest i fjor fikk jeg erfare at det er viktig å ettertrekke etter noen mil, spesielt ved bruk av alu-felger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Moment på hjulbolter

Post by Torbo2 » Sun 31 Mar 2013 22:48

Her gjelder "vær varsomplakaten"! - vil jeg si...

Det er skremmende å se hvor lettvint folk ser på dette, og ser på det som en drittjobb.. Men gjøres dette med omtanke, er det en givende jobb! - synes jeg...
Og deilg å føle en sikkerhet rundt det hele.... Det er vel nok av andre usikre faktorer på veien...?

Ifølge NAF, har de alene rundt 50 utrykninger angående biler som mister hjul!
Hvor mange som er løslet er vel mørketal, men det kan nok gange opp med en faktor?
Om den faktoren er en- eller tosiftet, vet jeg ikke?
Kjenner også til utrolig mange som som ha fått knekte hjulbolter på mange tusenlapper i utgifter, da de som har overtrekt ikke vil innrømme det...

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by 445 » Sun 31 Mar 2013 22:54

Torbo2 wrote:Her gjelder "vær varsomplakaten"! - vil jeg si...
Det er skremmende å se hvor lettvint folk ser på dette, og ser på det som en drittjobb..
Mange kjøper dekk og felger for ti-tusener av kroner, men bryr seg lite om hvordan de festes til bilen.
Synd!
Håper jeg slipper å møte noen på 3 hjul i trafikken i år.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Moment på hjulbolter

Post by Torbo2 » Mon 01 Apr 2013 10:45

Det er ikke alt som er til å forstå!
Her er en bolt fra en Suzuki hvor bolten knakk.
Image
Ingen ville ta på seg ansvaret for "knekken", men det er vel et faktum at mange overtrekkinger kan ende opp slik. I dette tilfeller var det også for lite gjenger på hjulbolten, når alufelger ble montert. Men det er jo ikke det som er årsaken til bruddet.
Firmaet som hadde hånd om bilen hadde en kasse full av brukne bolter, og mente det ikke var dem som hadde dratt dem av?
De ville bare advare...
Det er to ting her - det kan ha vært for godt smurte bolter og eller kombinert med en sterk montør...?
Hvorfor skulle man ikke ta dette alvorlig?
Etter et langt liv i bilbransjen, har jeg inntrykk av at dette er spesielt viktig ved alufelger!

Aluminiumen utvider seg når den blir varm i langt større grad enn stål. det kombinert med at alufelgene har lengre hull og derved mer gods som utvider seg. Boltene vil derfor få et mikroskopisk strekk hver gang man bruker bilen, og er momentet for stort kan boltene sige.
Er momentet for lite kan de samme varmeledningene gjøre at hjulet løsner, og gjerne kombinert med møkk på anleggsflatene som "går seg til".

Boltehullene i stålfelger har også fordeler ved at godset rundt bolthullene er elastiske, og boltene vil derfor ha stabilt strekk.
Her må jo også boltene ha riktig moment, men det er mer å gå på...

Dette var litt teori fordi som er interessert?

Her har altså utviklingen gått feil vei!
Og om det er noen som tror på skrytet om at alufelger er så lette, så er det mer usant enn sant. Kjøreegenskapene skulle bli så bra med alu, da den uavfjærede massen ble mindre - lettere hjul altså! Hvem trodde ikke på det?
Jeg ha veid noen og de veier som regel omtrent likt - rundt 20 kg de jeg veide. Men så faller mange i fristelsen for å sette på større hjul, alu selvfølgelig, og da har man plutselig tyngre hjul! - og dårligere kjøreegenskaper, i tillegg til høyere risiko på våte veier.
Dekkeksperter jeg ha snakket med kan ikke forstå fenomenet, at man skal ha like brede dekk som trailere som har akseltrykk på minst ti ganger mer?
De som kjører rally kjører med smale dekk, og stålfelger er ikke ukjent for dem...

