Til saken.
Mulig jeg sier for mye nå, men jeg tror følgende: men....
Kan man sveise, kan man sy! Man bruker bare en annen tråd!
Sånn tenkte jeg når setene i min Renault Dauphine gikk i oppløsning...
Her demonterte jeg trekkene og sydde inn stoff som var tilnærmet likt og uten problem!
Man trenger en symaskon med bånndrag - thyristorstyrt motor eller en gammel god med litt styrke.
Tråden man kan bruke er såkalt Elefanttråd, litt tynnere en originalt, men like sterk! Du klarer ikke dra den av!
Så trenger man "dongeri-nål", altså nål som man kan sy olabuker med - det vet dette i sybutikken, også dette med elefanttråd. Om det er god butikk, da...
Jeg har sydd båtpressening med den tråden til min gamle snekkke, da jeg hadde dårligere råd, og den holdt i 12 år, helt til jeg solgte båtern for et par år siden. Den holder sikkert enda?
Gjorde det samme med PV-en til min sønn på sitteputen på venstre side, men her vurderer jeg nytt stoff fra Autoparts... på begge framsetene, da det er 99 % originalt!
Det er sikkert bare jeg og noen få andre som kan irritere meg over at det ikke er 100% likt, men .... Og når man kan få det helt likt så hvorfor ikke?
Jeg fikk tilsendt en prøve som var dønn lik! Så kanskje 445 kan handle en meter for meg? (hvis du skal innom med det første?).
Erfaringer:
Først tar man mål av trekket på de gamle setene - lengde og bredde mellom skyen/skinnet. Det er som regel uskadet. Om her må man måle nøye. slit at man får trekkene på igjen!
Å plukke setene fra hverandre går greit med foriktig bruk av en avbitertang eller spisstang. Det er bare å bøye ut noen bøyde ståltråder....
Så kommer den store jobben: Sprette opp de gamle sømmene, her blir det masse ruskt og så må man være forsiktig med skytrekket. Og så er det kosten og støvsugeren. En boks til smådelene er viktig, elerls havner de i støvsugeren...
Og nå kan man "få hetta" - hvordan kan man få dette sammen igjen? Litt det samme som hull i buksa! Det ser forjæ.... ut, men et sting eller litt sikk sakk, så er buksa hel!
Når de gamle hullete/slitte trekkene er av bør de strykes for å har godt utgangspunkt til å klippe etter.
Det er forholdsvsis ekle rett-sømmer, men men man må være nøye med hvor sømmen går i bretten/skjøten. 1 cm tror jeg det var... Hjørnene kan tas til slutt slk at stoffet ikek flytter seg mot skyen/skinnet...
Nå sømmene i bredden er gjort, måles på nytt mot et helt sete framme og bak - det er litt forskjell...
Så har man en siste mulighet til å ta et sting en millimeter lengre inn for å få det strammere, eller i verste fall sprette opp en søm for å slakke ut litt!
Husk at en millimeter lengre inn blir to totalt, da sømmen går igjennom begge trekkene!
Så her er det to ting som gjelder: Nøykatighet og tid. Det siste jeg sydde brukte jeg 2-3 timer på demontering og tenking og et par timer til sying og montering. Og fem minutter på å sette inn setet!
Men jeg er ikke skredder og må ofte tenke to ganger før jeg gjør noe... men så gjør jeg mye rart - også mot alle odds...
Satser jeg på Autoparts, (ikke Sollentuna), de har kun i avd. i/ved Gøteborg, kan jeg ta en bilde serie på prosessen. Om ingen er interessert, så gjør jeg det bare i det stille... sier ikke et ord til noen...
Men når dette kan gjøres er et annet spørsmål? Man må jo "ta et skritt om gangen"....
Fritiden, som det er for lite av, skal jo fylles med andre ting enn bil også, om det er mulig?