skivebremser går ikke i retur

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

skivebremser går ikke i retur

Post by bilmann54 »

Trenger noe tips her, har bygd om til skivebremser på volvo pv.Har satt inn ny bremsekraftforsterker, nye bremsecaliper foran,, bremseslanger , bremserør, overhalt bremsekraftregulator.Bremsekraftforsterkeren har jeg tatt ut på alle fire hjul.Videre fra masterpumpe til inn på bremsekraftforsterkeren videre inn på fordelingsblokk,ett til hvert forhjul og ett bakover til bremsekraftregulator og derfra videre til bakhjulene.Bremsene luftes fra bakhjulet som er lengst i fra mastersylinder også videre og framm.Dette vart gjort to ganger for å få ut all lufta.Fikk fin og høy pedal bremsene tok jamt og fint på alle hjul,men pumpene foran gikk ikke i retur ,opna lufteskruen foran pumpene gikk i retur ingen feil ved pumpene.Prøvde å bytte til en ny masterpumpe samme resultat, snudde om på luftings prosess prøvde instruksjonen til amazon å begynne med forhjulene og å gå bakover, samme resultat.Opna masterpumpa og tok vekk ventilen etter tips i fra drammen bremse service resultatet var omtrent flat pedal kunne pumpes litt opp ,tok noen runder med lufting fortsatt omtrent flat pedal steg litt ved pumping .Har sjekka koplingene for lekkasje det såg greit ut,høres lite logisk ut det tipset jeg fikk i fra drammen bremseservice å ta vekk ventilen da vil man vel ikke få bygd opp noe trykk i pumpa eller?Testinga har vert ut ført både med og uten bremsekraftforsterker. Har lufta bremsekraftforsterkeren samt mastersylinder ,bremsekraftregulator . Noen tips og innspill?
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: skivebremser går ikke i retur

Post by Torbo2 »

Har du separa Girlingforsterker, kan den lille styre-ventilen gå for tregt, her kan man sette inn en liten ekstra fjær for å få mer stabil styring av servoen. Men først og fremst få stempelet til å gå lett. Ikke lett å hone på grunn av liten diameter men bor og pussepir kan gå. Ellers går det med mye væske ved lufting så vindusspylerslangr og syltetøyglass må til. Det må pøses væske igjennom. Lykke til!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: skivebremser går ikke i retur

Post by Torbo2 »

Har du brukt utstyr for Amazon? Da er det ikke lett å lufte, men etter st skjema som du sikkert har. Lufte på kryss og tvers osv.
Det er jo fire lufteskruer framme pluss de bak. Men har du brukt en bremsefordeler fra Amazon, må denne nullstilles. Det gjøres ved å ta ut bremsekontroll-føleren og du må trolig sette den inn igjen. Da må man lufte sakte først for at den ikke skal stenge for en av kretsene.

Enveisventil på vakumslangen kan også anbefales, men den hjelper ikek for dette, men skal gi mer stabil brems på enkelste biler, f.eks. ved trim, da det kan bli vekslende trykk i maniforlden.
På min Amazon måtte jeg ta alle disse grepene. Og så vil jeg samtidig nevne at tokretsbremser oppskrytt. Det er omtrent ikke brems igjen om en krets faller ut. Det gjelder også på Amazon, selv om den har verdens mest avanserte bremsesystem (før ABS kom).
Nei nå må jeg ut i garasjen! Henger etter med noe....
bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Re: skivebremser går ikke i retur

Post by bilmann54 »

Har har beholdt en krets systemet, nye enkrets calipere fra amazon foran.Ny enkrets bremseservo satt inn på venstre side torpedovegg.En fra masterpumpe til servo ,en til fordelingsblokk en til hvert forhjul og en bakover til bremsekraft regulator og så til bakhjul.Takk for hjelp og innspill.Her er det rimelig stress å få pv en ferdig til hokksund dagene på lørdagen. :D :D
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: skivebremser går ikke i retur

Post by Torbo2 »

Det høres ut til at du har gjort riktige valg. Men noen ganger "låser det seg" for de fleste av oss... Men så løsner det plutselig, nesten som trolldom! Jeg skjønner hvorfor noen tror på spøkelser o.a.
Skal ikke nevne alt jeg ikke finner når jeg trenger det, men når jeg har kjøpt nytt, så ligger det midt i dagen.
bilmann54
Posts: 29
Joined: Wed 26 Nov 2014 13:28
Location: hokksund

Re: skivebremser går ikke i retur

Post by bilmann54 »

Takker for engasjement og interesse disse problemene skaper lærdom og :D kommer til nytte senere
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Post Reply