Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Mon 28 Mar 2016 23:38

Hei,

Har en 1960 PV544 med B16A-motor og M4-girkasse.
Tok bilen ut på årets første luftetur i finværet sist onsdag, og alt så ut til å fungere som normalt. Riktig så koselig var det å få bilen ut på veien igjen :) Lørdag ble bilen vasket utvendig + at den fikk en etterlengtet motorvask. Bilen ble rygget inn i garasjen på ettermiddagen igjen. Etter en liten vaskerunde av interiøret på søndag var det klart for å ta nok en luftetur i flott vår-/påskevær, men bilen ville det annerledes, den nektet til min stor overraskelse plutselig å gå i gir! :(
Man får girkassen både i revers og trinn 1 - 4 når motoren er stoppet, men ingen av delene når motoren er i gang. Motoren starter og går fint når girspak er i fri/nøytral. Motor starter ikke og har motstand (tydelig at bilen står i gir) når det forsøkes å starte med girspaken i ett av girene, dette til tross for at clutchpedal er i bunn.
Har fått tips om clutch som kleber seg fast, og triks med å løsne denne igjen med å sette bilen i 4. gir, inn med clutchpedal og rugge litt fram og tilbake. Dette er forsøkt, men hjalp ikke. Hvorvidt clutchen kan klebe seg fast på denne måten over natten, til tross for lav temp. og "rått" ute på kvelds-/nattestid ennå, er uvisst. Har jo vært en del fuktighet i bildet også m.t.p. motorvask etc. utført dagen i forveien.
Etter diverse forsøk og feilsøking ble konklusjonen derfor å begynne å demontere. Først ned med nedre del av clutchhus for å inspisere. Det ser ikke ut til å være mye igjen av lamellene, resultatet tilsier derfor at clutch bør byttes ganske snart uansett. Har ikke funnet direkte årsak ennå, utløserlageret har ikke avgitt noen ulyder, og er således ikke hovedmistenkt i denne omgang. Valget blir allikevel å få tak i nye deler å bytte alt med en gang når man først demonterer. En foring på ene staget til overføringen fra pedal er defekt, men kan ikke forstå at denne har røket såpass over natten og er skyld i at clutch ikke løser ut (har filmet mens pedal trykkes inn, og det ser ut til å være full bevegelse helt inn t.o.m. utløsergaffel).
Dette passet egentlig særdeles dårlig, bilen skulle leveres inn til bilpleier i morgen for full utvendig "shining", klargjort for årets sesong, mens jeg er 3 uker på sjøen f.o.m. onsdag :roll: Men sånn er vel livet av og til...

Så kommer egentlig det store spørsmålet, hvordan best/enklest demontere for å få byttet clutch med tilhørende?
Har selv ingen tidligere erfaring med gammel Volvo, men slik jeg ser det så må girkasse og clutchhus splittes? Ser for meg ut som om man ikke får av hele øvre del clutchhuset uten at svinghjul er demontert først, da deler av huset går inn "bak" mellom svinghjul og motor (festet med totalt 6 bolter, hvorav 2 i øvre kant og 4 i nedre kant)? Går derfor ut ifra, og har påbegynt denne operasjon, at mellomaksling frakobles, motor etc. tiltes og det splittes mellom girkasse og clutchhus. For å si det mildt, det er allikevel trangt, og de 4 boltene på girkassen sitter noe jævlig...Derfor hva er beste metode?
Sliter med å finne verktøy som går helt inn i umbrakoskruene. Er det noen form for "spesial" som benyttes her? Og kan noen bekrefte at det er 10 mm umbrako på disse, eller er det tommer?

Dette var min start på årets første fulle sesong som PV-eier (kjøpte bilen i fjor høst), og alle tips mottas derfor med takk! Satser på å bestille deler en av de nærmeste dagene, slik at det forhåpentligvis er på plass til jeg er hjemme fra sjøen igjen. I mellomtiden har min far (som forøvrig har en 1964 Amazon B18) tilbydt seg å demontere resterende om vi finner ut av hvordan best gjøre dette. Som han sa selv, begynner å bli en del år siden han sist skrudde clutch/gir på PV :)

Image

Image

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by 445 » Mon 28 Mar 2016 23:50

Har selv B16 med M4. 10 mm unbraco passer, men det er trangt.
Ta ut matten som ligger rundt girstanga. Enten har du et lokk til å løsne, eller så har du (så vidt) plass til å løsne de to øverste boltene derfra med et par forlengere. Du kan gjerne runde av unbracobitsen en smule på tuppen slik at den blir enklere å entre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by 445 » Mon 28 Mar 2016 23:54

Når du har demontert så mye som nå, så bør du kunne se hva som gjør at kløtsjen ikke løser ut. Det skal ikke så mye til, så sjekk den foringen du beskrev tidligere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Tue 29 Mar 2016 00:35

445 wrote:Har selv B16 med M4. 10 mm unbraco passer, men det er trangt.
Ta ut matten som ligger rundt girstanga. Enten har du et lokk til å løsne, eller så har du (så vidt) plass til å løsne de to øverste boltene derfra med et par forlengere. Du kan gjerne runde av unbracobitsen en smule på tuppen slik at den blir enklere å entre.
Hei 445, takk for svar :)

Har sett etter, men finner ingen lokk til å løsne på kardangtunnel, kun et litt "større hull" hvor girstangen kommer opp. Ikke sikkert at alle PV har et slikt lokk?
Anbefaler du heller å løsne de to øverste boltene via dette hullet, kontra å senke ned motor/gir å løsne fra undersiden?

445 wrote:Når du har demontert så mye som nå, så bør du kunne se hva som gjør at kløtsjen ikke løser ut. Det skal ikke så mye til, så sjekk den foringen du beskrev tidligere.
Tja, har ikke blitt så mye klokere enn at det er halvveis konkludert med at den har måttet kilt/klebet seg fast på en eller annen måte. Men mye mulig det kan være noe så enkelt som foringen. Den må uansett også bestilles, og jeg synes ikke det var mye igjen av lamellene på clutchen, så her må det mest sannsynlig bytte til snart uansett vil jeg anta. Lurer derfor allikevel på å gå for en helgardering med å bestille både nytt clutchsett og nye foringer.

Det er foringen merket med rødt på bildet under som er defekt.

Image

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Tue 29 Mar 2016 00:41

Nærbilde av clutch. Kommer kanskje ikke så godt fram på bildet, men lamellene begynner å bli slitt sett med mine øyne. Synes også det er en del antydninger til "korrosjon" på clutch/trykkplate...

Som ekstrainformasjon så har det ikke vært noen antydning til sluring på girene eller lignende så lenge jeg har hatt bilen.

Image

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by Torbo2 » Tue 29 Mar 2016 08:18

Det kan se ut som det trengs en ny kløtsj.

Ellers har jeg fått løsnet kløstjer med startmotor, men da må du være klar til å hive av en av batteripolene, om tarteren skulle henge seg opp. DA vil den brenne,

Har også brukt skrutrekker og hammer for å slå inn nellom plate og disk. Tror jeg vilel prøvd det først. Men som sagt tingene må nok ut her siden det er så mye rust.
Lykke ti!

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Tue 29 Mar 2016 09:48

Ja, kommer ikke til å legge så mye energi i å få løsnes clutchen før den skal helt av. Bilen står på bukker, halvveis demontert allerede, og blir ikke montert igjen før nye deler er på plass. Jeg har trukket samme konklusjon som deg, nye deler bør nok på plass. Men sliter inntil videre litt med å få splittet girkassen fra clutchhus...
Ser motoroldies.se har et clutchsett til B4B/B16, men det står "OBS! Solfjäderstyp". Noen som vet om dette er rett type for meg (passer til PV 47-60, alle motorer, står det blant annet)?
Last edited by esk1ld on Tue 29 Mar 2016 09:56, edited 1 time in total.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by 445 » Tue 29 Mar 2016 09:55

Torbo2 og jeg har satt inn ny clutch på et par biler og det VP Autopart anbefaler er B18-clutch. Har en ny hjemme jeg kan lese av nummeret på, men det blir ikke før sent i kveld. Merk at du da også må ha nytt utløserlager, men det vil du vel bytte uansett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Tue 29 Mar 2016 09:59

