Tettering styresnekke

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Tettering styresnekke

Post by Bilgunnar »

Hei er det noen som har skiftet tettering på styresnekke på Pv,jeg kommer ikke til med avdrager.
Noen tips ?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tettering styresnekke

Post by Torbo2 »

Den er vrien! Enten må man slipe til en avdrager slik at man kommer innimellom, ellers må man låne på et Volvo-verksted eller av andre som kan ha en slik. Selv lånte jeg denne spesilatrekkeren på Volvo/Isberg/Bilia ved Ramstadsletta (Ramstad) i Bærum for fire år siden. Spør etter en som heter Gunnar (Supermann(veteran!), og betal et depositum i kassa så skal det gå bra. hadde ikke så veldig lyst å levere den tilbake, men tenkte å foreslå at de bare kunne beholde depositumet? Men så tenkte jeg at denne får jeg vel ikke bruk for mer enn en gang, så jeg unngikk det spørsmålet....
Men det spørs vel også om det/Ramstad ikke er for langt unna deg? Hvor bor du sånn ca. forresten?
Kan kanskje non vet om noen som kan ha i nærheten av deg?
Et problem er at de har flyttet fram og tilbake til/fra Fornebu, så spørs det bare om det de fortsatt har den? Eller om den henger på et bakrom på Fornebu? Trekkeren til tromlene bak, som jeg skulle låne sist, var blitt borte i flyttinga :( .
Men er det går an å ha flaks... :)
Bra du tenker trekker forresten, da varme og andre brutale metoder kan knekke simmeringen, men her skal du vel bytte?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tettering styresnekke

Post by 445 »

Håper du tar deg tid til å ta bilder av prosjektet, og legger dem ut på forumet.
Her er vi mange som ønsker å lese om slike jobber.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Tettering styresnekke

Post by Bilgunnar »

Takk for tipset. Skal høre på volvo i tromsø. Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder.
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Tettering styresnekke

Post by Bilgunnar »

Nå har jeg skiftet tettering på styresnekka og det var en vrien jobb.Det var vanskelig å
få tak i avdrager som passet og for å komme til måtte jeg ta ned brua.
Jeg har en halvmåneavdrager som jeg tilpasset ved å brenne hull slik at jeg kunne
tre den inn forfra igjennom styrearmen.
Jeg prøvde flere ganger men den rikket seg ikke,så jeg tenkte lenge på hvordan jeg skulle
få den av.Til slutt varmet jeg den opp og så satte jeg på avdrageren,da kom den.
Har hørt at på B-18 er det lettere å komme til for da slipper man å ta ned brua.
Får ikke til å legge inn bilder.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tettering styresnekke

Post by 445 »

Bilgunnar wrote:Får ikke til å legge inn bilder.
Send gjerne bildene til meg, så kan jeg legge dem ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tettering styresnekke

Post by Torbo2 »

Med originaltrekkeren trenger man ikke røre brua. Så her er en oppgave til alle PV-/Duett-eiere: Prøv å finne ut hvem som kan ha en sånn trekker! Volvoverksteder har ikke bruk for, så det er vel heller ikke umulig at vi kan overta eierskapet av den til klubbformål, eller få kjøpt trekkeren? Så kan vi som er interessert sponse mot å få låne når man måtte trenge.....
Last edited by Torbo2 on Fri 21 Oct 2011 20:29, edited 1 time in total.
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Tettering styresnekke

Post by Bilgunnar »

445 wrote:
Bilgunnar wrote:Får ikke til å legge inn bilder.
Send gjerne bildene til meg, så kan jeg legge dem ut.

Hei.
Kan du sende meg din mailadresse så skal jeg sende bildene,for det her får jeg ikke til.
Mvh
Gunnar
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tettering styresnekke

Post by 445 »

Epostadresse avsendt, på epost.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tettering styresnekke

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Med originaltrekkeren trenger man ikke røre brua. Så her er en oppgave til alle PV-/Duett-eiere: Prøv å finne ut hvem som kan ha en sånn trekker! Volvoverksteder har ikke bruk for, så det er vel heller ikke umulig at vi kan overta eierskapet av den til klubbformål, eller få kjøpt trekkeren? Så kan vi som er interessert sponse mot å få låne når man måtte trenge.....
Og her er en oppgave til deg, Torbo2: Kan du gi trekkeren et navn, eller en utførlig beskrivelse, eller finne et bilde av den? Jeg har et par kontaktpunkter inn i Volvo som jeg tenkte å sjekke, men da må jeg først vite rimelig nøyaktig hva jeg skal spørre etter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tettering styresnekke

Post by Torbo2 »

Det er en pitmanarm-avdrager til styresnekka (svingarm ut fra nekka). Sikkert et begrep som få kjenner i dag, men jeg skal se om jeg finner et Volvonavn eller et mer folkelig begrep. Det er jo sjelden man gjør dette. Men når alt framme ahr vært av og det er mispasning mellom rattstilling og styreutslag, kan det være nødvendig å flytte pitmannarmen et hakk eller to på utgående aksling, elelr rett ogslett for å bytte simmeringen, da det kan lekke her. Og når det slutter å lekke så er det fare på ferde!
Da kan snekka være tom for olje, og man kjører i god tro, helt til snekka skjærer seg... Det er nemlig stål mot stål inne denne! Og små klaringer!
Er man heldig så låser den seg i svak sving mot høyre, i svak sving til venstre tør jeg ikek tenke på....
Pitmanarm: http://www.google.no/search?q=pitmanarm ... 76&bih=622

Når det gjelder oppjustering av snekka, er det sikkerhetsregler å gå etter. Så om noen skal justere så kan det være en ide å legge ut en tråd, så kan noen svrare på hva man må ta hensyn til. Det er jo ikke særlig kjekt at den skjærer seg fordi den er feiljustert... (f.eks. for å få bort slakken i rattet) obs obs....!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tettering styresnekke

Post by Torbo2 »

De sier visst pitmanarm svenskene også:
Image

Verktøyet heter Pitmanavdragare SVO 2370:
Image

SVO 2370
Last edited by Torbo2 on Sun 23 Oct 2011 11:55, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tettering styresnekke

Post by 445 »

Så avdrageren er for å dra løs Pitmanarmen, og ikke for å få løs tetteringen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tettering styresnekke

Post by Torbo2 »

445 wrote:Så avdrageren er for å dra løs Pitmanarmen, og ikke for å få løs tetteringen?
Yes, og den sitter godt noe alle kan tenke seg hvorfor!
Tetteringen (simmeringen) vippes ut med en skrútrekker eller et slikt lite brekkjern som du har. Ka også borre to 2,5 m hull i den go skru inn to karosseriskruer for å vippe den ut men det kommer litt an på hvor hardt den sitter og hvor tilgjengelig du har det tundt deg? Står bilen på gulvet, på bukken? løs snekke?
Hovedutfordringen er å få av armen... Og sikrer du denne trekkeren inn i klubben, har du gjort en bragd 445....
Bilgunnar
Posts: 22
Joined: Thu 06 Oct 2011 12:06

Re: Tettering styresnekke

Post by Bilgunnar »

Hei får ikke til å legge ut bilder,men er det noen som kan gi meg en mail adresse så kan jeg sende bilder.
Post Reply