Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Ja, tittet og sammenlignet også litt med en clutch fra en Golf mk1 som jeg har liggende her ute, den så mye lik ut som på ditt bilde, og har nok noen km igjen ennå ja.
Bratt og bratt, her i Kristiansund er det ikke så voldsomt bratt, men har litt stigning i de undersjøiske tunnelene hvis vi skal utenfor kommunegrensen
Bratt og bratt, her i Kristiansund er det ikke så voldsomt bratt, men har litt stigning i de undersjøiske tunnelene hvis vi skal utenfor kommunegrensen
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Tenkte bakkestart:-). Ellers er Kristiansund jo på det normale hva gjelder bakker. Har en bror som bor der, så har vært der noen ganger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Ok, da misforstod jeg spørsmålet ditt litt. Men ja, da er vi vel innenfor det normale som du har kjennskap til
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Ser at den nye clutchplata jeg har liggende har artikkelnr 659699 og lageret 181428. Kan det rime med hva som står hos Jørgenrud/VP?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Takk for info. Stemmer overens med det som ligger under "Koppling 544 B16 - 1961"445 wrote:Ser at den nye clutchplata jeg har liggende har artikkelnr 659699 og lageret 181428. Kan det rime med hva som står hos Jørgenrud/VP?
659699 - Lamell Koppling B4B/B16 PV/Duett/Amazon
og
181428 - Urtrampningslager B4B/B16/B18 tidig
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Hvordan går det med clutchbyttet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Hei,
Som såvidt nevnt tidligere i tråden så reiste jeg på tørn 30/3, og har således ikke fått gjort noe mer dette. Men det nærmer seg fritørn igjen, og deler (både foring og clutchsett) er bestilt og ankommet hjemme, så derfor skjer det vel litt mer her om ikke så altfor lenge
Som såvidt nevnt tidligere i tråden så reiste jeg på tørn 30/3, og har således ikke fått gjort noe mer dette. Men det nærmer seg fritørn igjen, og deler (både foring og clutchsett) er bestilt og ankommet hjemme, så derfor skjer det vel litt mer her om ikke så altfor lenge
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Sånn var det, ja!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Da har jeg omsider fått utført en litt arbeid på bilen igjen. Som nevnt tidligere, så ble det bestilt opp både komplett clutchsett og deler til pedaloverføringen.
I første omgang ble det prioritert overhaling av pedaloverføring i form av bytte av foring etc. Etter å ha demontert dette, og ha sett nevnte forings oppbygging, forstår jeg litt mer hva Reodor57 mente med å miste pedalvandring på grunnlag av denne. Det hele var mye mer avhengig av denne foringen enn hva jeg først hadde antatt selv (ville trodd foringen var der mer som en "støtte i et metallisk hull").
Tok også og etterfulgte delvis 445 sin metode, hvor det ble lagt sveisefuge i slitespor på alle stag og slipt ned igjen etterpå. Det var betydelige slipesport i flere av stagene her (hullene var dog ikke så ovale at de ble prioritert i denne omgang).
Kveldens gladnyhet er at det ser ut som om dette mest sannsynlig var årsaken ("bank i bordet"). Bilen ble såpass montert igjen at det var mulig å starte opp for å forsøke å gire litt mens den sto i garasjen. Som nevnt, det ser ut som om dette er tilstrekkelig til at problemet ble utbedret. Derfor gjenstår nå kun montering av resterende deler, eksosanlegg etc... Å starte en B16 med kun manifold, uten lydpotter etc., var en kulturell opplevelse i seg selv
I første omgang ble det prioritert overhaling av pedaloverføring i form av bytte av foring etc. Etter å ha demontert dette, og ha sett nevnte forings oppbygging, forstår jeg litt mer hva Reodor57 mente med å miste pedalvandring på grunnlag av denne. Det hele var mye mer avhengig av denne foringen enn hva jeg først hadde antatt selv (ville trodd foringen var der mer som en "støtte i et metallisk hull").
Tok også og etterfulgte delvis 445 sin metode, hvor det ble lagt sveisefuge i slitespor på alle stag og slipt ned igjen etterpå. Det var betydelige slipesport i flere av stagene her (hullene var dog ikke så ovale at de ble prioritert i denne omgang).
Kveldens gladnyhet er at det ser ut som om dette mest sannsynlig var årsaken ("bank i bordet"). Bilen ble såpass montert igjen at det var mulig å starte opp for å forsøke å gire litt mens den sto i garasjen. Som nevnt, det ser ut som om dette er tilstrekkelig til at problemet ble utbedret. Derfor gjenstår nå kun montering av resterende deler, eksosanlegg etc... Å starte en B16 med kun manifold, uten lydpotter etc., var en kulturell opplevelse i seg selv
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
B16 er ikke akkurat støysvak uten eksosanlegg nei. Men med et godt eksosanlegg er den både stille og hyggelig av seg...
Etter hva jeg så av bildene tidligere, er nok feilen du nå har rettet på nå, årsaken til problemet. Mener bestemt at du kan kjøre trygt i mange sessonger til. Bare husk å smøre overføringer.
Etter hva jeg så av bildene tidligere, er nok feilen du nå har rettet på nå, årsaken til problemet. Mener bestemt at du kan kjøre trygt i mange sessonger til. Bare husk å smøre overføringer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Ja vi får satse på at dette holder i mange sesonger til, det virker i allefall bra foreløpig
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Det var gode nyheter. Håper på rapport etter prøvetur (med eksosanlegg).
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Da har bilen vært ute på prøvetur i dag, fått kjørt seg god og varm. Det meste ser ut til å virke bra Dog er det litt "knirking" den siste cm på pedalen når den slippes ut, altså rett før den er sluppet helt. Riktignok var den samme lyden der før pedaloverføringen ble overhalt, men trodde det meste der skulle være såpass nysmurt nå at den lyden forsvant, men den gang ei...Noen forslag til hvor den kan stamme fra?
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Den lille knirken kan være at kløtsjpata går tregt på kløtsaklingen, men så lenge den ikke hugger eller henger så det det uprblematisk.
På utløserarmen er det også en liten opplagringskule eller annleggsflate so man kan komme til med en oljedråpe.
Med litt flaks så ligger problemet der? Det er i alle fall et forsøk verdt.
Sjekk med manualen så ser du! (manual på forum).
Bra at systemet ellers fungerer. Du vet det vel, men nevner det for sikkerhets skyld, at kløtsfrigangen (slakken på pedalen) må være ca. 2 cm eller innefor en tomme.
Kan variere ut fra du syns er behaglig, men det må være slakk! Elelrs kan kløtsjen slure eller "spises opp" på kort tid.
Det virker som du har full kontroll, men det er mange som leser her, så jeg (pirken) syns det det var på plass å få det med...
På utløserarmen er det også en liten opplagringskule eller annleggsflate so man kan komme til med en oljedråpe.
Med litt flaks så ligger problemet der? Det er i alle fall et forsøk verdt.
Sjekk med manualen så ser du! (manual på forum).
Bra at systemet ellers fungerer. Du vet det vel, men nevner det for sikkerhets skyld, at kløtsfrigangen (slakken på pedalen) må være ca. 2 cm eller innefor en tomme.
Kan variere ut fra du syns er behaglig, men det må være slakk! Elelrs kan kløtsjen slure eller "spises opp" på kort tid.
Det virker som du har full kontroll, men det er mange som leser her, så jeg (pirken) syns det det var på plass å få det med...
Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Kan også Være returfjæra. Den er ikke smurt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").