Ny garasje

Tips og triks som holder PV'n i form LEEEEENGE
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Ny garasje

Post by Rodtwitt444 »

Vi er i ferd med å bestille nybygd hus, og som enhver annen bilentusiast vet jeg at et hus ikke er komplett før man har garasje. Spørsmålet er, isolere eller ikke isolere? Planlegger varmekabler i gulvet slik at det skal være mulig å skru litt bil vinterstid uten å måtte se ut som Michelin-mannen. I utgangspunktet tenker jeg at isolasjon ikke vil være nødvendig ettersom det ikke vil stå varme på i garasjen til vanlig, og en av fire vegger (garasjedøren) uansett vil forbli så godt som uisolert. Dessuten spiser det av plassen.

Noen synspunkter?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny garasje

Post by 445 »

Så herlig med nybygd hus!
Synspunkt:
Varmekabler = ja
Isolasjon = ja
Isolert port = ja!
Kom gjerne innom meg og hent inspirasjon! Har ikke angret et sekund på isolasjon etc!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Ny garasje

Post by Røber'n »

Henger meg på her! Gratulerer med nytt hus og garasje!
Hvis du har planer om å skru litt bil i garasjen din lønner det seg garantert å isolere. Fordelen med gulvvarme er jo først og fremst at evt vann tørker opp utrolig fort, men samtidig avgir det mye varme, som med små håndgrep kan gjøre garasjen din til et svært hyggelig sted å være når det er -25 og snø ute.
Har selv isolert garasje med varmepumpe, kunne ikke tenkt meg et liv uten lunk i bua.
Jeg har lagt fliser på gulvet for lett renhold og god slitestyrke. Sammen med gulvvarme hadde dette blitt gull, men det var aldri et tema hos oss. Tenk å ligge på et lunt gulv og skru på gammel volvo!
Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å isolere, og ikke minst som 445 sier kosta på meg en skikkelig port. Dette er investeringer du kommer til å kose deg med lenge! Det er deilig å ha et varmt rom om vinteren, ikke bare til å skru bil, men også f.ex maling av lister etc etc... Husk at varme også krever lufting. Det kan fort bli veldig fuktig hvis man ikke sørger for utlufting/avtrekk, se forøvring kloke hoders tråd om temaet....
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny garasje

Post by 445 »

Glemte å spørre om hvor stor garasjen blir.
Har du fortsatt mulighet til å påvirke størrelsen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Re: Ny garasje

Post by ståle »

Hei!

Jeg isolerte PV bua mi når jeg satte den opp,angrer ikke på det. Er ikke gulvvarme i den har kun en gjennomstrømningsovn montert på veggen som står på 8-10 gr. når jeg ikke er i bua, har godt med ventiler som står på "gløtt",så jeg fyrer nok litt for kråkene,men det holder seg tørt og fint syns jeg. Porten er godt isolert,og veldig tett. Skal jeg i bua en kveld,skrur jeg opp varmen,i tillegg til en ekstra vifteovn har jeg fort 17-18 gr. Når dette er sagt må jeg også nevne at jeg bor ytterst på vestlandskysten hvor vi ikke har særlig kalde vintre,men som regel veldig veldig våte med mye vind.


MVH

Ståle :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny garasje

Post by 445 »

Et alternativ til "kråkefyring" er å holde ventilene mer stengt, og sette inn en avfukter.
Disse koster ikke all verden lenger, og avgir også en del varme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Ny garasje

Post by Håvard E Johansen »

Hei, ståle. jeg driver å isolerer garasjen min nå med vinsperre\10cm glava i vegg+fuktsperre.
Det blir 15cm i taket. Hvor mange cm isolasjon har du brukt??
setter inn 3 ventiler i vegg, 1stk med vifte og 2 uten.
Garasjen er på 36m2\tak høyde innvendig 240cm. Er ikke du snekker svenn, hehe :D
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Re: Ny garasje

Post by ståle »

Hei!

Har gjort det akkurat som du beskriver selv, blir veldig bra det,mener jeg da! Hva har du tenkt å kle veggene med på innsiden? Bare et tips,bruk ikke sponplater i garasje,men dette vet du sikkert fra før.

Stemmer nok at jeg er i byggbransjen, har satt opp trehus i 35 år nå,begynte i lære i 1977, så nå er jeg blitt veteran jeg også,hehe :D

Lykke til med garasje og den fantastik fine PV`n din!

God Påske!
MVH
Ståle
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny garasje

Post by 445 »

Hva slags plater anbefaler du?
Jeg brukte gips, men dette hadde med brannkrav å gjøre. Har det tørt og lunt året om, så det går bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Ny garasje

Post by Håvard E Johansen »

Hei igjen. Jeg har brukt MDF, ferdigmalt smartpanel. Nå går ikke platene helt ned til gulvet , så håper at det går bra.
Er leca ringmur,så dem står oppe på den.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Re: Ny garasje

Post by ståle »

Hei

Jeg bruker som regel gips når jeg er på sånne jobber,her er vi tilbake på luftfuktighet i garasjen. Det jeg vet med sponplater er at kommer luftfuktigheten litt for høyt,(å det kan jo skje i en garasje selv om vi prøver å unngå det) så buler sponpl. seg ganske mye,ganske raskt. Slår seg lett flere centimeter mellom stenderne, og de blir nok ikke slett igjen når de først har slått seg! MDF platene slår seg nok ikke på samme som spon, så dette vil nok gå fint tror jeg!


MVH

Ståle :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny garasje

Post by 445 »

Håvard E Johansen wrote:Hei igjen. Jeg har brukt MDF, ferdigmalt smartpanel. Nå går ikke platene helt ned til gulvet , så håper at det går bra. Er leca ringmur,så dem står oppe på den.
Er det litt avstand mellom Leca'en og platene, slik at de ikke kan trekke fukt opp fra enden?
Står de helt nedpå, så kanskje du kan vurdere å påføre olje slik at platen ikke trekker fukt fra enden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Ny garasje

Post by Håvard E Johansen »

Ja, jeg har lagt litt avstand til Leca`n, + at det ligger grunnmurspapp mellom leca og plater. Men litt olje hadde vært en ide alikevel. :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny garasje

Post by 445 »

Ser ut som du har full kontroll på fuktkrypingen. Bra!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Ny garasje

Post by jangu1@hotmail.com »

Absolutt isolert garasje ja. Jeg har ikke noe problem med og holde ca 22 grader i garasjen på vinterstid. Isolert port har jeg også. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply