Bremseservo

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Bremseservo

Post by Torbo2 »

Hvem sa at det ikke var servo i Renault 4?
Her er i alle fall en Volvo-/Girling-servo som dobler bremsekraften...
Denne måtte modifiseres litt med en ekstra fjær innvendig for å hindre hengene bremse som mange p
P1800-eiere klager på. Den samme servoen stod også på tidligere Amazoner...

Image
Den kom litt nær eksosrøret, så her måtte jeg sette inn et varmeskjold for sikkerhets skyld...
Pris 400 kroner pluss (brukt), pluss repsett 800 - til sammen 1200 kroner for fine bremser....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bremseservo

Post by 445 »

Betyr det at det ikke var servo originalt, men at du nå har ettermontert en?
Ingenting forundrer meg med ditt pågangsmot!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremseservo

Post by Torbo2 »

445 wrote:Betyr det at det ikke var servo originalt, men at du nå har ettermontert en?
Ingenting forundrer meg med ditt pågangsmot!
Originalt var bremsene harde som stein! Her koblet jeg den til framhjulskretesen og koblet vekk trykkbegrenseren bak og fikk 70/30 % fordeling av bremsekraften til hjulene, henhodsvis framme/bak.
Jeg har en til (overhalt) som jeg tenkte å sette på Duetten, men foreløbig krarer jeg meg med bremsene som de er, de er jo at type dualservo, dv.s at de har selvpåtrekk som gir ekstra effekt. Men ulempen er at de blir følsomme i fuktig vær, når bilen har stått lenge osv.
Jeg har planer om å gå over til hele like bremsebånd over alt, kombinert med servo for å få jevnere og mer slitesterke bremser med mindre pedaltrykk. Men det er jo så mange planer "ute og går".... :roll:
Bremsebånd med full lengde kan jo brukes uansett, da forkortede har lett for å bli for tidlig utslitt. Pedaltrykket vil jo øke litt, men ikke særlig merkbart. Problemet er at bremsesettene har reduserte og hele belegg og dessuten er de ulike framme og bak, selv om de tilsynelatende ser like ut (OBS..)!
Jeg har kjørt et par sesonger med full lengde uten problemer, tvert i mot - mindre slitasje! :) ....

Skal man gjøre det, må det gjøres over alt, ellers kan bremsekraftfordelingen mellom framme og bak endres. Siden det er snakk om bremser (sikkerhet) måtte jeg føye dette til. Om man bare gjør det bak, er det ingen krise, men noen få prosent redusert totaleffekt kan det bli. Men med litt motorbrems i tillegg er det ikke noen å snakke om...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bremseservo

Post by 445 »

For meg ser det ut som om du har kopperrør fra servoen.
Kan det være noen risiko for at det blir så mye vibrasjoner at de kan få brudd eller løsne?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremseservo

Post by Torbo2 »

Det kan diskuteres. Jeg hadde tre feste punkter bakover. Det er litt lengde her og den skal nok viberere lenge før noen kan skje, så lenge små vibrasjone kan fordele seg på en stor avstand. Eksempelvs er trykkrøret til kløstsjservoen på min VW Camper spunnet opp i en spiral for å firdele de små og store vibrasjonene mellom pumpa og slaven. men her er det nok flere meninger, har akkurat krangla meg ferdi med en svenske, som ikke ville gi seg. Han mente at kobberør var forbudt i bensinsystemet! Så måtte jeg bare fortelle ham at det var en million bobiler i Europa som kjørte rundt med kobberør i gassanlegget med xx cm avstand mellom fesstepunktene. Rullende bomber? Og hva som var litt brukt i båtmotorer fra bensinmotorene kom og og med rør med stor avstand mellom festepunktent, nær blokka osv...Så ble ha litt taus....

På denne bilen er det begegnet så langt der er mulig, og oversiktlig... Men det er jo en tanke..... :roll:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremseservo

Post by Torbo2 »

Tillegg: Det jeg ser nå er at jeg kunne "bundet" de to rørene sammen? :roll: Da kunne de kanskje dempet hverandre?
Men den står festet i karosseriet, rammevangen og skulle svinge med samme frekvens som resten av bilen. Den har ikke forbindelse med motoren, borstsett fra avkumslange til manifolden, men denne slangen er både myk ogl ang, da den går inn på manifilden i bakkant.
Jeg bruket mye tid for å finne plass til servoen, og jeg tror dette var den eneste, om jeg skulle det ha den i motorrommet, uten for lange rør og slanger.
Litt stor motor... :) . Den har i alle fall stort potensiale! :) Den har forresten 248 graders kam, med motortype 800-02 - det samme som B18/20 A.kam :shock:
De nahr forholdsvis stor forgasser med optimal lambda (balandingsforhold), feitere enn originalt med andre ord, og maks. fortenning osv. så den flytter seg godt. Men over 5800 o/min butter den da ventilfjærene ikke klarer å henge med, men da er ikek speedometernåla synig lengre uansett........ men sånn skal det nok få lov tl å bli, da jeg har vikitgere ting fore...

Svingninger fra innerskjermen tar det buede festestaget seg av- det som er festet mellem innerskjerm og servoen.
Bak på bilen har jeg brukt "spiralmetoden" på et kort rør fra fordelingsenheten mellom bakjulene mot slangene...
Men nåe er det visst krim på TV, hører jeg........
Post Reply