445 wrote:Torbo2 og jeg har satt inn ny clutch på et par biler og det VP Autopart anbefaler er B18-clutch. Har en ny hjemme jeg kan lese av nummeret på, men det blir ikke før sent i kveld. Merk at du da også må ha nytt utløserlager, men det vil du vel bytte uansett.
Ok, hvis det passer om hverandre så skulle det vel ikke være noe i veien for å bruke B18-clutch. Takk for info. Hadde vært fint hvis du hadde hatt mulighet til å lese av nummeret ja, sent i kveld er mer enn tidsnok :)
Planen var å bytte både lamellplate, trykkplate og utløserlager når man først er i gang ja.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by Reodor57 » Tue 29 Mar 2016 12:41

Hei

Ett lite innspill her: Forsøk å lage en midlertidig foring av ett eller annet. Trekloss f.eks. Du vil miste minst en cm vandring på staget som løser ut clutchen dersom denne er defekt. Det kan være mer enn nok for at den ikke løser ut.
Du har også lenge igjen før denne er utslitt siden det fortsatt er godt synlige spor i lamellskiven. Etter hva jeg husker skal du ha ca 10mm dødgang på pedalen før du merker motstand. Regner med at du har vesentlig mer i dag.
M4 kasse og 544 er trange greier. Veldig trangt! Men, det finnes spesialverktøy med forlengere og universalledd som gjør at du står bak girkassa i kardantunellen å skrur. Eneste måten ellers er å ta ut motor og girkasse i en enhet.
Tips: Legg en trekloss bak topplokket mot torpedoveggen og løsne og senk traversen under girkassa til topplokk med trekloss butter i torpedoveggen. Du vil da få bedre plass til å skru de øvre skruene som er 10mm umbrako. Når girkassa er ute er det bare å løsne disken og ta ut delene, men jeg ville altså ha ventet til jeg så om det hjalp med å skifte foringen du har ringet inn. Denne clutchen er knapt slitt slik jeg ser det. (Trykkplata går ikke på innsiden av det som er nedenfor, som er det originale belegget, og sporene på innsiden er fortsatt godt synlige). Med ny foring er nok mye gjort.
Lykke til! :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by 445 » Tue 29 Mar 2016 14:09

Jeg hadde en del slark i hele clutchsystemet mitt. Plukket det fra hverandre og så at det var mye slitasje på mange steder. Ovale hull ble sveist igjen og boret opp, og stenger med slitespor ble sveist opp og slipt runde igjen. Ble veldig tight og fin.

Jeg ville løsnet de to øverste girkasseskruene gjennom hullet der girstanga er. Det er trangt, men undersiden er trangere. Et kraftig 1/4-toms sett eller et 3/8-sett gjør susen. 1/2-tom er i groveste laget.

Husk at girkassa er motorens tredje feste, så motoren trenger støtte under bunnpanna. Dersom du vinkler motoren nedover i bakkant så pass på at sensoren bakerst på topplokket (blokka?) ikke kommer i brekk mot batteriet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by Reodor57 » Tue 29 Mar 2016 15:31

445 wrote: Husk at girkassa er motorens tredje feste, så motoren trenger støtte under bunnpanna. Dersom du vinkler motoren nedover i bakkant så pass på at sensoren bakerst på topplokket (blokka?) ikke kommer i brekk mot batteriet.
Derfor trekloss mellom topplokk og torpedoveggen. Så sant de fremre motorfestene er ok holder det med denne støtten.

Husk å merke mellomaksel og flensen på girkassa slik at de kommer tilbake på samme plass. Vet ikke hvor nødvendig det er, men det er anbefalt. Om dette har vært montert i noen år, så er nok 1/4" verktøy vel spinkelt.

Biltema sitt sett 71514 bør gå bra når du bruker kort 10mm bits og 3/8" forlenger F.eks Biltema 101202 som du kan vinkle.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Tue 29 Mar 2016 21:56

