Foringer og Bærebru/rammevange

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og rammevange

Post by Torbo2 »

Tillegg: Glemte å spørre om hvordan du vil ha den nedre bærebrua? Skal du pusse den helt rein og grunne og lakke den? Eller bare sikfte foringer?
Hvordan er kingboltene forresten? (nå begynner moroa)... Er det ikke det ene så er det det andre (også), sa en jente en gang, uten at jeg vil forklare det nærmere...
Skal du pusse opp bærebruene fullstendig, noe som er fristende når man først er i gang, kan det være like fristende å bytte både de store og små gummistopperne på brua og på traversen ytterst.
Da ligger det en liten fare ved demontering av disse knottene (stopperne), at vulkaniseringen ryker, som ved motorfester... Og så står du der og angrer på at du ikke kjøpter full pakke?
Jeg er nok ikke flinkere å spå en andre, så dette er en avgjørelse du må ta. Jeg har brukt opp feriepengene, så jeg hadde nok gått for forrige løsning med det billigste settet med to ekstra foringen for stabilisatoren... Men jeg kjenner ikke din økonomi, den er sikekrt bedre enn min uansett...
Så derfor er kanskje full pakke tingen - man blir jo ikke fattig av dette her forresten.... Tvertimot rik! - av å få en fullverdig overhaling!
Som sagt det er dessuten jobben her som er det mest verdifulle..
Tenk deg at du skulle satt dette på et verksted, da ville deleutgiftene vært lave i forhold til arbeidspengene. Ikke ville du blitt helt fornøyd heller, kjenner jeg deg rett. Et verskted ville bare løsna boltne inne, kjørt mutttertrekkeren på de tre boltene på brua så gjengene vred seg og halvparten ble borte, klemt ut foringne og benda det hele på plass på kortest mulig tid.. Nei! denne bilen fortjener mer forsiktig og god behandling, spør du meg. Vet ikek om du ar spurt om det, men ...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Foringer og rammevange

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Tillegg: Glemte å spørre om hvordan du vil ha den nedre bærebrua? Skal du pusse den helt rein og grunne og lakke den? Eller bare sikfte foringer?
Hadde faktisk bare tenkt å skifte all morken gummi.

Torbo2 wrote:Hvordan er kingboltene forresten? (nå begynner moroa)...
Kingboltene ble skiftet for ca 10 år siden, så de er neppe utslitt.

Torbo2 wrote:Er det ikke det ene så er det det andre (også), sa en jente en gang, uten at jeg vil forklare det nærmere...
Tror det hadde noe med neseblod å gjøre....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og rammevange

Post by Torbo2 »

Å fillern, det var det... Blødde fra begge neseborene sikkert?..
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og bærebru...

Post by Torbo2 »

Hvit bru(d), nesten....
Nå fant jeg bilde av min fine bærebru!
Heter det travers forresten... lurer på om jeg er blitt litt glemsk?

Den var så fin hvit med tokomponenten fra Biltema at jeg ikke orket å male videre...
Måtte forresten investere i et sett med tommeskruer (fra Biltema (det og...), da de fire bakerste ble for korte....
Kjekt å har litt, har registrert at det kan ha oppstått rust på none skrurer?! Merkelig...
Godt det er stort sett bare biler som ruster med alderen...
Bortsett fra stemmen da....

Image
Den var så fin hvit at jeg ikke orket å male videre...

PÅ plass:
Image

Her ser man casterbrikkene - til sammen 9 mm ca.
Image
Det gjør bilen mer stabil over 90-100, og passe understyrt...
Før ville den nesten svinge av seg selv i svingene...
Last edited by Torbo2 on Wed 07 Sep 2011 14:06, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Foringer og bærebru...

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Hvit bru(d), nesten....
Etter tips fra deg kjøpte jeg også inn denne epoxygrunningen fra Biltema.
Fikk samme opplevelse: Et kjempefint resultat.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by Torbo2 »

Tilbake til nedre bærebru... Skulle kanskje redigert lengre opp for ordenss skyld, men man begynner vel å lese fra slutten hver gang man går inn?

Prøver meg her...
De innerste boltene på bærebrua kan ruste, selv om de er laget av edelt stål. Rust på området der hvor foringene sitter.
Så er spørsmålet om hvor mye materialsvnn man kan tillate her nå man fjerner rusten?
Vil anta at fra en halv millimeter er akseptabelt, da foringen er ganske fleksibel og tillater litt volumøkning inni mellom brua og bolten...
Image
Mine var gravrustet på den ene siden så jeg måtte bygge opp med miggen og file rundt etterpå.
Håper ikke noen biltilsynsmann ser dette innlegget, da jeg vil får et forklaringsproblem..
Men jeg har en dekkende forklaring og den mannen skulle bry seg....
Jeg bygget opp til en halv mm mer enn den andre som var minimalt rustet og alt smakket på stramt og fint.

Men jeg skulle gjerne visst diameteren på en ny bolt der hvor foringen sitter???
Har noen dreiebenk forresten?

