Nydelige kjøreegenskaper

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Nydelige kjøreegenskaper

Post by Torbo2 »

Suveren retningsstabilitet!
Jeg ville gjerne ha litt bedre retningsstabilitet på Duetten. Den er finjustert til originalmålene, og med spissing (meget viktig) på 2,5 mm.
Bilen var likevel ikke helt samarbeidsvillig i høyere hastigheter enn 80-90 km/t – tendenser til sporing, spesielt på slitt vei. Bilen hadde også tendens til overstyring i skarpe svinger, noe som ikke er helt up to date..
Viktig her er caster-vinkelen. Den ble justert til maks på toppen av bærebrua, men her var det ikke så mye å justere på, så jeg måtte finne på noe annet. Så fikk jeg et tips fra en svenske om å justere ”balken” i bakkant på bærebrua framme, ved hjelp av brikker.
På min bil lå det to 2 millimeter tykke brikker fra før, men det var for lite. Lagde meg to nye på 5 millimeter og la på i tillegg.
Brikkene er ca. 184 millimeter lange (Duett) og ca 30 millimeter brede og har 169 millimeters avstand mellom hullene (Duett) . Og hullene er 10 millimeter.
På Pven er rammevangene bredere enn på Duett - ergo blir brikkene noe lengre og med større avstand mellom hullene (ca. en tomme, men jeg har ikke målt de eksakt ennå).
Ut å kjøre og bilen gikk langt bedre rett fram, med en anelse understyring i sving, som det bør være. Ingen tendens til overstyring ved bråe unnamanøvre. Dette er trolig nok for de fleste, men...
Etter å ha kjent på effekten gikk jeg videre og lagde flere brikker i aluminium til jeg fikk til sammen 10 millimeter. Jeg slipte de litt koniske på tvers slik at anlegget ble mer riktig. Den effektive avstanden ble da ca. 9 millimeter.
Med to grader på toppen og ca. 4 grader på brua har jeg nå ca. 6 grader caster totalt, mot normalt 1-2. I prosessen byttet jeg også den nedre indre foringene. Skal det være så skal det være….
Det gjorde også sitt til at styringen ble bedre....
Slik var prøvebrikkene (m. åpning mot hullene for å tre dem inn):
URL=http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... ker2l.jpg/]Image[/URL]

Uploaded with ImageShack.us

På bilen Inkludert noen store prøveskiver):
Image
Disse brikkene er fjernet og erstattet med faste skiver i aluminuíum.
Nå er ikke bilen til å kjenne igjen! Retningsstabilitet som på (eksempelvis) en fransk bil...
Post Reply