Skisse i snitt av felg, bolt og nav:
Image
Dagen reklame for alufelger! :roll:

I alle fall noen tanker i en gal verden.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by Reodor57 » Tue 02 Apr 2013 23:12

Nå het det seg vel i "gamle dager" at en ikke skulle trekke til alufelger med muttertrekker. Kun for hånd. Aluminium er jo i utgangspunktet et blørtere materiale enn stål. Sikkert derfor en del bolter og muttere til alu felger har større anleggsflate mot felgen enn de for stålfelger. Men, min teori er jo da at strekkmomentet i bolten øker fordi hodet eller mutteren har større anleggsflate og mindre elastitet som du sier. En trend er jo at en nå også bruker aluminiumsfelger på vinteren. Men, stål og aluminium har forskjellige egenskaper når det blir kaldt. Stål blir sprøtt, mens alu blir seigt. På viste bolt ser en også at det har vært korrosjon i bolten. Trolig på grunn av strekk/overbelastning. Rust er et problem en ikke skal kimse av heller. Alu og stål gir galvanisk spenningskorrosjon, og salting av vinterveier forsterker problemet da ledeevnen til fuktigheten som får prosessen i gang går opp. (Med litt fett på gjengene vil en holde korrosjonen bedre unna :-))
Tror ikke det bare er at en trekker til for hardt. (M12 bolter tåler en del moment) Jeg vet det har vært problemer med bolter til propellen til småfly fordi noen har jukset med overflatebehandlingen på boltene. Så skjørt kan det være.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by 445 » Wed 03 Apr 2013 08:56

Mange av oss har hjulmuttere, men noen har hjulbolter.
Har du funnet noen forskjell på om den ene typen er mer holdbar enn den andre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by Reodor57 » Thu 04 Apr 2013 16:08

Tar litt sjanser her ved å svare på en tråd som andre har startet..
Rent umiddebar vil jeg tro at biler med muttere er mer utsatt. Disse brukes jo hele året, mens en ofte har forskjellige bolter på sommer og vinterhjul. Dvs i bruk halve året, som igjen gir færre tiltrekkinger. En annen ting er jo at når en har muttere, så vil alufelger gjøre at mutteren sitter lengre ut. Standard fra fabrikkene er som regel stålfelger på standard biler. Hjulmuttere for alufelger kan da ha en krage som foreleger gjengepartiet i mutteren, men ofte ikke. Dvs at en kun bruker ytre del av bolten og ikke hele som ved stålfelger. Tror ikke bolten er like sterk i gjengepartiet som på den glatte delen innerst..
Mao kjør stålfelg eller lange bolter. Litt mer vrient på biler med muttere, men ...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Moment på hjulbolter

Post by Torbo2 » Thu 04 Apr 2013 17:26

Mye å tenke på her gitt...
Det er i alle fall grunn til å ha dette i tankene, tror jeg...
Jeg har noen usikre bolter på caravellen, som jeg skal sjekke nærmere. Mulig jeg bytter til nye, da jeg ikke vet hva forgjengerne har fortatt seg?
Kanskje jeg bruker de originale, om konen er lik?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by 445 » Thu 04 Apr 2013 18:03

Vår familiebil har ulike muttere på sommer og vinterhjul.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Moment på hjulbolter

Post by Torbo2 » Thu 04 Apr 2013 19:35

Det er dessverre mange som har det, jeg også (ufrivillig). Boltene på camperen har oppgitt et veldig stort moment, og da jeg prøvde å trekke 40 Nm mindre enn oppgitt, så begynte boltene å sige, så da endte jeg på 20 Nm under der. Tør ikke si hvor mye denne bilen skal ha, da ingen vil tro på det!
Boltene er nok noen uoriginalt made in et eller annet ukjent "langt bort vekkistan" land...
Hvor mye skal boltene på PV og Duett ha forresten? Noen som har det tlgjengelig?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Moment på hjulbolter

Post by Reodor57 » Thu 04 Apr 2013 23:33

10-14 kgm står det...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Moment på hjulbolter

Post by Torbo2 » Thu 04 Apr 2013 23:57

Supert. Da er vel konklusjonen - 10 med en smule Wd40 e.l. og maks 12 med tørre bolter. (Litt mindre på min bil da, men under kontroll).
Det er likevel mye, med tanke på at det er tungt å dra til topplokksboltene på 9,5 kgm på min B18. syntes også det var mye, men så lenge de stoppet greit er det vel bra.

Post Reply