Page 1 of 1

Plane manifold

Posted: Fri 27 May 2016 09:37
by Torbo2
Det å plane manifold for å få den tett på B16 er kurant. Men på B18 har det vist seg et problem som er helt ferskt.

Nå man planer manifolden og bruker uorginale pakninger, kan dem bli for tynne slik at det ikke blir tett.
Tipset er å måle ut før og etter sliping, og dreie eller file av de fire styringene til manifolden tilsvarende det man sliper av, slik at de ikke butter og at man kan få for lite klem på selve pakningen.
Disse styreringene har altså for nøyaktig tilpasning fra fabrikk slik at det er lite å gå på om man må slipe av mye på manifolden.
Alternativt bruke to pakninger, om de er av ukjent fabrikat i tilegg.
Om ikke dette blir gjort helt riktig kan motoren gå ujevnt på tomgang på grunn av falsk luft i innsuget.

Fabrikken har nok ikke tenkt på at manifolden kan slips? Bare skiftes rett og slett...
I alle fall ble Biltema-pakningen for tynn etter sliping av to manifolder.

Re: Plane manifold

Posted: Fri 27 May 2016 13:52
by Reodor57
Alternativt kan man kanskje frese sporet i manifolden litt dyprere etter sliping?
Jeg har også lurt på om det er mulig å sette inn styringer i eksosen på B16 for å belaste pakningene mindre. Vil da B18 styringer passe?

Re: Plane manifold

Posted: Fri 27 May 2016 22:03
by 445
Ja denne var en smule utfordrende!
Nytt topplokk og planet manifold og motoren gikk som en gammel fiskebåt.
Startgasstesten viste at det var falsk luft fra innsuget til nr. 3 og 4.
Biltemapakningen var meget tynn - i alle fall målt mot det vi er vant til fra B16. Doble pakninger hjalp - sammen med forkortede styreringer.
En erfaring til i databasen - i alle fall hvis internminnet holder 8)