Har fri i dag, og ble litt optimistist og skulle ut å ordne ting, men så begynte det å regne!!!
Ble mismodig og tenkte... "Det går jo opp og ned her i livet" - har jeg hørt og registrert, men når det gjelder været, så høljer det bare ned!!
Hva er dette for noe?


Uoffisielt tillegg:
Har ikke så lyst å ringe Jørgenrud å spørre om diameteren, selv om de er greie der...
Tenkt samtale....
Spørsmål: "Har dere bolten på tvers av nedre bærebru" ?
Svar ... åpent..
Spørsmål: "Du skjønner jeg skal ikke kjøpe nye, men sveise litt på mine gamle"...
Svar: ????
he....?
Kunne jo vært litt morsom forresten...?
Dette er ikke kritikk, men jeg er vant med å fikse ting fra barndommen av og ikke kjøpe nytt hele tiden.
Uff, nå er vi tilbake til leksa om å kaste osv...
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg er veldig glad for alle råd og tips jeg får jeg Torbo. Så ikke tenk på det. Jeg hadde nok ikke blitt helt fornøyd nei hvis de skulle gjort dette på ett verksted. Da måtte jeg hvertfall stått og passet på at de behandlet bilen min fint hele dagen. Men det har jeg ikke økonomi til. Så jeg gjør alt selv uten innblanding av noe som helst bilverksted hvertfall. Kanskje litt hjelp av kamerater men ikke sette den bort til noen andre hadde blitt aktuelt. Ja jeg får ta meg en tur på biltema i morgen og kjøpe litt utstyr til bilen og klage på sveiseapparatet mitt. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by Torbo2 »

Har en mistanke om at du er nøye, så dette tror jeg kommer til å bli bra! Og når du trenger en justering av forstillingen så kunne jeg svingt innom om du vil, da jeg har forskjelig utstyr til det... Men, kaffe må i så fall være tilstede, vet du... :)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja det ville vært kjempe fint om du kunne hjupet meg med det da jeg er ferdig. Klart du skal få kaffe når du kommer. Om det passer og du har lyst må du bare ta deg en tur gjerne før jul eller når det måtte passe for deg. Kaffen er altid klar den her hos meg. :D
Jeg tror madammen skal jobbe en del i romjula så da blir det til at jeg holder på med pv,n. Så det er bare og ta seg en tur. Alt av deler som ikke skal byttes ut skal sandblåses og grunnes og lakkeres. Og det gjelder bakakselen også. Jeg tror ikke jeg har råd til og kjøpe nytt taktrekk og dørtrekk og sånn til 58 modellen så jeg ser hva jeg får kjøpt i en stoffbutikk. Kanskje det blir teddyfor i taket og på sidene i den. Tiden vil vise. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Ja jeg får ta meg en tur på biltema i morgen og kjøpe litt utstyr til bilen og klage på sveiseapparatet mitt. :D
Hvordan gikk det med klagingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Foringer og bærebru...

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Måtte forresten investere i et sett med tommeskruer (fra Biltema (det og...), da de fire bakerste ble for korte....
Ser at Biltema har både UNC og UNF.
Hvilke bør jeg kjøpe?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by Torbo2 »

UNC-bolter er det mest av i karosseriet. På motoren er det mye millimetergjenger. Merkelig kombinasjon. På B18 og B20 går de over til tommer igjen?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by Torbo2 »

Diameteren på de indre tverrboltene for nedre bærebru bør være 18 mm. Målte noen ganske fine i dag som hadde det målet.
Litt mindre kan kanskje tåles, men er det for romslig, blir det slitasje. Prinsippet her er at det er gummien som skal vri seg i seg selv og ikke skli på akslingen. Av samme grunn bør man ikke bruke olje eller annet her ved montering. Jeg satte dem inn tørre på nylakkerte bolter.
Det gir også litt ekstra presspassning. Epoxy kan også være bra? - Et tynt lag og la det tørke på forhånd og pusse overflaten litt matt etterpå, kan også fungere. Så får man rustbeskyttelse på kjøpet.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Foringer og bærebru...

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Nå fant jeg bilde av min fine bærebru!
Heter det travers forresten... lurer på om jeg er blitt litt glemsk?
Image
Den var så fin hvit at jeg ikke orket å male videre...
Jeg gjorde tilsvarende malejobb på min forstilling sist vinter. I tillegg til den tykke gode grunningen la jeg på et tykt deilig lag med svart epoxy.
OBS!! Noen ganger kan det bli for mye av det gode.
I går var jeg under bilen og tenkte at jeg skulle sjekke om etterstramming var nødvendig. Gjett om!
Malingen hadde gitt etter, og skruene var slakke.
Her er et bilde som skal forsøke å vise hvordan skruene har jobbet med malingen.
IMG_2716.JPG
Konklusjon?? Kanskje ikke "smøre for tykt på" med maling der skruer skal sitte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Foringer og Bærebru/rammevange

Post by Torbo2 »

Viktig å ettertrekke i alle fall! Ikke helt ukjent det der...
Spørmålet er om man rett og slett skulle skrepe rent for maling akkurat i festene. Det er vel liten fare for fust der hvor delene sitter helt i klem? Man ka evt. sprøyte på litt tynnstoff til slutt...
Post Reply