Oljedamp!

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Oljedamp!

Post by Rodtwitt444 »

Hei!

Har i høst opplevd at det damper av motoroljen når motoren blir varm. Jeg kan se at det kommer hvit røyk / damp fra påfyllingslokket for olje etter kjøring. Antakeligvis trenger det kjølevann inn i motoroljen, hva kan årsaken til dette være? Toppakning?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oljedamp!

Post by 445 »

Har samme dampingen hos meg.
Har ikke tenkt på dette som noe problem, da lokket er laget for å slippe ut dampen.
Tror det rett og slett er damping fra varm olje, og ikke nødvendigvis noe vann.
Forsvinner det noe kjølvæske?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Oljedamp!

Post by Rodtwitt444 »

Godt mulig det ikke er et problem. :) Tok bilen på veien nå i høst etter nesten 3 år i garasjen, kan ikke huske at det dampet eller luktet av bilen før den ble parkert. Det er ikke store lekkasjer av kjølevann, men så har jeg heller ikke kjørt så mye; avventer smøretreffet for å få en del andre ting av veien.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oljedamp!

Post by Reodor57 »

Så lenge olja har riktig farge, og det ikke lukter eksos av kjølevæska skal toppakningen være i orden. Gammel olje ryker mer enn ny er min erfaring. En skal også en gang i mellom rense stålullen som ligger i lokket. Gammel olje inneholder også en del vann da den er hygroskopisk. Sees på smøretreffet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply