PV444 57 mod bremser, trenger råd.

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

PV444 57 mod bremser, trenger råd.

Post by lervang »

På vårens første prøvetur fikk jeg problemer med bremsene på høyre forhjul. Virket litt trege i førsten og jeg tenkte det går seg kanskje til. Så virket det som de hang litt på når jeg stoppet, men slapp greit når jeg kjørte igang igjen. Og så ved litt hardere bremsing hang de seg på og slapp seg ikke skikkelig tilbake. Ble varmgang også. Her er bilder etter at jeg tok av bremsetrommelen. Men mangler det ikke en selvjustering der? Kan det være årsaken? Eller er det sansynlig at bremsesylinderen må skiftes? Det ser jo ikke helt ny ut.

Image

Image
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Ja de trommelbremsene. Alltid en kilde til å holde bileieren i aktivitet.

Du mangler selvjusteringen, men det skal ikke ha noe å si for at bremsene ligger på. Snarere tvert i mot.
Det kan være friksjon mot låsskivene som gjør at de henger igjen. Demonter og sett inn med kopperpasta, tørk av overskytende.

Men det er vel mest sannsynlig at det er sylinderen som er årsaken her, som du selv nevner.
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Jasså så det er ikke ukjent med problemer med bremsene. Kan det være fordi vi kjører for lite slik at de står seg istykker?
Jeg bestilte i alle fall like godt ny bremsesylinder hos Jørgenrud. Selvjusterings deler gikk det ikke an å få tak i sa de. Får håpe det går greit uten? Håper å få alt i orden til helgen. Det er jo meldt så fint vær.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Vår 57 modell ble bygget om fra selvjustering til manuellt justerbare fordi det rett og slett ikke fungerte med selvjusterbare bremser. Rens opp og ha på kobberpasta både mellom skiver og sko og ikke minst mellom sko og bakplata. Skoene skal være lett å flytte på for hånd faktisk når dette er riktig smurt opp. Ha gjerne på litt pasta på nedre "glidelen" også.
Er ikke sikkert at det er bremsesylinderen som er synderen med at det ser så fuktig ut. Det kan være tettingen mellom trommel og aksling slik at fettet sprer seg utover fra lagerne.. Sjekk dette først. For meg så det helt greit ut om det ikke skulle være mye bremsevæske under gummien på bremsesylinderen(Sjekk også om stemplene beveger seg ved å tråkke lett på bremsen) Ser ikke ut til at det er kjørt mye siden sist disse ble overhalt, men det mangler totalt kobberpasta på de riktige stedene, og det ser ut til å være rust under skiva på den høyre justeringsskruen.
Justering av bremsebånd manuellt kan du sikkert, men jeg pleier å bremse en gang først slik at båndene sentrerer seg. Deretter justerer jeg en og en skrue med fastnøkkelen vendene oppover. Deretter drar jeg den fra midten og utover (Fram eller bakover alt etter hvilken skrue det er snakk om) til trommelen står. Deretter litt tilbake til den akkurat slipper igjen. Om den subber litt gjør ikke så mye så lenge den ikke bremser. Lykke til :D NB Ta begge sider så det blir likt!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Men når du sier bygget om til manuell justerbare så må du ha satt inn en slags skrue tilsvarende den på bakhjulene? Er jo ikke noe å justere på sånn som det ser ut på bildene fra min bil. Og da blir jo neste spørsmål. Kan det være sånn eller må den bygges om?
Eivind Laag
Posts: 58
Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
Location: hokksund

Post by Eivind Laag »

Hei. Jeg er ikke den rette til å komme med råd i denne saken, men ut fra det jeg kjenner til når det gjelder bremser så er det vel bak som selvjustering er aktuelt. Dette er en mekanisme som blir påvirket via hånbrekket på bakhjulene. Er det bremsesko forran på din bil som hører hjemme bak kan dette kanskje være en medvirkende årsak. Er det ikke justeringsmuligheter forran er kanskje bremseskjoldet feil også.
Ute i PV miljøet er det vel noen som sitter på kunnskap om dette og kan dele dette med oss amatører som helst bare vil kjøre .
Ser frem til en løsning, for dette er interesangt.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Jo da de må være justerbare på en eller annen måte for å ta opp slakken som blir når båndene blir slitt. Forskjellig løsninger har vært forsøkt med varierende hell. Vår var bygget om før vi fikk den. Skal vissnok være en 544 løsning med manuellt justerbare nå. Skal se over det før sommeren. Men, for å gå til din bil. Se på baksiden av bremseskjoldene. Der skal det sitte en antagelig firkantet tapp bak hver av de to tappene som holder fast bremseskoene med skive og klips. Bremsene forran og bak for den sakens skyld skal om de er manuellt justerbare kunne justeres med hjulene på bilen. Tappene drar båndene mot trommelen da de er eksentriske i forhold til hullet som de sitter i. Det er eneste løsningen jeg kan se at det er, med bakgrunn i slik det ser ut.
Når det gjelder selvjustering er ikke det noen skrue på 444en, men en tapp (Messing antagelig) som går igjennom bremsebelegget og ut til trommelen. Ved hjelp av noen fjærer og klips og overføringer legger den etter båndene. I et miljø som det som er i bremsetromler er dette systemet nødt til å misslykkes etter en tid. Eksempel på framhjulsbrems finner du her: http://www.volvopv.no/garasjebilder/garasje%20007.jpg
(Finnes flere bilder på dette stedet) Siden låsing er problemet her med relativt nye bånd vil jeg tro at kobberpastaløsningne i første omgang gjør susen. :-). Selv verkstedsmanualen jeg har er ikke entydig i hvilken løsning selvjusteringen har. Refererte bilde er en av to løsninger for 444, men begge er med tapp som føler på tykkelsen av belegget.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

oppdatering bremser

Post by lervang »

Nå er jeg omsider igang med bremsene igjen. Har tatt av sko og pumpe. Bremseslangen må byttes også så da blir det noen dager å vente igjen. Men virker ikke som det er mye å justere på bak skoene.
Men skoene er i alle fall pusset og smurt tynt med kobberfett. Den gamle pumpa var full av rust når jeg så under pakningen. Så det er nok greit å bytte til ny.

Image
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Montert igjen

Post by lervang »

Da er det satt sammen igjen. Smurt forsiktig med kobberpasta.
Men er det noe moment på senterbolten?
Mener å huske en tommefingerregel om å trekke godt til og løsne en kvart omdreining, men er vel bedre med riktig moment?
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Da fungerer bremsene greit. Teitet godt til og løsnet mutteren en kvart omdreining. Luftet og prøvekjørt. Bremsene hogg litt i førsten til de fikk sentret seg antagelig og nå tar de greit og jevnt.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Grattis med nye bremser på den fine PVn din, kjekt du fikk orden på det. Da er det bare nyte kjøreturen :D

Ha en fin dag! :D

MVH
Ståle
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Godt det fungerer. Med vår vanlige kjøring vil nok dette fungere noen år før en trenger å legge til bremsene. Den muligheten har ikke du når du mangler justering. Jeg tok ifr hverandre vår 57 modell på torsdag kveld, og fikk da sett hvordan 544 bremsene er. De er helt annerledes med en justeringsskrue nederst og to fjærer øverst ved sylinderen. Tok bilde med mobilen men må bare finne kabelen som hører til mobilen for å få dette overført til PCn og forum.. Skal lete slik at andre også ser forskjellen på bremsene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Bare litt tilbake for å vise forskjellen, ellers vil jeg tro at det er en mening med den eksentriske "bakskiven" som vises til venstre i bildet ditt.
Her er 544 løsningen med manuell justering som er på vår 444. (Skrutrekker igjennom bakdekselet)
RED-DSC00541.JPG
RED-DSC00542.JPG
[Klikk på bildet for større visning.
:D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
lervang
Posts: 53
Joined: Sun 13 Dec 2009 14:36
Location: Fredrikstad

Post by lervang »

Smartløsning. Samme jeg hadde på min gamle Toyota Corolla, men da satt skruen på toppen. Er vel kanskje lurt å forsøke å bygge om på sikt. Men foreløpig fungerer det greit.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Den egentlige kilden til at bremsene hang:
Oppsvulmete bremseslanger! Det har jeg opplevd både på Amazonen o PVen.

Det jeg har som problem nå er litt lugging i bakbremsene på min sønns PV. Den har nye sko og fine tromler. Det går seg kanskje til, men vurderer å få tromlene dreid.
Mistenker dem ikke så mye, da bilen er kjørt bare 150 000 km. Men en av dem kan kanskje ha "slått seg".
Noen som vet hvordan man lett kan måle uten å sette dem i dreiebenken?

Hvem gjør sikt (dreier)?
Last edited by Torbo2 on Sat 01 Jan 2011 16:52, edited 1 time in total.
Post Reply