Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by 445 »

Det dukker opp viktige ting i mange av trådene på vårt fine forum. Blant annet alt vi må huske på å gjøre med våre biler årlig, og hvert annet år.
Jeg oppretter derfor denne tråden der vi kan sette opp lister til felles glede.
Jeg tenkte at etterhvert som innspillene kommer fra dere, så redigerer jeg dette første innlegget, slik at oppdatert liste alltid finnes øverst i tråden.

Løpende vedlikehold i sesongen:
- Smøring av kingboltene


Årlig vedlikehold:
- Smøring alle smørepunkter vår og høst


Vedlikehold som bør gjøres hvert annet år:
- Bytte bremsevæske
- Ta av bremsetromlene og rengjøre for bremsestøv
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by Torbo2 »

På grunn av vår fritid og prioriteringer, ville jeg satt av med tromler minst hvert annet år? Men hvert år er jo enda bedre. Men i god tid før EU-kontroll for de/vi som må det.

Smøre kingbolter før hver langtur er prioritert av meg, og jeg smører vel opptil fem ganger årlig på Duetten, da det er den jeg bruker mest. De andre smøreniplene en gang årlig..

Vi kunne jo satt opp en bruksanvisning som er tilpasset våre biler for å hindre/bremse slitasje og opprettholde sikkerheten så langt som mulig?

Del to: manual for å sjekke og vedlikeholde bilen for å unngå rust.
eks.: Tynnstoff i skjermskjøtene som er utsatt!

Finne en god patent for å unngå rust i den framre rammevangen på tvers, som har en tendens til å fylle seg med sand og våt sand skaper rust.
Jeg måtte bytte denen på Duetten, da den var "kjeks" i hver ende. Det var litt av en jobb, som jeg ikke unnder andre. Det er ikke noen lett jobb heller, og jeg måtte bluke masse hjernesceller for å få det til i tillegg til tid og mye gassveising.
Obs: Den har ulik lengde på PV og Duett. kortere på Duett, merkelig nok!
ovehel
Posts: 1
Joined: Tue 03 Dec 2013 17:28

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by ovehel »

Vedlikehold som er meget viktig er å sjekke karosseriet og understellet for rustangrep. Vet om produkter som er veldig gode og som både fjerner og hindrer rust. For å fjerne rust er det noe som heter Corrofix og for å hindre at det ruster igjen brukes Rustkiller EXP,så Ferroprimer og til slutt Isogrunn foer å hindre koking i toppstrøket. For understellsbehandling brukes Metaldefence og Autoprox for kanaler og hulrom.For å bestille dette kan du gå inn på www.chemical.no der du kan lese om produktene og bestille.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by 445 »

ovehel wrote:For å bestille dette kan du gå inn på http://www.chemical.no der du kan lese om produktene og bestille.
Hei, og velkommen på forumet!
Rustangrep og rustbeskyttelse er et evig tema, og vi setter pris på å få innspill om produkter som fungerer.
Jeg skal gå inn på nettsiden og lese mer ganske snart.

For ordens skyld kan du gjerne bekrefte at du jobber i ovennevnte firma. I alle fall har daglig leder i følge Foretaksregisteret samme 3-bokstavs initialer som ditt brukernavn.
Produktene blir ikke mindre interessante av den grunn. Det er bare greit å vite at vi har med en profesjonell aktør å gjøre, og ikke "bare" en som har gamle biler som hobby.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by Reodor57 »

Nå har jeg testet Corrofix fra chemical.no på Duetten. Pusset over med stålbørste på vinkelsliper først, og kostet på i flere omganger første døgnet. Pusset deretter av med "pussepad" eller hva en kaller de greiene som likner baksiden på en skuresvamp, bare at denne hadde 240 korning. Resultat?
Enten er det noe feil med stoffet jeg har fått, eller så er det så miljøvennlig at en kan drikke det uten å bli sår i halsen. Trenger ubetydelig inn og løser lite rust, selv om det ble pusset med stålbørste mot slutten av virketiden. Etter at flaten hadde tørket etter vasken med varmt vann og pussepad, ble det skrapet med en skrutrekker i det faste sorte belegget. Der var det en tørr rusten flate. Altså hadde ikke corrofix trengt inn i det hele tatt. Flekken som ble behandlet er på tynnplate om noen skulle lure. Derfor mener jeg at det stoffet jeg har fått kan være for gammelt. Har vært borti noe før som het Deep Clean. Flotte videoer og dyrt. Kjøpte noe i en båtutstyrsforretning, men det virket ikke overhodet. I videoen freste det jo formelig i rusten. Konkluderte med at produktet hadde gått ut på dato, noen jeg også en gang har opplevd med Ferrobet.
Forsøkte en runde til med corrofix. kostet det inn med stålbørste denne gangen og lot det sitte et par timer. Samme bedrøvelige resultatet etter vasking. Tørr rust under. Etter dette hadde jeg på litt ferrobet og kostet i vei med stålbørste. Det løste opp mye, men mer fikk jeg ikke testet før jeg måtte avslutte for kvelden. Ga døren en omgang til med corrofix før jeg slukket lyset for kvelden. Foreløpig er det 1-0 til Ferrobet selv om heller ikke dette fungerer veldig godt i mine øyne. Jeg vil se bart stål UTEN rustfarge!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by Reodor57 »

Da har jeg fått svar fra NCT som ikke skljønnte noe som helst av problemene jeg har. Dette skal virke. Så når de nå skal produsere en ny omgang av produktet vil jeg få en ny halv liter å teste med. Den bør være bedre! Og firmaet ser ihvertfall ut til å ta dette seriøst. Time will show :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by ravi »

I 1986, restaurerte jeg en 444 med mye gravrust i den ene døra. Da brukte jeg den klare Ferrobetten.
Naboen kjøpte etterhvert bilen, og etter 27 år er lakken på døra like blank og ikke rustgjennomslag. 8)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by 445 »

Jeg lurer på om Ferrobet har blitt litt "snillere" (altså dårligere) de siste årene.
Synes kanskje at dagens (røde) ikke er like sterk som tidligere blank type, men har ikke noe vitenskapelig belegg for dette.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by Reodor57 »

Tror det er problemet med de fleste moderne midlene. De har rett og slett blitt for miljøvennlige. Corrofix er jo et NORSOK godkjent middel. Altså godkjent for et miljø hvor en ikke har lov til en gang å bruke Zalo! Ser nå etter flere forsøk at Corrofix muligens har noe bedre effekt enn Ferrobet etter to døgn. Dvs at den ikke tørker inn like fort som Ferrobet. Eneste jeg da kunne tenke meg var at den var noe mer tyktflytende slik at den renner mindre og en får lagt på mer. Kostet i går på hullene til pyntelista langs siden på bilen, og hadde da renner helt ned til underkant kanal. Noe tykkere konsistens hadde holdt den på plass hvor den var ment å være.. Selvsagt bedre enn Ferrobet som er lik vann i konsistensen, men allikevel. Nesten så jeg har lyst til å blande de to for å få kraftigere effekt..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by 445 »

Jeg synes at jeg har hatt best effekt når jeg har kunnet "dyppe" deler i et bad av Ferrobet, slik at det får trukket seg fint inn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by Reodor57 »

Tenkte å få tak en blomsterkasse uten hull eller noe i den duren og så bruke Strip All på nedre del av dørbladene. Der er det doble plater og Strip All tar alt om den får virke noen dager. Det har jeg en del av på lager. Problemet er å få tak i en solid blomsterkasse av plast. De fleste er sprø i plasten og blir lett lekk da de har ferdigstansede "anlegg" for hull som gjør de svake for lekkasjer. Er det noe en ikke skal ha så er det det. Fordørene på Duetten er drøyt 90 cm lange også så en må liksom ha litt størrelse på det også..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by hlyshaug »

A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Vedlikehold som bør gjøres jevnlig

Post by Reodor57 »

Takker for innspill, men den MÅ være 1 meter lang. Denne er 80cm.. Passer til bakdørene :-), men den murerdunken har jeg :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply