Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Tråder som omhandler alt fra trekking av stoler og taktrekk til hanskerom og dørtrekk. Dvs det meste av interiøret.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by 445 »

I dag var dagen for detaljer.

Selve hanskerommet i min 445 er laget av papp.
På et tidspunkt i løpet av de siste 50 årene har frontvinduet hatt en lekkasje, som har gjort at denne pappen var deformert i den ene siden.

Jeg tenkte som så at dersom vann har gjort pappen bulkete, så kan jeg bruke vann til å rette den opp igjen.
Som tenkt, så gjort:
Fuktet pappen der jeg skulle rette den opp.
La på et vått tørkepapir, slik at fukten skulle holde seg.
Etter et drøyt kvarter var pappen myket opp, og opprettingen kunne starte.
Brukte treklosser som passende avstandsstykker innvendig, og tvinger for å fiksere fra utsiden.
Tror at operasjonen var vellykket, men pappen skal få tørke minst et døgn før jeg forsøker meg på å ta av tvingene.

Noen bilder fra arbeidet:

Image
Image
Image
Last edited by 445 on Sun 27 Mar 2011 08:39, edited 1 time in total.
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Hvordan gikk det med hanskerommet?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Vet ikke ennå. Kvelden i går gikk med til medlemsmøte i Oslo&Akershusavdelingen. Var på et veldig hyggelig besøk hos Østfoldavdelingen.
I kveld er det foreldremøte på skolen og et par andre forpliktelser. Skal prøve å få en liten halvtime på verkstedet likevel...
Rapport kommer.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Fikk endelig litt tid i verkstedet på søndag.

Hanskerommet ble helt fint etter bløtgjøring, forming og tørking.
Etter litt mer rengjøring, og feste av løse lydisoleringsplater og ledninger, ble hanskerommet montert tilbake på plass.

Image
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Har samme skade på mitt hanskerom. Skal prøve din oppskift å se hvordan det blir..
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Har du hatt tid til å teste ennå?
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Har ikke hentet bilen fra vinterlagring enda, den blir nok ikke hentet før i sutten av april :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by 445 »

Hanskerommet ble fint, men det var nok ikke nok hold i den gamle pappen til å orke kartbok etc.
Ser at hanskerommet henger ned i bakkant.
Må sjekke om jeg kan få laget noen flere fester.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by Torbo2 »

Kunnde det være en ide å bruke lakk til og binde sammen fibrene i pappen på hanskerommet. DEt tar kankje litt tid før det tørker, om du ikke bruker lakk med herder eller Biltema tokomponent grunning? Om det må ligge i press kan du trolig legge på et stykke fra en plastpose i håp om at den løsner. Det er jo en feit plast, som ingenting biter på, ikke noe lim jeg vet om...
Om du ikke får den vekk, må du velge en pose med fint mønster på i tilfelle noen skulle kikke under dashbordet...

Så vidt jeg forstod ble det bra, så et ekstra feste som du er inen på gjør kanskje susen...?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by Reodor57 »

Hei

I steden for lakk eller andre "malingsløsninger", kan en like gjerne gå for en ordentlig "båtløsning". Polyester og herder eller epoxy. Om en bruker ett lag med duk, så synes ikke dette når det mettes med polyester eller epoxy. Pappen synes også igjennom om det er viktig, og en gjenoppretter styrken i hanskerommet. Bruk "stoffer" til det det er tenkt til. Maling og lakk skal holde tett. Båtpolyester og epoxy sammen med duk er ment for styrke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by Torbo2 »

Grunnen til at jeg tenkte på lakk eller maling er at jeg jeg lagde ringer til et ringspill av tauverk jeg flisa opp i endene og surra med tynn tråd rundt skjøten. Alt ble metta av manlng (gammeldags god oljemaling) og de stivnet etter noen dager og siden har det vært mye brukt, både av meg og mine barn og nevøer osv. Og det holder fortsatt! mesten utrolig....
Men epoxy er jo sikkert mange ganger sterkere og stivere..... Og så tørker det fortere...

"Noen liker mora og noen dattera vet du"....
Jeg er kanskje litt gammeldags, he, he.....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by Reodor57 »

Skjønner sammenhengen. Godt påfunn, men det er ikke malingen som gir styrken, men kombinasjonen med fibrene i tauet. En låser sammen disse med en mer eller mindre fleksibel masse, hvor en da oppnår en ny egenskap som stoffene ikke har hver for seg. Derfor anbefalte jeg f.eks polyester som i tillegg til å trenge inn i pappen lett lar seg kombinere med et lag med glassfiber og lage en pen hard overflate. Tror det er en bedre løsning her. Bruker en noe annet først som ikke er ment for oppgaven, kan det hende at en ikke kan bruke en metode som fungerer etterpå om det viser seg at første forsøk gikk skeis.... :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by 445 »

Takk for flere innspill.
Kommer ikke til å gjøre noe mer med dette før bilen går i vinterdvale på verkstedet hjemme.
Er utgangspunktet for dårlig, så tror jeg ikke at prisen for et nytt papphanskerom er avskrekkende heller.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by Reodor57 »

Samtidg som noe av den gamle "ånden" er å bruke det man har, og ikke kjøpe nytt hehe. Torbo2 og jeg tilhører nok den generasjonen tror jeg....
:D :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Miniprosjekt - oppretting av bulkete hanskerom

Post by Torbo2 »

Soleklart! Jeg mener det er farlig å kaste ting, he, he ... men noen ganger må jeg lukke øynene.

Men så går det en tid og så trenger jeg det jeg kastet! Utgjort ...
Ryddet i garasjen før ferien (sikkert ingen som kan se det, men ...) kastet et varmeapparat til min Renault Dauphine!
Brukte bilen i sommer i forbindelse med et bryllup i Kristiansand og kjørte i regnvær det meste av turen! Varmeapparatet på full guffe/luft (normal varmet) for å holde unna duggen, men så begynte bilen å fuske! Og varmeapparatet bråket og lukta brent og det kom "godlukt" sigende ut av dashbordet!

Det var ikke så vanskelig å lokalisere feilen, men måtte til med en lang ledning helt fra bakkerikassa framme til coilen på motoren bak, da jeg måtte komme fram i tide. Hadde ikke fikset det om det hadde vært en sort boks med masse releer osv., bare sier det ...
På hjemveien fra Kristiansand regnet det mer enn i hele sommer og vinduene dugget omtrent helt igjen ...
DA var det bare å vaske vinduene med såpevann innvendig uten å skylle med vann. Så ble det duggfritt hjem ... Ellers vet jeg ikke åssen det hadde gått ...
Er dette kjent ang. kasting?

Måtte finne noen børster som liknet når jeg kom hjem og lodde inn i den gamle motoren så fikk jeg da varmeapparat ...

Men kjedelig ...
Post Reply