Unngå mus i bilen!

Tråder som omhandler alt fra trekking av stoler og taktrekk til hanskerom og dørtrekk. Dvs det meste av interiøret.
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Unngå mus i bilen!

Post by Torbo2 »

Et tips for å holde mus ute av bilen er å legge inn einrebærbusker under baksetet og andre mulige steder. Dette er råd fra gammelt av og er også akseptert i nyere tid.
Flere tips?
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Unngå mus i bilen!

Post by jangu1@hotmail.com »

Møllkuler skal hvist være bra. De lukter jo helt jævli men lufter ut på våren og henger opp en wonderbaum så er mye gjort tenker jeg. :lol:
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Unngå mus i bilen!

Post by 445 »

Torbo2 wrote: Flere tips?
Hva med å lagre bilen et musesikkert sted.....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Unngå mus i bilen!

Post by pals »

Hvor kommer egentlig mus inn i bilen da? Gnager den seg gjennom gummigjennomføringene?

Beste tipset (bortsett fra et musesikkert sted) må jo være at man sørger for en tett bil, så musa holdes ute.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Unngå mus i bilen!

Post by Torbo2 »

Mus er, etter det jeg har hørt, myke og føyelige. Bare en halvåpen dør eller bagasjerom kan være nok til at musa kiler seg igjennom og ser seg om etter et rede ...
Det er jo fristende å sette dørene på gløtt for å bedre luftingen, men det må man nok tenke seg om to ganger før man gjør!
På det verkstedet jeg hadde PV-en var det minst en halvtam mus, som noen ganger forsynte seg av kjekspakken min på kontoret. Ved et par anledninger satt den, eller en av dem, oppi og kikket ut på meg men satt "stille som mus" oppi der. jeg snakket til dem, og de følte seg hjemme, og jeg tenkte ikke på at de skulle spille meg noe puss. Derfor lot jeg dem være. Eieren satte ut felle, men jeg likte det ikke ..., naiv som jeg var ...
Men fella var ikke godt nok tydeligvis, for en dag på vårparten da jeg skulle rydde ut av bilen og bruke den litt, fikk jeg en overraskelse. En stor grop i baksetet!
Jeg hadde noen sidestykker fra framsetene, som jeg lagde en stripe av og sydde inn i dag. Praktisk talt usynlig!
Det jeg oppdaget var at dette stoffet har lett for å rakne, og jeg skulle derfor ha sydd sikksakk på kantene før jeg sydde inn strimmelen. Men med litt forsiktighet gjorde jeg det etterpå og tok samtidig litt trelim på baksiden av sømmen (minimalt) for å sikre utsklidning seinere. Sikkert litt for mye safing, men jeg liker å eksperimentere.
Og etter dette "slitet" er jeg ikke lengre like glad i mus ... Neste skritt er venstre framsete. Dette skal bli nærmere originalen opptil 99%.... Men nå skal den pussen ned først og få på ny lakk. DEt er planen da... men så skal jeg også sette inn nye baklys i Duetten, så nå var det litt tett med prosjekter...
Må nok ta ut litt restferie... Og været lover også bra framover....
Post Reply