Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)
Posted: Mon 28 Mar 2016 23:38
Hei,
Har en 1960 PV544 med B16A-motor og M4-girkasse.
Tok bilen ut på årets første luftetur i finværet sist onsdag, og alt så ut til å fungere som normalt. Riktig så koselig var det å få bilen ut på veien igjen Lørdag ble bilen vasket utvendig + at den fikk en etterlengtet motorvask. Bilen ble rygget inn i garasjen på ettermiddagen igjen. Etter en liten vaskerunde av interiøret på søndag var det klart for å ta nok en luftetur i flott vår-/påskevær, men bilen ville det annerledes, den nektet til min stor overraskelse plutselig å gå i gir!
Man får girkassen både i revers og trinn 1 - 4 når motoren er stoppet, men ingen av delene når motoren er i gang. Motoren starter og går fint når girspak er i fri/nøytral. Motor starter ikke og har motstand (tydelig at bilen står i gir) når det forsøkes å starte med girspaken i ett av girene, dette til tross for at clutchpedal er i bunn.
Har fått tips om clutch som kleber seg fast, og triks med å løsne denne igjen med å sette bilen i 4. gir, inn med clutchpedal og rugge litt fram og tilbake. Dette er forsøkt, men hjalp ikke. Hvorvidt clutchen kan klebe seg fast på denne måten over natten, til tross for lav temp. og "rått" ute på kvelds-/nattestid ennå, er uvisst. Har jo vært en del fuktighet i bildet også m.t.p. motorvask etc. utført dagen i forveien.
Etter diverse forsøk og feilsøking ble konklusjonen derfor å begynne å demontere. Først ned med nedre del av clutchhus for å inspisere. Det ser ikke ut til å være mye igjen av lamellene, resultatet tilsier derfor at clutch bør byttes ganske snart uansett. Har ikke funnet direkte årsak ennå, utløserlageret har ikke avgitt noen ulyder, og er således ikke hovedmistenkt i denne omgang. Valget blir allikevel å få tak i nye deler å bytte alt med en gang når man først demonterer. En foring på ene staget til overføringen fra pedal er defekt, men kan ikke forstå at denne har røket såpass over natten og er skyld i at clutch ikke løser ut (har filmet mens pedal trykkes inn, og det ser ut til å være full bevegelse helt inn t.o.m. utløsergaffel).
Dette passet egentlig særdeles dårlig, bilen skulle leveres inn til bilpleier i morgen for full utvendig "shining", klargjort for årets sesong, mens jeg er 3 uker på sjøen f.o.m. onsdag Men sånn er vel livet av og til...
Så kommer egentlig det store spørsmålet, hvordan best/enklest demontere for å få byttet clutch med tilhørende?
Har selv ingen tidligere erfaring med gammel Volvo, men slik jeg ser det så må girkasse og clutchhus splittes? Ser for meg ut som om man ikke får av hele øvre del clutchhuset uten at svinghjul er demontert først, da deler av huset går inn "bak" mellom svinghjul og motor (festet med totalt 6 bolter, hvorav 2 i øvre kant og 4 i nedre kant)? Går derfor ut ifra, og har påbegynt denne operasjon, at mellomaksling frakobles, motor etc. tiltes og det splittes mellom girkasse og clutchhus. For å si det mildt, det er allikevel trangt, og de 4 boltene på girkassen sitter noe jævlig...Derfor hva er beste metode?
Sliter med å finne verktøy som går helt inn i umbrakoskruene. Er det noen form for "spesial" som benyttes her? Og kan noen bekrefte at det er 10 mm umbrako på disse, eller er det tommer?
Dette var min start på årets første fulle sesong som PV-eier (kjøpte bilen i fjor høst), og alle tips mottas derfor med takk! Satser på å bestille deler en av de nærmeste dagene, slik at det forhåpentligvis er på plass til jeg er hjemme fra sjøen igjen. I mellomtiden har min far (som forøvrig har en 1964 Amazon B18) tilbydt seg å demontere resterende om vi finner ut av hvordan best gjøre dette. Som han sa selv, begynner å bli en del år siden han sist skrudde clutch/gir på PV
Har en 1960 PV544 med B16A-motor og M4-girkasse.
Tok bilen ut på årets første luftetur i finværet sist onsdag, og alt så ut til å fungere som normalt. Riktig så koselig var det å få bilen ut på veien igjen Lørdag ble bilen vasket utvendig + at den fikk en etterlengtet motorvask. Bilen ble rygget inn i garasjen på ettermiddagen igjen. Etter en liten vaskerunde av interiøret på søndag var det klart for å ta nok en luftetur i flott vår-/påskevær, men bilen ville det annerledes, den nektet til min stor overraskelse plutselig å gå i gir!
Man får girkassen både i revers og trinn 1 - 4 når motoren er stoppet, men ingen av delene når motoren er i gang. Motoren starter og går fint når girspak er i fri/nøytral. Motor starter ikke og har motstand (tydelig at bilen står i gir) når det forsøkes å starte med girspaken i ett av girene, dette til tross for at clutchpedal er i bunn.
Har fått tips om clutch som kleber seg fast, og triks med å løsne denne igjen med å sette bilen i 4. gir, inn med clutchpedal og rugge litt fram og tilbake. Dette er forsøkt, men hjalp ikke. Hvorvidt clutchen kan klebe seg fast på denne måten over natten, til tross for lav temp. og "rått" ute på kvelds-/nattestid ennå, er uvisst. Har jo vært en del fuktighet i bildet også m.t.p. motorvask etc. utført dagen i forveien.
Etter diverse forsøk og feilsøking ble konklusjonen derfor å begynne å demontere. Først ned med nedre del av clutchhus for å inspisere. Det ser ikke ut til å være mye igjen av lamellene, resultatet tilsier derfor at clutch bør byttes ganske snart uansett. Har ikke funnet direkte årsak ennå, utløserlageret har ikke avgitt noen ulyder, og er således ikke hovedmistenkt i denne omgang. Valget blir allikevel å få tak i nye deler å bytte alt med en gang når man først demonterer. En foring på ene staget til overføringen fra pedal er defekt, men kan ikke forstå at denne har røket såpass over natten og er skyld i at clutch ikke løser ut (har filmet mens pedal trykkes inn, og det ser ut til å være full bevegelse helt inn t.o.m. utløsergaffel).
Dette passet egentlig særdeles dårlig, bilen skulle leveres inn til bilpleier i morgen for full utvendig "shining", klargjort for årets sesong, mens jeg er 3 uker på sjøen f.o.m. onsdag Men sånn er vel livet av og til...
Så kommer egentlig det store spørsmålet, hvordan best/enklest demontere for å få byttet clutch med tilhørende?
Har selv ingen tidligere erfaring med gammel Volvo, men slik jeg ser det så må girkasse og clutchhus splittes? Ser for meg ut som om man ikke får av hele øvre del clutchhuset uten at svinghjul er demontert først, da deler av huset går inn "bak" mellom svinghjul og motor (festet med totalt 6 bolter, hvorav 2 i øvre kant og 4 i nedre kant)? Går derfor ut ifra, og har påbegynt denne operasjon, at mellomaksling frakobles, motor etc. tiltes og det splittes mellom girkasse og clutchhus. For å si det mildt, det er allikevel trangt, og de 4 boltene på girkassen sitter noe jævlig...Derfor hva er beste metode?
Sliter med å finne verktøy som går helt inn i umbrakoskruene. Er det noen form for "spesial" som benyttes her? Og kan noen bekrefte at det er 10 mm umbrako på disse, eller er det tommer?
Dette var min start på årets første fulle sesong som PV-eier (kjøpte bilen i fjor høst), og alle tips mottas derfor med takk! Satser på å bestille deler en av de nærmeste dagene, slik at det forhåpentligvis er på plass til jeg er hjemme fra sjøen igjen. I mellomtiden har min far (som forøvrig har en 1964 Amazon B18) tilbydt seg å demontere resterende om vi finner ut av hvordan best gjøre dette. Som han sa selv, begynner å bli en del år siden han sist skrudde clutch/gir på PV