Motorproblem

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Motorproblem

Post by uttern »

Jeg har et problem som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Når jeg kjører så begynner plutselig motoren å fuske og riste. Det er akkurat som det er rusk i forgasseren eller at den går på tre sylindre. Når jeg tar inn clutchen og gir litt gass så forsvinner fjuskingen. Deretter kan jeg kjøre i 2 min eller 15 min før det skjer igjen. Motoren går fint på tomgang. Renset forgasseren i dag, men det hjalp ikke. Har relativt nye plugger og pluggledninger. Til info så er motoren en B16. Noen som har opplevd noe lignende.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorproblem

Post by 445 »

Din beskrivelse får meg til å tenke at du slipper opp for bensin.
Har du et separat papir bensinfilter? I så fall kan du jo bytte det.
Hvis ikke kan det være at bensinpumpen begynner å bli dårlig, og ikke klarer å levere bensin nok.
Jeg renoverer/selger bensinpumper for PV/Duett. På mange av de som kommer inn har gummimembranen stivnet og er mer enn moden for utbytting. Da klarere ikke pumpen å levere nok bensin.

Du kan jo også ta opp (ned) flottørhuset på forgasseren, og plukke ut flottørventilen. Noen av disse har et lite metallfilter på baksiden. Sjekk om det kan være noe som tetter der. Flottørventilene er noen ganger litt "kilne".

Jeg opplevde forresten nesten samme problem med min Duett i går på vei hjem fra jobb. Det var utrolig mye trafikk og kø (pga langhelg) og det var veldig godt og varmt i været. Plutselig stoppet motoren. Da kokte bensinen i flottørhuset. Et par minutter med åpent panser, og vips var alt OK.

Motoren trives best når den får bensin :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Motorproblem

Post by uttern »

Hei. Takk for svar og tips. Har montert nytt ekstra filter og pumpen ble overhalt for ca 2 år siden når jeg tok motoren. Virker som den leverer godt med bensin, men jeg skal sjekke silen osv.
Det som er merkelig er at motoren stopper ikke, men fusker skikkelig og det er akkurat som den stopper i ett til to sekund så det rykker skikkelig før jeg får tatt inn clutchen. Når jeg da gir ekstra gass med clutchen inne så kommer den igjen etter en liten stund. Har aldri hatt behov for å stoppe helt. Det skjer både med pådrag og i unnabakker der jeg ikke har noe pådrag. Har derfor trodd at det var rusk og skitt i forgasseren som har skapt problemene.

Kan det være noe med plugger, tenning osv?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Motorproblem

Post by Reodor57 »

Har du vanlig stiftetenning? Sjekk også at peilepinnen ikke tar borti fordeleren. Vanlig stiftetenning kan ha overslag, men den vanligste feilen er at peilepinnen tar borti ledningskoblingen på fordeleren. Peilepinnen må være rett! Vrient å finne ut av når det ikke er kontinuerlig feil. B16 kan ikke kjøres med VN34 forgasser uten originalt luftfilter, men det vet du sikkert. Når du har sjekket peilepinnen så er plugger neste, evt også puggledningene at de er godt satt på også på coilen.
Ta det først så tar vi det derfra:-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorproblem

Post by 445 »

Ja, ledningen fra coilen til fordeleren skal sitte godt fast med god kontakt i begge ender.
Periodiske feil er utfordrende å finne ut av.
En motor er jo egentlig enkel. Den skal ha bensin, luft og gnist.
Er rimelig sikker på at den får luft, så da gjenstår bensin og gnist.
Det er vel bare å starte i den ene enden og jobbe seg gjennom... 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Motorproblem

Post by uttern »

Takk for tips og jeg har nå sjekket det meste. Ser at det er lite bensin i ekstra filteret og det kommer mye luft opp fra bensinpumpen. Skal det være slik eller? Skulle vel ikke bety så mye bare den fyller opp forgasserhuset? Kan det være pumpa som gir for lite mon tro? Bensinnivået i pumpa er litt over kanten på filteret i pumpa. Gjerne den ikke klarer å presse nok ut og inn i forgasseren. Ser at når jeg gir en god del gass så stiger bensinnivået i ekstrafilteret, men det er vel forståelig med større fart på motoren.

Akkurat nå står den og sviver fint på tomgang, men plutselig så begynner den å fuske og det høres ut som den vil stoppe. Den tar seg likevel inn igjen og går fint etter 10 - 20 sekund med fusking . Dette gjentar seg gang på gang. Merkelige greier dette.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Motorproblem

Post by Reodor57 »

Har en teori. At ekstra filteret ikke fylles opp er normalt. Luft kan skyldes tilførselsslangen til pumpen. Har du en med stålmantling er det sannsynlig dersom denne er noen år gammel at den har blitt sprø og lekker luft.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorproblem

Post by 445 »

Du kan relativt lett finne ut av om dette skyldes bensinpumpe eller forgasser.
Koble fra slangen inn på forgasseren og sett på en slange med trakt i enden. Hold slange/trakt høyt og fyll på med bensin mens en annen starter bilen. Hvis motor nå går pent bør problemet ligge i pumpen. Hvis ikke så er forgasseren neste stopp.

OBS!! Husk å stenge inngang eller utgang på bensinpumpen - ellers blir det veldig vått av bensin i motorrommet
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Motorproblem

Post by uttern »

Hei igjen. I går tok jeg ut flottørventilen og fikk blåst den ren. Etter det har den gått rimelig greit så det kan være at den henger seg opp. Tror jeg bestiller en ny for sikkerhetsskyld.
Uansett takk for god hjelp så langt og blir det ikke bra framover så hører dere fra meg igjen:-)

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Motorproblem

Post by Reodor57 »

Bra du fikk fikset det :-). Lugging kan også være den membranen som sitter innenfor de tre skruene på siden av forgasseren, men er den nylig overhalt skal dette være i orden. Membranen er av gummi og holder en 5 års tid ca før den blir hard.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply