Bytte bremsevæske

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Tre til fire per time uten å svette, tror jeg! Lenge siden jeg har jobba på akkord... jeg bruker alltd den tiden jeg trenger, og jeg ser ikke å klokka.. Kjenner bare etter om kropper trenger mat og drikke eller andre heftelser, som feks. en hvil/kaffepause?... :)
Man bør vel legge inn litt "slakk", men går klokka for fort, kan en starte på "samelbåndet" med å tømme/suge opp væske fra selve beholderen først og fylle på nye før bilen komemr på bukken, så spares noen minutter....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Tre til fire per time uten å svette, tror jeg!
Oj, det var mye lenger tid enn jeg trodde.
Må tenke litt mer på hvordan gjennomføre et slikt treff i praksis.
Ville ikke forundre meg om kommer 6 - 10 biler til bremsevæskebytte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Man bør vel legge inn litt "slakk", men går klokka for fort, kan en starte på "samelbåndet" med å tømme/suge opp væske fra selve beholderen først og fylle på nye før bilen komemr på bukken, så spares noen minutter....
Hmmmm.
Flere tanker:
Som du vet så har jeg en kraftig vannsuger.
Kan man koble den på bremsepumpa, åpne lufteskruene på hvert hjul, og suge systemet tomt?
Det ville jo være deilig å få bort all den gamle væsken.

Mener også at den trykkluftdrevne lufteren jeg fikk låne en gang suger inn ny væske til hvert hjul.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Med en trykkluftdreven bremselufter går det nok fortere, men jeg føler at man har mer kontroll på det hele ved å gjøre det manuelt, samtidig som jeg ikke har brukt slike trykkluftluftere på nærmere førti år...
Dessuten hører det jo med å se over bremseslanger og rør i en slik "service"!
Tenk en situasjon at man kjører avgårde med ny bremsevæske og føler seg ganske trygg på bremsene! (farlig trygghet) Og så oppstår en lekaksje som man kunne sett antydning til ved kontroll av bremsesystemet?
Neste spørsmål er hva man skal gjøre om bremsene må justeres i samme omgang, da går det gjerne noe ekstra tid...
Det er jo ikke hyggelig å sende en bil avgårde med masse slakk/vandring i/av bremseskoene og en halvslapp pedal!

Dette må "smøresjefene" ta stilling til...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Her er vi helt på linje, som vanlig.
Sikkerheten først!
Men, om vi kan gjøre arbeidet mer effektivt, så kan vi kanskje få mer tid til kontroll av slanger og rør?

"Smøre-medarbeiderne" hlyshaug og 445 har snakket en god del om det prinsippielle rundt sikkerheten ved et bremse-treff i regi av PV-klubben.
Dersom et medlem får byttet sin bremsevæske på et slikt treff, og bremsene feiler like etterpå, hvem har da ansvaret?
Vi kan ikke risikere å skaffe klubben problemer.
Må legge opp dette slik at medlemmet (som regel = sjåføren) påtar seg ansvaret for bremsejobben, men at vi andre hjelper til så godt det går.
På et slikt treff skal det selvfølgelig være kvaliteten og ikke kvantiteten som teller!
Grunnen til at jeg "maser" om effektivitet og tider, er at vi ikke kan kalle det et "bremse-treff" dersom vi bare får byttet på 1 bil.
Da må vi heller kalle det en temadag/kveld.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Jeg vil tro at vi klarer opptil ti biler på tre timer, og da har vi vel dekket de fleste som møter opp!
Rent lovmessig har en bileier lov til å repararerealt på bilen selv!
Om et uautorisert verksted eller en av oss gjør jobben privat eller i klubbens regi, er det den utførende personen som i prinsippet har ansvar og samtidig beveger seg på kanten av loven.
Så her må det være bileier selv skal gjøre jobben og noen av oss andre kan være rådgivere eller håndtlangere. Slik du 445 er inne på....
Det er vel små muligheter for å komme i klemma, men vi kan jo tenke ut hvordan man skal løse dette?
Vet ikke om klubben kunne ha ført en journal hvor det stod en oversikt over bremsevæskesikft, hvor bileier skrev under på å ah utført bremseskift? men det er kanskje å gå litt langt. På den annen side kunne klubben hjulpet bileiere med husken...?
Slik:
Bil: xxxxx reg, nr... 11111111 dato for bremseskift: xxxxxxxxx Notater: sprekk i bremseslang eks... Utført av: underskrift av eier..
Da har klubben sitt på det tørre...

.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg vil tro at vi klarer opptil ti biler på tre timer, og da har vi vel dekket de fleste som møter opp!
Ja, men da snakker vi!
Tar opp dette på første lokalavdelingsmøte. Det omhandler sesongplanlegging.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Rent lovmessig har en bileier lov til å repararere alt på bilen selv!
Om et uautorisert verksted eller en av oss gjør jobben privat eller i klubbens regi, er det den utførende personen som i prinsippet har ansvar og samtidig beveger seg på kanten av loven. Så her må det være bileier selv skal gjøre jobben og noen av oss andre kan være rådgivere eller håndtlangere. Slik du 445 er inne på....
Det er vel små muligheter for å komme i klemma, men vi kan jo tenke ut hvordan man skal løse dette?
Vet ikke om klubben kunne ha ført en journal hvor det stod en oversikt over bremsevæskesikft, hvor bileier skrev under på å ah utført bremseskift? men det er kanskje å gå litt langt. På den annen side kunne klubben hjulpet bileiere med husken...?
Hlyshaug og jeg har tenkt omtrent samme tanken.
En eller annen form for skjematur som tydelig viser at ansvaret ligger på bileieren, og ikke på klubben eller velmenende medlemmer.
En journal høres veldig spennende ut.
Kanskje webmaster kan tilby "Min side", der man kan føre logg over slike ting.....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by Reodor57 »

Min Side er ikke rett frem å få til med dagens software. Siden den digitale hjernen bak PVklubben på nett, går på skole og ikke har full kapasitet , så tror jeg vi skal la det ligge en god stund til. Det vi imidlertid kan bruke, er et skjema ala det som er laget i forbindelse med registrering i matrikkelen. Her går en inn og registrerer data som kommer inn på min logg. Dvs at jeg lager dokumentet i "Google Docs", og så kan en selv gå inn å skrive inn ting på dette. Endringer må en da skrive inn, men da har en hele loggen basert på f.eks medlemsnummer eller registreringsnummer(Som er lettere å huske). Dvs at vi kun trenger en bærbar PC med nettilkobling på treffet for å få det dokumentert. Loggen blir da i "mitt eie" til den overføres til eventiuellt andre. Ved å innføre noen enkle "låsinger" som en må bekrefte før en kan få registrert så blir dette "bankers" så langt det lar seg gjøre hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Hva med en god gammeldags "regnskskapsbok" eller gjestebok, hvor man registrerer:
Biltype: _____ Bilnummer: ____ Betalt: _______ Dato:________ Utført av: _______

Huskeliste for både klubben og ikke minst eier.
Trenger man noe mer?
Faglig oppsynsmann med fabrev kan ordnes om nødvendig! Men som sagt en bileier har i "lovens navn" lov til å stelle med bilen selv, også bytte bremsevæske. Og ingenting er vel bedre enn at det skjer med veiledning!?

Ang. bremsevæske kunne kanskje klubben snakket me Castrol? De god væske og importøren er interessert i vetanbiler.
Ved kjøp i litt større kvanta, kan jeg nesten garantere rabatter...

Samtidig kan man få opplyst hvilke DOT-verdi som kreves, neppe den høyeste og dyreste verdien?

Vet ikke hvem som har Ate, men det er vel det samme der?
MECO?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by Reodor57 »

Og hvor mye vil det koste å bytte en gang for alle om en velger silikonbasert bremsevæske? Bare en tanke...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte bremsevæske

Post by Torbo2 »

Dyrere har jeg lest, men billigere på sikt. Men her er det mange meninger.
Jeg er av den gammeldagse typen her, men har har ingen fordommer, borsett fra at "silikon" klinger dårlig i mine ører...
Det er visstnok noe elastsk, gir litt mykere pedal, men det har trolig ingen ting å si siden produktene er "godkjente", og det er jo ikke racerbiler vi snakker om her...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Min Side er ikke rett frem å få til med dagens software. Siden den digitale hjernen bak PVklubben på nett, går på skole og ikke har full kapasitet , så tror jeg vi skal la det ligge en god stund til.
Er selvfølgelig helt enig i dette. Forumet har blitt suverent etter at dere fikk det over på egen plattform, så vi behøver ikke "pushe" det lenger nå - foreløpig.
Vi finner en bra måte å loggføre på, enten elektronisk, eller manuelt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Og hvor mye vil det koste å bytte en gang for alle om en velger silikonbasert bremsevæske? Bare en tanke...
På siden http://www.checkthatcar.com/brake%20fluid.asp
fant jeg følgende om silikonbaserte bremsevæsker:

Silicone brake fluids
Silicone brake fluids are not hygroscopic, and tend to retain their dry boiling points for very long periods of time. For this reason, silicones are favored by owners and restorers of classic and antique cars, as there is minimal danger that seldom-used and possibly irreplaceable brake components will be lost to corrosion.

Silicone
Silicone will cause natural rubber to swell, even when it's compounded with synthetics. The seals in modern brake systems are no longer 100% natural rubber, but blends of natural rubber and synthetics like nitrile. Glycol fluids will also tend to swell blended rubber seals, but to a much smaller degree then silicone. Swollen seals may leak, or cause caliper pistons to bind, resulting in brake drag.

Silicone has several other properties that make it less then desirable for street or track use. When forced thru small orifices under high pressure, like the solenoid valves in an antilock brake system, it tends to foam, generating bubbles. Bubbles in brake fluid make for spongy brakes. Silicone also tends to become slightly compressible at temperatures near its boiling point, which makes it generally inappropriate for racing.

To get the maximum benefit from silicone, the entire brake system MUST be flushed of old glycol fluid. A brake system cannot be completely flushed using the bleeder fittings, as they are purposely at spots in the system to allow air to be bled, you simply can't get all the old fluid out by bleeding. The best way to completely flush a brake system is to dismantle and overhaul it, cleaning everything with alcohol, and then coating all the parts with the new fluid as they are re-assembled. Going to this much hassle just doesn't justify changing to silicone, IMHO
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte bremsevæske

Post by 445 »

En rask kikk i verkstedhåndboken ga meg IKKE svar på hvor mye væske som går med pr bil.
Noen som vet, sånn cirka?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply