Page 1 of 1

Øvre bærerarm

Posted: Sun 13 Mar 2016 20:51
by Bekkern
image.jpeg
image.jpeg (11.59 KiB) Viewed 8598 times
Er det noe hokuspokus å demontere denne ?
Må bytte gummipakningene på begge sider.

Re: Øvre bærerarm

Posted: Sun 13 Mar 2016 21:02
by 445
Ikke noe hokus pokus, men ikke skru på den store mutteren som justerer camber.

Re: Øvre bærerarm

Posted: Tue 15 Mar 2016 14:49
by Reodor57
Nevnte noen at dette står i spenn med fjæra som virker på nedre bærearm? Støtter en imidlertid opp under fjæra og lar bilen hvile på nedre bærearm går det greit.. Husk at armen er skrå slik at bilen kan skli av armen..

Re: Øvre bærerarm

Posted: Fri 15 Apr 2016 18:32
by G.Larson
445 wrote:men ikke skru på den store mutteren som justerer camber.

Holder på med samme som TS, hvilken mutter snakker du om her? Vist på bildet til TS?

Re: Øvre bærerarm

Posted: Fri 15 Apr 2016 18:43
by Reodor57
Mutter er vel kanskje litt feil. Øvre foring i spindelarmen har utvendig 6 kant. Denne er klemt fast av bolten på tvers øverst på spindelarmen. Dersom denne er løsnet er det lett å vri på foringen når en løsner bolten i øvre bærere. Var det en bedre forklaring eller må jeg gå i kjelleren og ta bilde av en? Har noen spindler klare for kingboltbytte så krever ikke veldig mye innsats :-).

Re: Øvre bærerarm

Posted: Fri 15 Apr 2016 20:33
by G.Larson
Alltid fint med bilder :wink: men tror jeg skjønte forklaringen.

Re: Øvre bærerarm

Posted: Fri 15 Apr 2016 20:49
by Torbo2
Ingen problemer å demontere den store mutterforingen. Bare merk den slik den står, to kjørnemerker eller bilde for- og bakfra. Det er faktisk er fordel å få løsnet den for senere justering. Mye lettere nå å rense løsne og smøre når den er tilgjengelig. Nesten håpløst å justere når denne har sittet fast i samme stilling i x-antall år.
Jeg har laget med nøkkel for å justere denne når bilen står på bakken for å få riktig camber og caster.
Er den godt oppsmurt, går det å justere med en vannpumpetang.
Bolten som holder den på plass må helt ut for å få ut den store mutteren, ellers kan gjengene ødelegges.
Settes inn godt med fett ved montering.

Ved justering av forstilling må man gynge på bilen og rulle den litt fram og tilbake slik at ting kommer i normalposisjon, gjerne med en person i bilen.

Re: Øvre bærerarm

Posted: Fri 15 Apr 2016 21:50
by Reodor57
Hei Torbo2. Det jeg mener er at en ikke må røre denne utilsiktet. Ellers er det riktig det du sier. Jeg bruker ofte en skrutrekker som jeg slår lett ned i sprekken etter at klembolten er fjernet. Da er det lett å få den til å løsne om den har sittet i mange år.
Grunnen til at den ikke bør røres utilsiktet
Grunnen til at den ikke bør røres utilsiktet
Ellers har Biltema et fint instrument til å justere vinkelen med. Pleier å sette bilen ned på bukker på tromlene og så justere.

Re: Øvre bærerarm

Posted: Tue 26 Apr 2016 19:13
by G.Larson
Reodor57 wrote: Jeg bruker ofte en skrutrekker som jeg slår lett ned i sprekken etter at klembolten er fjernet. Da er det lett å få den til å løsne om den har sittet i mange år.
Tilsvarende på nedre lenkearm... hvordan fjernes denne når den er fastrustet? Får ikke løsnet på den.
Er det nødvendig å bytte den? Innvendige gjenger og tilstanden ellers ser grei ut. Er det greit å bare bytte bolten og gummiforinger?
Om ikke mutteren er løsnet på....Kan en da gå utifra att hjulstillinga vil være lik etter bytte av bolt og gummiforinger?

Re: Øvre bærerarm

Posted: Tue 26 Apr 2016 19:25
by Reodor57
Nedre bærearm har ingen justering, så foringen kan sitte. Denne må som regel varmes for å løsne. Ikke nødvendig å fjerne den. Ikke den øvre helleristninger om det bare skal byttes gummi. Bare husk å få plassert den øvre riktig på tverrbolten. Dette har med hjulstillingen å gjøre. (I praksis selvretting)