Reodor57 wrote:Hei

Ett lite innspill her: Forsøk å lage en midlertidig foring av ett eller annet. Trekloss f.eks. Du vil miste minst en cm vandring på staget som løser ut clutchen dersom denne er defekt. Det kan være mer enn nok for at den ikke løser ut.
Du har også lenge igjen før denne er utslitt siden det fortsatt er godt synlige spor i lamellskiven. Etter hva jeg husker skal du ha ca 10mm dødgang på pedalen før du merker motstand. Regner med at du har vesentlig mer i dag.
M4 kasse og 544 er trange greier. Veldig trangt! Men, det finnes spesialverktøy med forlengere og universalledd som gjør at du står bak girkassa i kardantunellen å skrur. Eneste måten ellers er å ta ut motor og girkasse i en enhet.
Tips: Legg en trekloss bak topplokket mot torpedoveggen og løsne og senk traversen under girkassa til topplokk med trekloss butter i torpedoveggen. Du vil da få bedre plass til å skru de øvre skruene som er 10mm umbrako. Når girkassa er ute er det bare å løsne disken og ta ut delene, men jeg ville altså ha ventet til jeg så om det hjalp med å skifte foringen du har ringet inn. Denne clutchen er knapt slitt slik jeg ser det. (Trykkplata går ikke på innsiden av det som er nedenfor, som er det originale belegget, og sporene på innsiden er fortsatt godt synlige). Med ny foring er nok mye gjort.
Lykke til! :-)
Hmm, du sier noe der. Det er vesentlig mer dødgang enn 10 mm på pedalen slik som det er nå, kanskje så mye som +/- 50 mm? Vanskelig å bedømme bare på "feelingen"... En annen ting jeg kom til å tenke på etter gårsdagens innlegg, var at jeg har jo p.d.d. ikke begynt å merke noe til sluring på clutchen ennå, noe som forsåvidt vel er ganske normalt når lamellkoblingen begynner å bli slitt. Er man heldig så er det så enkelt som bare foringen, det hadde vært kjekt på mange måter. Nå rekker jeg ikke se mer på det i denne omgang, ei derfor heller lage noen midlertidig foring for testing, da jeg reiser til Danmark og på tørn igjen i morgen tidlig (må tjene penger til hobbyen også :)). Blir da borte i 3 uker. Bestiller opp deler med en gang, inkludert alle foringer etc. til overføringen (like greit å ta en liten overhaling der når man først er i gang). Tror heller ikke jeg tar sjansen på å la være å bestille opp et clutchsett, sesongen går fort om det viser seg at jeg må bestille dette om 3-4 uker. Men det er fort gjort å montere nye foringer å prøve før man eventuelt begir seg ut på fullstendig clutchbytte. Takk for innspill :)

esk1ld
Posts: 339
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by esk1ld » Tue 29 Mar 2016 21:59

Reodor57 wrote:
445 wrote: Husk at girkassa er motorens tredje feste, så motoren trenger støtte under bunnpanna. Dersom du vinkler motoren nedover i bakkant så pass på at sensoren bakerst på topplokket (blokka?) ikke kommer i brekk mot batteriet.
Derfor trekloss mellom topplokk og torpedoveggen. Så sant de fremre motorfestene er ok holder det med denne støtten.

Husk å merke mellomaksel og flensen på girkassa slik at de kommer tilbake på samme plass. Vet ikke hvor nødvendig det er, men det er anbefalt. Om dette har vært montert i noen år, så er nok 1/4" verktøy vel spinkelt.

Biltema sitt sett 71514 bør gå bra når du bruker kort 10mm bits og 3/8" forlenger F.eks Biltema 101202 som du kan vinkle.
Ja, dette er jeg klar over, men takk allikevel :)
Batteriet er demontert for å ha litt bedre plass å gå på m.t.p. luftfilter, støtte mot torpedovegg er klar i tillegg til jekk for kontrollert støtte på undersiden. Har også en talje i motorens fremkant for å ha muligheten til å løfte der også (planen er også å bytte ut de to fremre motorfestene, da særs det ene eksisterende begynner å bli ganske morkent).

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Clutchtrøbbel/bytte clutch (B16A m/M4-kasse)

Post by Reodor57 » Tue 29 Mar 2016 22:32

Det karakteristiske med en slitt clutch er at den begynner å ta langt ute selv om justeringen er slakket langt tilbake.
Tror fint du har 40-50000 km igjen på den du har avhengig av hvor bratt det er der du bor og kjæresten. M4 kassa sliter mindre clutch enn den normale 3 trinns også. Legger ved bilde av halvslitt lamellplate. Som du ser langt igjen til naglene.
Halvliter lamellplate
Halvliter lamellplate
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply