Setetrekk

Tråder som omhandler alt fra trekking av stoler og taktrekk til hanskerom og dørtrekk. Dvs det meste av interiøret.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Setetrekk

Post by Mikal »

Forsetene i duetten er fryktelig stygge. Det er et slags strie-stoff som er fullstendig ødelagt på begge forsetene. Nytt trekk eller nye stoler?
Hvor får jeg eventuelt tak i trekk?
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Setetrekk

Post by 445 »

Jeg kjøpte nye trekk og matchende dørsider hos VPautoparts i Sverige.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Setetrekk

Post by Torbo2 »

Kjenner en på Kløfta som har et loft fyllt av seter til PV... Kunne du oppgitt farge og litt mer, så skal jeg spørre ham og du vil?

VP-autoparts selger også metervis med originalstoff, har fått tilsendt prøver, så jeg vurderer å handle der. Men det koster vel skjorta å få sydd det til....

Så kansje jeg går for hele seter fra Kløfta?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Setetrekk

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kjenner en på Kløfta som har et loft fyllt av seter til PV
Dette er utrolig verdifull informasjon å vite om!
Slikt bør ligge under en egen fane på forumet: "Deletips"
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Setetrekk

Post by Torbo2 »

Kan høre med ham om han skal ha alle selv? :) Og om han vil bli kontaktet? Han har mye annet også. B4B-motorer f.eks. Må jo ha litt respekt for slike folk som tar vare på "gullsakene".
Han er ikke grådig, jeg har kjøpt smådeler av ham til greie priser.
Men nå er det opp på caravanmessa.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Setetrekk

Post by hlyshaug »

Heisann!
Flere som er interessert i seter. Min 444 har et temmelig nedsittet førersete, nødreparert med en korkplate(!) under trekket. Men det er nok fjærene som er problemet.

Ser for meg å overlevere setet til en møbeltapetserer (kontakter, anyone?), men det er jo greit å ha noe å sitte på i mellomtiden...

Kanskje din mann på Kløfte er interessert i et eksklusivt garasjesalg for PV-klubben?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Setetrekk

Post by Torbo2 »

Jeg skal høre med ham, men i dag er jeg utslitt ette å ha tråkket rundt på Caravanmessa i hele dag...

Hvilken farge ønsker du?

Kan ringe i morgen fra en eller annen telefon. Min har vært helt stille nå i to dager! Den er vel utslitt?
Synd at det er bare PV/Duett, og noen få andre, som har evig liv? Våre i alle fall......
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Setetrekk

Post by Reodor57 »

Slenger meg også på her.. Setetrekk er ihvertfall interessant uansett. Finnes det salmakere eller noen som kan den kunsten som syr seter til en fornuftig pris. Den siste jeg brukte skulle ha 5000,- bare for å "tre på" ferdigsydde trekk!! Litt polstring måtte selvsagt til, men det var helt ordinære seter til min Opel GT og ikke med spiralfjærer en gang.. Interiør er jeg ikke god på, men det problemet dukker opp stadig vekk. "Deletips" ser ut til å kunne være noe gitt, sammen med noen andre jeg har kommet på i det siste.. "Vinterlagringsplasstips" hehe Med flytting til midlertidig husvære og husbygging samtidig har jeg det veldig trangt ihvertfall...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Setetrekk

Post by Torbo2 »

Slettet
Last edited by Torbo2 on Mon 26 Mar 2012 09:49, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Setetrekk

Post by Reodor57 »

Vel Torbo2

Er ikke enig med deg. "Dansken" er grisedyr etter min mening, og farer med løgner for å få prisen opp. Ihvertfall gjorde han det når jeg spurte på Duetten. Hadde et bud på 98K fra Tyskland som han ikke ville gå under. Det er ikke den kassa verd slipt til metallet eller ikke. Til den prisen bør den være 100% strøken og ferdig. Etter hva jeg så av de bildene jeg fikk tilsendt var den langt fra strøken og slurvete montert. Så langt fra ut som om det hadde vært noen "frame of" restaurering heller, og bilen hadde ikke noen historie. Kun en samling med gamle deler. Da er det budet bare oppdiktet for å få opp prisen ytteligere. Mulig jeg er litt forutintatt etter å ha hatt med Dansker å gjøre i forettningssammenheng en del år, men han handler jeg ikke av. Han er ikke troverdig. Sorry.
Forresten er telefonnummeret registrert på en adresse på Lørenvangen i Oslo....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Setetrekk

Post by Torbo2 »

Dette var sterk skyts!
Vell, vell, jeg tenker ikke person, men sak. Det jeg har kjøpt hadde ingen upris.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Setetrekk

Post by 445 »

Du verden, her var det ulike meninger og erfaring med samme mann.

Hvis jeg forsøker å skille dansker, sak og person, så mener jeg fortsatt at det er verdifullt å vite at det faktisk finnes masse seter på Kløfta.
At man må ha et bevisst forhold til "verdi for pengene" gjelder alltid, spesielt når man kjøper gamle ting.

Når det gjelder handling med dansker, så har jeg faktisk noe av samme erfaringen som Reodor. De er tøffe å gjøre forretninger med, og klarer nesten alltid å vri ut noen ekstra kroner av deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Setetrekk

Post by Reodor57 »

Skal ikke drive hets av noe slag her, men det er en grunn til at Danskene blir kaldt Nordens Jøder. Ikke av herkomst men av metoder, for som 445 sier, å vri noen ekstra kroner ut av en. Når en er av stikk motsatt legning selv, så føler en seg lurt etter en handel med en Danske som benytter "ufine" metoder.

Men, for å være litt konkret. Finnes det der ute noen som kan holde eller vet om noen som holder kurs i trekking av seter og eventuellt også taktrekk? Dette er fag som er i ferd med å gå i glemmeboka sammen med alle andre mekaniske fag som vi som har gammalbil kan dra nytte av. Dette er for mitt vedkommende et stort savn. Liker ikke bare å slenge inn nye deler om noe ikke er i orden. Bilen mister liksom noe av det originale... Bremser er kanskje unntaket men de lar seg også overhale om en får tak i deler/repsett. Men altså, interiørkurs hadde vært høyt på ønskelista!! Så kan Dansken sitte der med setene sine hehe (FLEIP.)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Setetrekk

Post by Torbo2 »

Til saken.
Mulig jeg sier for mye nå, men jeg tror følgende: men....
Kan man sveise, kan man sy! Man bruker bare en annen tråd! :)
Sånn tenkte jeg når setene i min Renault Dauphine gikk i oppløsning...
Her demonterte jeg trekkene og sydde inn stoff som var tilnærmet likt og uten problem! :)

Man trenger en symaskon med bånndrag - thyristorstyrt motor eller en gammel god med litt styrke.
Tråden man kan bruke er såkalt Elefanttråd, litt tynnere en originalt, men like sterk! Du klarer ikke dra den av! :!:
Så trenger man "dongeri-nål", altså nål som man kan sy olabuker med - det vet dette i sybutikken, også dette med elefanttråd. Om det er god butikk, da...
Jeg har sydd båtpressening med den tråden til min gamle snekkke, da jeg hadde dårligere råd, og den holdt i 12 år, helt til jeg solgte båtern for et par år siden. Den holder sikkert enda? :?:

Gjorde det samme med PV-en til min sønn på sitteputen på venstre side, men her vurderer jeg nytt stoff fra Autoparts... på begge framsetene, da det er 99 % originalt!
Det er sikkert bare jeg og noen få andre som kan irritere meg over at det ikke er 100% likt, men .... Og når man kan få det helt likt så hvorfor ikke?
Jeg fikk tilsendt en prøve som var dønn lik! Så kanskje 445 kan handle en meter for meg? (hvis du skal innom med det første?). :roll:

Erfaringer:
Først tar man mål av trekket på de gamle setene - lengde og bredde mellom skyen/skinnet. Det er som regel uskadet. Om her må man måle nøye. slit at man får trekkene på igjen!
Å plukke setene fra hverandre går greit med foriktig bruk av en avbitertang eller spisstang. Det er bare å bøye ut noen bøyde ståltråder....
Så kommer den store jobben: Sprette opp de gamle sømmene, her blir det masse ruskt og så må man være forsiktig med skytrekket. Og så er det kosten og støvsugeren. En boks til smådelene er viktig, elerls havner de i støvsugeren...
Og nå kan man "få hetta" - hvordan kan man få dette sammen igjen? Litt det samme som hull i buksa! Det ser forjæ.... ut, men et sting eller litt sikk sakk, så er buksa hel! :D

Når de gamle hullete/slitte trekkene er av bør de strykes for å har godt utgangspunkt til å klippe etter.
Det er forholdsvsis ekle rett-sømmer, men men man må være nøye med hvor sømmen går i bretten/skjøten. 1 cm tror jeg det var... Hjørnene kan tas til slutt slk at stoffet ikek flytter seg mot skyen/skinnet...
Nå sømmene i bredden er gjort, måles på nytt mot et helt sete framme og bak - det er litt forskjell...
Så har man en siste mulighet til å ta et sting en millimeter lengre inn for å få det strammere, eller i verste fall sprette opp en søm for å slakke ut litt!
Husk at en millimeter lengre inn blir to totalt, da sømmen går igjennom begge trekkene!

Så her er det to ting som gjelder: Nøykatighet og tid. Det siste jeg sydde brukte jeg 2-3 timer på demontering og tenking og et par timer til sying og montering. Og fem minutter på å sette inn setet!
Men jeg er ikke skredder og må ofte tenke to ganger før jeg gjør noe... men så gjør jeg mye rart - også mot alle odds...

Satser jeg på Autoparts, (ikke Sollentuna), de har kun i avd. i/ved Gøteborg, kan jeg ta en bilde serie på prosessen. Om ingen er interessert, så gjør jeg det bare i det stille... sier ikke et ord til noen...
:D
Men når dette kan gjøres er et annet spørsmål? Man må jo "ta et skritt om gangen"....
Fritiden, som det er for lite av, skal jo fylles med andre ting enn bil også, om det er mulig?
Last edited by Torbo2 on Sun 18 Sep 2011 16:15, edited 1 time in total.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Setetrekk

Post by Mikal »

Har vært litt fraværende de siste dagene her, hyggelig å se at setetrekk engasjerer så mye :)

Fargen på bilen er lys blå og det samme er metallet inne i kupeen. Trekk på dører og tak er lys-krem-farget, setene foran er lyse de også samme med baksetet. Så hvis noen veit om noe i den duren takker jeg for tipset :) Ble det noe handling hos han fyren i Kløfta?
Grimstad, Duett -65, B18.
Post Reply