Tiltrekningsmoment

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Tiltrekningsmoment

Post by Torbo2 »

Noen ganger er det ikek oppgitt tiltrekningsmoment, men man vil liekvel være på den sikre siden.

Her er en oppskrift fra VAG som gjelder biólder av normalkvalitet.
Kan trolig brukes til mange andre ting.
Er du fortsatt usikker, så kan du bruke Locktite gjengelåsing.
Strekkbolter kan ha høyere moment, men da er det oppgitt moment.

Noen moment:
Image
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Tiltrekningsmoment

Post by Reodor57 »

Dette kan da ikke være riktig annet enn en forklaring på hvorfor VAG biler går så fort i stykker hehe.

Etter hva jeg kan se er dette tilsvarende momenter eller litt under det som er for 8.8 bolter. Dvs at M12 hjulbolter må være av en annen stålkvalitet. De skal jo dras til med rundt 10kgm. Topplokksboltene på B16 dras til med 7-8kgm. og de er vel 10mm? Uansett er tiltrekningsmomentet veldig avhengig av materialet en har i bolten, gjengestigning, lengden på innfestnings -gjengeparti osv.
Jeg sier ikke at tallene er feil, men de gjelder en spesifikk bolt som brukes i VAG biler.

Fant en for standard bolter her:

http://www.wtools.com.tw/STANDARD-BOLT- ... RQUE.shtml

A4 syrefaste bolter skal en f.eks være veldig forsiktige med å dra til, da de skjærer seg bokstavelig talt. Var på et prosjekt i oljeindustrien for noen år siden hvor de brukte galvaniserte bolter på rustfrie flenser. Helt feil korrosjonsmessig, men de kunne ikke bruke syrefaste bolter fordi momentet ble feil grunnet skjæring.
Ellers ligger det masse andre tabeller på nett, men de fordrer at en kan en del over gjennomsnittet om bolter og muttere. Derfor bare link til det vi bruker mest :-).

Veldig nyttig at dette punktet kom opp Torbo2 for det er ofte noe en lurer på, men det viser også hvor store forskjeller det kan være for de forskjellige stålkvalitetene. Som jeg ser det må f.eks hjulbolter være av en 10.9 kvalitet eller bedre. Biltema er kanskje 6.8 om det ikke står 8.8?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tiltrekningsmoment

Post by Torbo2 »

Det var kun en rettesnor om en står fast. Det er riktig at bolter med bedre stålkvalitet kan ha høyere moment, samtdig så vil billigbolter av handelskvalitet ikke har godt av verdiene over?
Normal gjengestigning.
Hjulbolter har nok en bedre stålkvalitet enn mye annet, men noen klarer å dra dem av likevel.

Eksempelvis er det ikke oppgitt moment på verken manifoldbolter eller boltene til vippearmsbrygga.

Her tror jeg det kan fungere om man er i tvil om egen håndkraft...

Og som du er inne på, er det fine gjenger, skal man være forsiktig, da strekket i boltene blir større.
Post Reply