Så morkne:

Da jeg løsnet rammevangen åpenbarte det seg rust på høyre side. På venstre side var det bra....
Hadde det kun vært snakk om foringer hadde jeg trolig ikke sett dette..
Har forresten gjort det samme på de bakre fjærfestene. borret og meisla bort fjærfestene, sveisa rust og skrudd fjærfestene på med fire bolter på hver side. Det skulle holde like bra. Benyttet samtidig anledningen til å justere fjærhøyden en cm på hver side slik at den ikke ble så sigen bak....
Her er ramma med bortskjært plate.:

Observante vil trolig se at det ene motorfestet også var sprukket....
Dette måtte jeg skjære bort:

Så tok jeg en oppussing av rammevangen samtidig:
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Gul og tett for intrengning av fuktighet:

Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning..... Har ikke bilde av det her, men den ble hvit og fin...
Og når rammevangen var nede kunne jeg ikke annet enn å sjekke lagerklaring og oljepumpe, da det tok litt tid før trykket kom etter kaldstart. Ellers er det ikke så lett å få av bunnpanna på b18 motoren, da det er dårlig med plass under der. Snakk om at det ene dra det andre med seg..... Det viste seg at forrige eier, en svenske, allerede hadde klippet av skvalpeplaten i bunnpanna for å få den lettere ut/ned. Så jeg kunne nok gjort det senere. Men nå var panna av og ble pusset opp og renset. På med sinkgrunning og kalrlakk....

Lagerslitasjen var 0,04- 0.05 mm og godkjent.
Oljepumpa var i overkant av målene og så satte jeg inn pumpa fra Amazonen som var nesten som ny (kjørt 165 000 km). Jeg byttet den på Amazonen til B30-pumpe for å få bedre oljeflyt på grunn av en liten oppjustering av effekten i min Amazon B20/B22.....
Med den "nye" Amazonpumpa kommer trykket raskt og jeg kan bruke tynnere olje om jeg vil. Men det vil jeg ikke før jeg har satt inn oljedeflektorer på venntilstammene, som jeg gjorde på på B16-motoren.
nå skal jeg bruke 20w-50 olje, da det forsvant minst en liter 10w-40 på Røldalsturen..... Om Stavanger og div. ble det ca. 120 mil....