Skylling ved oljebytte girkasse/bakaksel?

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Skylling ved oljebytte girkasse/bakaksel?

Post by Nils »

Skal bytte div oljer på Duett`n og leser i instruksjonsboka at på hver 20.000 km skal man tappe ut gammel olje og spyle/skylle godt før ny olje påfylles girkasse/bakaksel.
Hva menes med dette egentlig? Tappe ut gammel olje, fylle på ny olje, kjøre det varmt, tappe ut olje og så fylle på ny olje igjen. Eller er det en spesiell måte å spyle/skylle dette på?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Jeg er ikke helt sikker men drister meg til å svare alikevel. Grunnen til teksten er nok grunnet på det faktum at mineraloljene i tidligere tider på ingen måte kunne sammenliknes med dagens mineraloljer. Avleiringer var dagligdags. Etter hva jeg vet ble det da brukt en blanding av motorolje og diesel til å skylle ut avleiringer med. Dette ble ihvertfall brukt på motorer, hvor en da startet opp bilen enten med ren diesel eller en blanding av motorolje og diesel. Etter ca 5-10 minutter var da motoren ren inni. I dag er dette ett mindre utbredt problem. Er selv alergisk mot Shell motoroljer, da jeg har hatt så mye problemer med disse oljene. Motoren gror rett og slett igjen. Men, det er min mening. Så tilbake til ditt spørsmål. Dersom du kan ta av baklokket på differensialen ville jeg gjort det og tatt en visuell sjekk. Er det ingen avleiringer kan du trygt fylle på ny olje uten noen form for skylling. Bruk gjerne syntetisk olje. Viskositeten er den samme, men de tåler mer flatetrykk og har en tendens til å smøre bedre. Det eneste er vel at om bilen ikke brukes så ofte kan mineralolje være bedre. Dette fordi den har en bedre evne til å "henge igjen" på overflatene over tid. Dette gjelder ihvertfall for de fleste motoroljer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nils
Posts: 16
Joined: Fri 13 Nov 2009 21:05
Location: Vestre Toten - Oppland

Post by Nils »

Ok, høres sannsynlig ut det, er nok noen andre metoder som ble brukt i gamledager.
Tror jeg går for å bytte olje, kjøre litt og så et oljeskift til. Dette for å få ut groms. Ser an litt oljen når den blir tappet også, er jo ikke sikkert at det er blitt byttet her på 30 år for alt jeg vet og da må det sikkert renses litt.
Har hørt litt forskjellig om Shell`n jeg også, hadde en link på en test her på pc`n, litt off-topic men intr. lesestoff http://www.royalpurple.no/PDFfiler/Stre ... ch2006.pdf
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Bare til info. Har god erfaring på Royal Purple som motorolje. Ikke helt fornøyd med kaldegenskapene til girolja (Maxgear). Men for oss med vetaranbiler er dette ikke noe problem. Olja tåler mye "juling" når den først blir varm. Linken du nevner mener jeg du finner hos www.snappernorge.com også i en redigert utgave. (Tatt ut noen av de ukjente oljene i Norge). Fila blir da ikke så stor å laste ned heller.
Før du fyller olje på bakakselen husk å sjekke drenasjen ute ved hjulene. Skal være ett hull i bremsedekselet rett på undersiden av akselen. Dette for å hindre evt. olje å lekke ut på bremsene. Disse hullene har ofte grodd igjen over årene, men det er bare filt tetting mellom akselen og bremseskjoldet. Sitter en bedre tetting lengre inn, men for sikkerhets skyld..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply