Bytte bremsevæske
Re: Bytte bremsevæske
Kan få kjøpt bremsevæske med spesifikasjon DOT 5.1 på jobben.
DOT 5 er silikonbasert, mens DOT 5.1 er "vanlig", men syntetisk bremsevæske uten silikon.
Har forsøkt å finne ut om denne går greit sammen med våre bremsesystem, men har ikke funnet ut noe ennå.
Noen som vet?
DOT 5 er silikonbasert, mens DOT 5.1 er "vanlig", men syntetisk bremsevæske uten silikon.
Har forsøkt å finne ut om denne går greit sammen med våre bremsesystem, men har ikke funnet ut noe ennå.
Noen som vet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Kanskje vi skulle lage en egen PV-klubb "smørelapp" til å feste i dørkarmen?Torbo2 wrote:Hva med en god gammeldags "regnskskapsbok" eller gjestebok, hvor man registrerer:
Biltype: _____ Bilnummer: ____ Betalt: _______ Dato:________ Utført av: _______
Huskeliste for både klubben og ikke minst eier.
Trenger man noe mer?
Da er det lett å holde orden på både oljeskift, smøring og bremsevæskeskift.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Jeg kan ikke se at DOT 5.1 kan være noen problem. Den har bra spesifikasjon, best? Oppgitt kokepunkt kan være greit å vite?
Mer enn bra nok, men hva er prisforskjellene?
Den silikonbaserte vil nok også gjøre jobben, men kravene til utskylling av den gamle er kanskje større?
Det vet de vel på verktedet..
Mer enn bra nok, men hva er prisforskjellene?
Den silikonbaserte vil nok også gjøre jobben, men kravene til utskylling av den gamle er kanskje større?
Det vet de vel på verktedet..
Re: Bytte bremsevæske
Her er spesifikasjon på kokepunkt:Torbo2 wrote:Jeg kan ikke se at DOT 5.1 kan være noen problem. Den har bra spesifikasjon, best? Oppgitt kokepunkt kan være greit å vite?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Litt usikker på hvor mye som går med pr bil, men jeg har såpass gode rabatter at det ikke er prisen på bremsevæske som skal være hindring her.Torbo2 wrote:Mer enn bra nok, men hva er prisforskjellene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Ang. tidsforbruk, kunne den enkelte, om mulig, sørge for at lufteniplene ikke var rustet fast!?
De som ikke skrur selv, men vet hvor lufteskruene sitter, kunne kanksje i det minste sprøytet på CRC 556 eller annet rustløsende stoff på skruene i forkant? Så kanksje det vil lette jobben...?
Da fikk jeg slengt fra meg noen pirk i dag igjen.....
De som ikke skrur selv, men vet hvor lufteskruene sitter, kunne kanksje i det minste sprøytet på CRC 556 eller annet rustløsende stoff på skruene i forkant? Så kanksje det vil lette jobben...?
Da fikk jeg slengt fra meg noen pirk i dag igjen.....
Re: Bytte bremsevæske
God ide!
Kanskje vi skal legge ut bilder av hvordan de ser ut og hvor de sitter?
Kanskje vi skal legge ut bilder av hvordan de ser ut og hvor de sitter?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Her er noen tegninger:
Her er hjulsylindrene som sitter høyt oppe på innsden..
Her vises også hovedpumpa, som må sjekkes at den har fri åpning når pedalen ikke er i funksjon...
Her er et bedre bilde:
Her er et bilde fra baksiden der man kan spøyte på CRC eller annet rustløsende:
ikke så lett å se, men den sitter øverst - rett over bremseslangen.. Og skal noen prøve å løsne den så er det 1/4 sekskant som gjelder og ikke annet - fastnøkkel eller pipe for å løsne. Fastnøkkel for å lufte......
Og her er noe morsomt, også noe som kan kjøle varme bremser... Renault brukte fjærer rundt omkretsen for å kjøle bremsetromlene...
Dette har jo også noe med sikkerhet å gjøre... Har løsninger på tegnebrettet allerede..
Men et skritt om gangen....
Her er hjulsylindrene som sitter høyt oppe på innsden..
Her vises også hovedpumpa, som må sjekkes at den har fri åpning når pedalen ikke er i funksjon...
Her er et bedre bilde:
Her er et bilde fra baksiden der man kan spøyte på CRC eller annet rustløsende:
ikke så lett å se, men den sitter øverst - rett over bremseslangen.. Og skal noen prøve å løsne den så er det 1/4 sekskant som gjelder og ikke annet - fastnøkkel eller pipe for å løsne. Fastnøkkel for å lufte......
Og her er noe morsomt, også noe som kan kjøle varme bremser... Renault brukte fjærer rundt omkretsen for å kjøle bremsetromlene...
Dette har jo også noe med sikkerhet å gjøre... Har løsninger på tegnebrettet allerede..
Men et skritt om gangen....
Re: Bytte bremsevæske
Når jeg sitter å leser om bremsevæske her tenker jeg på PVen. Den trur jeg ikke har fått nye bremsevæske på 15-17år. Trur jeg har en jobb gjøre før sommeren setter inn..
Re: Bytte bremsevæske
Fy! Stakkas... Men det blir det vel endring på?
Re: Bytte bremsevæske
Da fører jeg deg opp som kandidat til en eventuell bremsevæskebyttedag i lokalavdelingens regi
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Det er vel bare å føre meg opp på lista. For se til våren om det er noe mer som må gjøres på bilen.
Den har nok blitt litt forskjømt de siste åra. Det har kanskje vært litt for mange andre prosjekter..
Den har nok blitt litt forskjømt de siste åra. Det har kanskje vært litt for mange andre prosjekter..
Re: Bytte bremsevæske
Er det stemning for å forsøke dette sammen med ordinært smøretreff?
Har vi kapasitet til det?
Har vi kapasitet til det?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bytte bremsevæske
Jeg tror det må settes av et eget treff til bremsevæskeskift. Det kan være varierende tidsforbruk.
Forhåndsinfo:
Noen tips i denne forbindelse:
1. Sjekk at alle lufteskruene lar seg løsne. Ir det gjort før et evt. ”bremsevæsketreff”, så går utskriftingen raskt.
2. For å løsne trege luftekruer bør man bruke ¼ sekskant nøkkel eller pipe. Det har en tendens til å ruste fast. Og de skal ikke skrus hardt til! Det er små skruer..
3. Før man begynner bør man tømme beholderen, for å starte med rein væske til utluftingen.
4. Det kan ofte lønne seg å starte med det hjulet som er lengst unna beholderen. Høyre bak.
5. For å slippe søl kan man ha en vindusspylerslange å koble på luftenippelen og videre ned i en flaske. Da kan man se når ny væske kommer og evt. luftbobler som må ut.
6. Det er best å være to, en pumpe (sakte) og holde pedalen inne mens lufteskruen åpnes om stenges. Så kan pedalen slippes sakte opp og pumpe opp trykk eller bare trykke og så kan det åpnes bak mens pedalen er inne og stenge igjen før pedalen slippes opp.
7. På den måten slipper man å suge luft i retur nå remsepedalen slippes opp.
8. Jeg gjør det ofte alene, åpner bak og pumper skate igjennom fem ganger å hvert jul og paser på at beholderen ikke går tom.
9. Gjøres dette sakte blir det ikke noe luftingsproblemer.
10. Blir pedalen myk etterpå må den en medhjelper til for å få ut lufta 100%.
Med lufteutstyr, for eksempel trykkluft gå det svært fort, men det bruker jeg aldri….
Forhåndsinfo:
Noen tips i denne forbindelse:
1. Sjekk at alle lufteskruene lar seg løsne. Ir det gjort før et evt. ”bremsevæsketreff”, så går utskriftingen raskt.
2. For å løsne trege luftekruer bør man bruke ¼ sekskant nøkkel eller pipe. Det har en tendens til å ruste fast. Og de skal ikke skrus hardt til! Det er små skruer..
3. Før man begynner bør man tømme beholderen, for å starte med rein væske til utluftingen.
4. Det kan ofte lønne seg å starte med det hjulet som er lengst unna beholderen. Høyre bak.
5. For å slippe søl kan man ha en vindusspylerslange å koble på luftenippelen og videre ned i en flaske. Da kan man se når ny væske kommer og evt. luftbobler som må ut.
6. Det er best å være to, en pumpe (sakte) og holde pedalen inne mens lufteskruen åpnes om stenges. Så kan pedalen slippes sakte opp og pumpe opp trykk eller bare trykke og så kan det åpnes bak mens pedalen er inne og stenge igjen før pedalen slippes opp.
7. På den måten slipper man å suge luft i retur nå remsepedalen slippes opp.
8. Jeg gjør det ofte alene, åpner bak og pumper skate igjennom fem ganger å hvert jul og paser på at beholderen ikke går tom.
9. Gjøres dette sakte blir det ikke noe luftingsproblemer.
10. Blir pedalen myk etterpå må den en medhjelper til for å få ut lufta 100%.
Med lufteutstyr, for eksempel trykkluft gå det svært fort, men det bruker jeg aldri….
Re: Bytte bremsevæske
Jeg planlegger å bytte masterpumpa på lørdagens smøretreff.
Skifter da bremsevæsken samtidig.
Da høster jeg/vi litt erfaring om hvordan gjøre dette mest effektivt.
Skifter da bremsevæsken samtidig.
Da høster jeg/vi litt erfaring om hvordan gjøre dette mest effektivt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen