Girkasse

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Girkasse

Post by Bekkern »

Hva er best å bruke/gjøre når jeg skal rense girkassen innvendig ?
Mens jeg venter på motoren skal bli som ny hos Sarpsborg motor renoveres jeg de delene jeg har igjen.
Tømte girkassen for olje å tenkte jeg kunne få gjort den gullende ren innvendig før ny olje (oljetype ?)skal fylles på.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Girkasse

Post by Torbo2 »

Du kan f.eks. skylle den med whitespirit. Tar du av lokket ser du bedre nedi. Bruk en magnetstav som rekker til bunnen for å samle opp metallspon.

Bruk ikke hypoidolje i girkassen!
Bruk helst Transaxle (omtalt i forumet) olje fra Castrol SAE 80 GL4 (ikke GL5)! Biltema har ikke rikitg type til info!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Girkasse

Post by 445 »

Hvis du tar av lokket og har tenkt å snu girkassen opp ned, så pass på at de små kulene ikke ramler ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Trond Ivar Vestre
Posts: 6
Joined: Fri 01 Jan 2016 19:11

Re: Girkasse

Post by Trond Ivar Vestre »

Jeg har akkurat overhalt gearkassen (H6) og lurte litt på hvilken olje jeg skulle bruke. Jeg snakket derfor med en som har vært reparatør hos Volvo i "gamle" dager og han sa jeg måtte bruke hypoidolje 90. Ser i denne tråden at Turbo 2 ikke anbefaler hypoidolje. Kan du si litt mer om din erfaring om hvorfor en ikke bør bruke hypoidolje?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Girkasse

Post by Torbo2 »

Hypoidolje er bra for bakakslingen, men ikke for girkassen!
Hypoidgreier kan medføre glatte synkroniseringsringer og skrapende gir i heldigste fall.

GL3 og til nøds GL4 fra Castrol kan gå.

Sjekk dette nøye ut før du går i baret.

Nødløsningen er å bruke 20-50 w el. 30 w el. 40 w motoroljer, som er safe på disse girkassene.

Du kan søke opp Castololjer i forumet, så fil du finne noe om dette...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Girkasse

Post by Torbo2 »

dette:
"Livredder for girkasser"?
Image
GL4...:
obs flere av oljeflaskene er ganske like, så det er lett å ta feil her...
Girkassa ble som ny! Først med litt husvarm olje, og jeg følte at girspaken tok tak, synkret som med nye bremser. Girbevegelsene ble lettere, og jeg var først litt bekymret, men for alle girene gikk bevegelsene lettere og inngrepet for synkrosiseringen ga litt mer motstand enn før, noe jeg tolker positivt. Altså at den gjorde raskere og bedre jobb.
5. gir ble "tett/tight" i inngrepert og det var ikke en skrapelyd å oppdrive.
Etter at bilen stod i ro i tre timer og girkassa ble kald, og så var jeg like spent igjen.
Men girkassa oppførte seg som ny fortsatt!
Prøve å gire litt raskere opp til 5. -gir og synrosiseringen "satt" som den skulle, uten skrapelyd!
Da kan jeg ikke si annet enn at dette var valuta for pengene (rundt 800 for tre liter)! :)
Lenge siden jeg har vært så fornøyd med et kvarters jobb!
Det at det er GL4 har vel også noe å si....
GL5 er bannlyst for mine biler/girkasser!
Differ er noe annet...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Girkasse

Post by 445 »

Helt enig med Torbo2! Jeg brukte en Biltemagirolje, og den fungerte IKKE bra. Byttet til Castrol gl4 og den girer som smør. Styr unna hypoid!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply