Å skifte spiralfjærene bak er i utgangspuktet ingen vanskelig operasjon, selv ikke for en rusten hobbymekaniker som meg... I alle fall så det enkelt ut i håndboka.
Ettersom 444'n jeg kjøpte i fjor hadde slitne fjærer med minst like slitne gummiklosser stukket inni seg, fant jeg ut at dette var en passende forbedring før kjøresesongen.
Fjærer og tilhørende deler ble kjøpt hos Jørgenrud i Spydeberg. Operasjonen gjennomført i 445 sin garasje.
Slik så det altså ut.
Og slik ble det da fjærene var fjernet. Festeskiver og tilhørende bolter i bunnen var gode og rustne, og boltene satt dønn.
445 måtte til pers med vinkelsliper for å fjerne de rustne boltene.
Og slik var resultatet etter litt gla'vold...
På toppen holdt det imidlertid med å være litt raus med CRC-boksen, og så ga bolten seg frivillig.
Det springende punkt, bokstavelig talt. Fjærene måtte komprimeres for å klemmes på plass, og ettersom jeg ikke har spesialverktøy, ble lastestropper med skralle benyttet. Ikke helt etter boka, og noen forsøk og litt banning måtte til før fjærene satt på plass. Og ja - alle fingerne er fremdeles på plass. Men neste gang kjøper jeg verktøy først...
Ferdig! Jobben tok noen timer, men det var det verdt. Bilene er langt bedre å kjøre etterpå.
Da amatøren byttet bakfjærer
Da amatøren byttet bakfjærer
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
-
- Posts: 58
- Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
- Location: hokksund
Ikke uenig
Jeg tar klart selvkritikk for å ha blitt blitt revet med i arbeidets gang. "Nødløsningen" kan betraktes som eksempel til skrekk og advarsel.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
I dette tilfellet var det ikke mye komprimering som måtte til, så noen direkte fare for liv og helse var det nok ikke.Eivind Laag wrote:Hei.
Dette vurderer jeg som en jobb med liv og helse som innsats.
Kan i ettertid helt klart se fordelen av riktig verktøy, og vil absolutt anbefale andre som skal gjøre tilsvarende jobb å kjøpe fjærtvinger.
Godt å se at andre sliter litt også hehe. Har selv gjort samme jobben, men men er ganske sikker på at jeg ikke brukte tvinger. Satte bare jekken under bakakselen og løsnet stropper og støtdempere. deretter var det bare å senke bakakselen nok til at fjæren "smatt" på plass. Med det samme en holder på, bør en også sjekke innfestingen av bakakselen til armen. På vår bil var det litt slakk i bolten slik at denne hadde hamret seg igjennom bærearmen. Disse får en ikke tak i nye av, slik at en omfattende sveisejobb var nødvendig for å rekonstruere denne. Ellers ble resultatet flott
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").