Da amatøren byttet bakfjærer

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Da amatøren byttet bakfjærer

Post by hlyshaug »

Å skifte spiralfjærene bak er i utgangspuktet ingen vanskelig operasjon, selv ikke for en rusten hobbymekaniker som meg... I alle fall så det enkelt ut i håndboka.

Ettersom 444'n jeg kjøpte i fjor hadde slitne fjærer med minst like slitne gummiklosser stukket inni seg, fant jeg ut at dette var en passende forbedring før kjøresesongen.

Fjærer og tilhørende deler ble kjøpt hos Jørgenrud i Spydeberg. Operasjonen gjennomført i 445 sin garasje.

Image
Slik så det altså ut.

Image
Image
Og slik ble det da fjærene var fjernet. Festeskiver og tilhørende bolter i bunnen var gode og rustne, og boltene satt dønn.

Image
Image
Image
Image
445 måtte til pers med vinkelsliper for å fjerne de rustne boltene.

Image
Og slik var resultatet etter litt gla'vold...

Image
På toppen holdt det imidlertid med å være litt raus med CRC-boksen, og så ga bolten seg frivillig.

Image
Det springende punkt, bokstavelig talt. Fjærene måtte komprimeres for å klemmes på plass, og ettersom jeg ikke har spesialverktøy, ble lastestropper med skralle benyttet. Ikke helt etter boka, og noen forsøk og litt banning måtte til før fjærene satt på plass. Og ja - alle fingerne er fremdeles på plass. Men neste gang kjøper jeg verktøy først...

Image
Ferdig! Jobben tok noen timer, men det var det verdt. Bilene er langt bedre å kjøre etterpå.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Det var en interessant jobb å være med på.
Legger ved et bilde av bileieren i aksjon.
Passer denne pipen tro....?

Image
Eivind Laag
Posts: 58
Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
Location: hokksund

Post by Eivind Laag »

Hei.
Dette vurderer jeg som en jobb med liv og helse som innsats. Denne gangen gikk det bra, men vil råde til anskaffelse av en fjærtvinge når en slik jobb skal gjøres. Tvinge er på Biltema for småpenger og det er helsa vel vert.

E. Laag.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Ikke uenig

Post by hlyshaug »

Jeg tar klart selvkritikk for å ha blitt blitt revet med i arbeidets gang. "Nødløsningen" kan betraktes som eksempel til skrekk og advarsel.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Eivind Laag wrote:Hei.
Dette vurderer jeg som en jobb med liv og helse som innsats.
I dette tilfellet var det ikke mye komprimering som måtte til, så noen direkte fare for liv og helse var det nok ikke.

Kan i ettertid helt klart se fordelen av riktig verktøy, og vil absolutt anbefale andre som skal gjøre tilsvarende jobb å kjøpe fjærtvinger.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Godt å se at andre sliter litt også hehe. Har selv gjort samme jobben, men men er ganske sikker på at jeg ikke brukte tvinger. Satte bare jekken under bakakselen og løsnet stropper og støtdempere. deretter var det bare å senke bakakselen nok til at fjæren "smatt" på plass. Med det samme en holder på, bør en også sjekke innfestingen av bakakselen til armen. På vår bil var det litt slakk i bolten slik at denne hadde hamret seg igjennom bærearmen. Disse får en ikke tak i nye av, slik at en omfattende sveisejobb var nødvendig for å rekonstruere denne. Ellers ble resultatet flott :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply