Gråbein skal få skivebremser :-)

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Da var bremsene bak ferdige. Fester for bremseslanger sveist på akselen og arbeidet med å bygge om masterpumpe stort sett ferdig. Neste blir festeører for bremseslanger og montering av servo pluss pluss.
Brems bak venstre side
Brems bak venstre side
Høyre side bak har litt bedre plass
Høyre side bak har litt bedre plass
Masterpumpe ventil innerst fjernet
Masterpumpe ventil innerst fjernet
Klar for tilkobling til servo
Klar for tilkobling til servo
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Når man tror ting er ferdig, så tar man litt fri, og så ser en på det igjen og oppdager nye utfordringer. Håndbrekkmekanismen kan komme i kontakt, eller vil komme i kontakt med ramma på full innfjæring. Det vil si om en ikke bytter ut endestopperne med noen som er 20mm høyere. De må jec få tak i senere, men for å fikse problemet midlertidig satte jeg på to Hi-jackers dempere jeg har hatt liggende en stund. Satte så i gang med å rydde plass til bremsekraftforsterkeren. Litt stokking da jeg også har vindusspylertank og motorvarmer. Hadde først tenkt å bytte ut treveisen med en enveis og så sette på en fireveis rett forann slik at jeg slapp å bytte rør. Det ble forkastet da det er trangt, og lite å feste ting i. Når avgjørelsen var tatt var det bare å sette i gang med å lage nye fester for bremseslangene på baksiden av traversen og legge nye rør frem og tilbake nederst på torpedoveggen over kardantunellen. Dette er en jobb men mange koblinger, mye flensing av rør. Både med flat flens og med "kuleflens". Alle flenser er 3/8" forresten. Røret til bakbremsene ble skjøtt nede ved masterpumpa med et skjøtestykke. Bremseslangene foran ble forsterket med slanger da de kan subbe litt på bærearmene da de nå får større bevegelse.
Noen bilder fra helgens periodiske jobbing.
Marihøna betyr 4:1 utveksling :-)
Marihøna betyr 4:1 utveksling :-)
Her må det en ny endedemper selv med hijackers
Her må det en ny endedemper selv med hijackers
Det ble plass!!
Det ble plass!!
Mangler et rør. Og noen tilkoblinger
Mangler et rør. Og noen tilkoblinger
Snart klar for bremsevæske
Snart klar for bremsevæske
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by 445 »

Dette gleder jeg meg til å se nærmere på!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Kan røpe at det er flere som gleder seg. Bilen kom på hjulene i kveld, for den måtte ut da en annen skulle inn. Sånn blir det når en har lovet å hjelpe andre. Da oppdaget jeg noe annet. På trommelbremsene er det lang vandring på håndbrekkarmen ved bakhjulene. På skivebremser er den veldig kort. Det resulterte i at bakhjulene låste seg. En rask tur under bilen for å slakke håndbrekket maksimalt hjalp litt, men her må det pønskes ut en bedre løsning. Med paraplyhåndbrems er det jo mye å gå på, så trenger nok et fjærsystem som holder wiren stram hele tiden uten at bremsen går på. Gjorde forresten en feil når jeg fylte bremsevæske. Glemte å fylle nedre kammer før jeg fylte den nye beholderen på torpedoveggen. Blir dårlig lufting av det, slik at det blir stående luft i nedre beholderen i lang tid. Det må jeg ta en annen dag slik at jeg får ut all lufta.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Da er det bare litt småkjøring som skal til før ting får en siste gjennomgang. Noe henger litt da jeg kan pumpe opp pedalen, men den er ellers hard og fin. Det ene forhjulet går også litt tregere rundt så noe er det. Ikke luft i anlegget heller. Tenker ting går seg til greit når det blkr litt rullekrefter også. Bremsene bak ble løst ved å forlenge håndbrekkkoblingen mot armen. Den har normalt to hull. Den ble forlenget med to til. Trengte bare ett til viste det seg :-). Jeg var litt skeptisk til bremseskangene foran da de lett tok borti dekket ved fulle utslag. La på gummislanger på dem som forsterkning, men de ble bra når bilen kom ned på hjulene igjen.
Forlenget bremsewire kobling
Forlenget bremsewire kobling
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Da ble det endelig litt småkjøring i helga. Nydelige myke bremser, og helt stabile vedr rettning. Drar ikke til sidene lenger :-). Problemet er at jeg ikke får høy nok pedal etter hva jeg synes er bra nok. Stopper helt greit om jeg trykker helt ned, men er best om jeg tar den litt tilbake og trykker en gang til. Ikke luft i systemet. Så jeg løftet bilen opp igjen og gikk over hjulene. Det ene forhjulet gikk fortsatt litt tregere rundt enn det andre, så bremsene ble plukket ned igjen der. Det viste seg at støvdekselgummien på alle stemplene hadde løsnet fra stempelet på ene siden. Fikk dette på plass igjen og dermed var den saken løst.
Litt ujamne bremser hadde jeg også notert når jeg bremset ned. Det skyldtes ene bakhjulet. Tok av bremsene igjen her også. Fjernet alt av smårust på akselen og monterte skiva igjen,men det hjalp ikke. Den har fortsatt et kast på 0,5mm. Sjekket med måleklokke, og det var også kast på bosset med hjulboltene. Dvs at feilen enten måtte ligge i bosset eller i akselen. Målte akselen og den har et ørlite kast, men senter av konen i bosset hadde noen forhøyninger av en skade som har oppstått en gang i tiden (Samme boss som trommelbremsene). Slipte disse men det ga minimalt utslag. For å dobbelsjekke vred jeg skive med boss 180 grader på akselen, noe som etter min teori skulle gi motsatt utslag om skjevheten lå i akselen. Da slo klokka ut på 0,3mm på samme sted på skiva, noe som for meg da sier at det er feil på konen i bosset. Mulig denne da har blitt dreid av med en liten skjevhet på grunn av innvendig skade.
Min teori er derfor at bremsene bør bli 100% når dette er rettet.
De gamle bremsene er nå overført nesten i sin helhet til "Bølla" Favorittprosjektet hvor det meste av de delene som er igjen er utslitte. Den bli bokstavelig talt bygget opp fra bunnen av, og er jeg heldig med dagens lille jobb, blir Bølla med på tur til torsdag i Oslo og Akershusavdelingen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Ny bremseskive kom i posten i går. Ble montert sent i går kveld etter en annen nødvendig bremse og forstillingsjobb sammen med 445. Ny skive hadde et utslag 0.15mm på klokka som da skyldtes akselen. Det er "innafor" som det heter. Bremsene ble supre. Ikke for brå eller lette, men myke og fine. Så etter litt innkjøring nå blir det å lage en ny løsning på endedemperen og bestille time på vegstasjonen for godkjenning. Deilig med gode bremser!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by 445 »

Fikk gleden av å se på dette i går, og det ser veldig fint ut!
Godt jobbet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Gråbein skal få skivebremser :-)

Post by Reodor57 »

Eneste ulempen med dette settet er at det ikke er plug and play. En må ha noen tilgjengelig som kan lage nye festeører til bremseslangene og sveise dette på. Deretter må en ha tilgang til riktig flenseverktøy for bremserørene. En må kjøpe bremserør og nipler med riktig dimensjon. Det finnes flere typer nipler innenfor samme dimensjon, og de går ikke om hverandre. I tillegg har en to forskjellige flenser i bruk. Vanlig flens, og "kuleflens". Bremseslangene mine subber ved fulle rattutslag, men fant ut at jeg kunne stive de av med en gummislange utvendig, og det gjorde at de fungerete fint når bilen står på hjulene. Endedemperne på bakakselen vil etter innspill fra 445 bli laget av firkantrør under eksisterende endedemper. (Da er det til å sveise igjen :-)). Ellers hjelper HiJackers godt :-).
Røret som følger bremsekraftforsterkeren passer bare på bremsekraftforsterkeren, så det kan en ikke bruke. Nå ble det ikke nødvendig med reduksjonsventil på dette anlegget da jeg også har skiver bak, noe som skyldes at det er ett lite stempel bak, mot tre større foran. Da jamner det seg ut. Uansett angrer jeg ikke på jobben, da jeg nå har en bil som tåler mer bremsing, ikke minst siden jeg har tenkt å få i gang Lillebrorhengeren min fra 1963. Den har ikke brems, men veier under 300 kg, så er lov å kjøre i 80 med..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply