oljetype girkasse?

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

oljetype girkasse?

Post by ståle » Mon 05 Jan 2009 21:23

Hei! Noen som vet riktig type olje på en M4 kasse?

MVH ståle

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Tue 06 Jan 2009 14:02

I verkstedhåndboka mi står det at den skal ha "Växellådsolja" SAE80, ca 0,9 liter.

User avatar
445
Posts: 5827
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Tue 06 Jan 2009 18:35

Jeg har jo H6-kassen, og ikke M4.
Men, oljen er trolig den samme. I original instruksjonshåndbok står det:
"Vid påfyllning - använd växellådsolja SAE 80. Hypoidolja får ej användas."

Dette i motsetning til "bakväxeln" der det skal brukes "hypoidolja SAE 80".

User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle » Tue 06 Jan 2009 19:51

Hei! Mange Takk for svar begge 2! Til 445, ja er klar over at du har H6 kasse, har ikke fått H6 kassen jeg skal ha enda, så den blir kansje ikke montert før til neste vinter, får se!! :D

MVH Ståle

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2917
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Thu 15 Jan 2009 00:38

Hei

Jeg bruker Royal Purple Max Gear 75w90 på alt av girkasser og karnanger som skal ha gir eller hypoid 80W olje. Fungerer helt fint selv om det er en helsyntetisk olje, og lekker om mulig mindre. Fylte på Royal Purple 10w40 på motoren i høst, og den går nå helt nydelig :D . Jeg har også erfaringer med denne oljen på andre biler hvor jeg har måttet åpne motoren av andre grunner enn olja. Det er overraskende tykk oljefilm på sylindervegger selv etter lang tids stillstand. Normalt er motorer med syntetisk olje på, nesten tørre etter så lang tid. Sikkert derfor dragracere lagrer motorene sine om vinteren med mineralolje på, men det er ett annet tema.
H6 kasser bruker forresten 0,5 liter olje i følge boka.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle » Thu 15 Jan 2009 21:39

Hei!

Mange Takk for svar! Hvor får man kjøpt denne oljetypen, har ikke hørt om den før nå. :D

MVH Ståle

User avatar
445
Posts: 5827
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Thu 15 Jan 2009 22:23

Har heller ikke hørt om den.
Hørtes interessant ut når jeg skal bytte motorolje neste gang.

Er "Royal Purple" selve merket, eller er det et produktnavn hos en av de store merkene?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2917
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Thu 15 Jan 2009 23:30

Royal Purple er selve merket. Kan kjøpes hos Torshov Bilrekvisita, Snapper Norge AS( www.snappernorge.com ) og div. andre forhandlere. Omtale av oljene finner en på www.royalpurple.com De skal være ekstremt gode. Har snakket en del med Snapper Norge AS, og de bruker disse oljene på bla. veteranbiler som de importerer. Ulempen er at de ikke har noen webshop, men om en betaler på forhånd går det greit. For de som bor i nærheten går det jo greit... Fant annonse for det på finn.no etter å ha hørt endel positivt. Erfaringen hittil er bare topp (Har andre biler enn PV'n også) :D De forhandler også QMI produkter. Dette er "ting" med teflon i. Har f.eks brukt småmotorbehandling til å smøre wire med og det fungerer helt utrolig. Brukte det også på lageret på kupevifta, og den ble helt stille (Boret ett ørlite hull i toppen), samt at luftverktøyet fungerer mye bedre. Vel det var reklamen hehe. MEN, det funker. Nå må jeg ut å starte PV'n for det var visst noen som skulle ha tak i skiboksen som henger over.....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2917
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Thu 22 Jan 2009 16:34

Litt utfyllende informasjon.

Växellådsolja eller som det står noen andre steder NON-EP olje er olje uten korrosive tilsettninger. Disse tilsettningene blir brukt i Hypoidolje for å styrke oljefilmen, men kan pga sitt korrosive innhold ikke brukes i girkasser. Klorforbindelse er ikke uvanlig. Grunnen til at Royal Purple MaxGear kan brukes på begge er at de har erstattet disse stoffene med noe annet som ikke er korrosivt (Synerlec).
Den olja samen med QMI girbehandling "løste" ihvertfall opp differensialen i bakakselen på min Opel GT som var iferd med å låse seg. Trodde nesten det var diffbrems på den da jeg kjøpte den så ille var det. Nok om det, da vet en hva EP betyr og forskjellen på gir og hypoid olje om en ikke visste dette fra før.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5827
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Thu 22 Jan 2009 23:28

Flyttet innlegget til en egen QMI-tråd
Last edited by 445 on Sat 24 Jan 2009 15:33, edited 2 times in total.

User avatar
445
Posts: 5827
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sun 22 Feb 2009 21:38

Mer diskusjon rundt oljetype girkasse finner du her:
http://volvopvlv.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=497

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2917
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Tue 24 Feb 2009 19:23

Vel, det står vel egentlig ikke noe revolusjonerende her utover at en IKKE skal bruke hypoidolje på girkassen fordi den inneholder tilsettninger som kan være skadelig for girkassen. MEN, hvorfor de anbefaler en dårligere olje (GL1) er jo meningsløst. Det ER en grunn til at biler blir mindre slitt i dag, og oljekvaliteten er en av dem, selv om 30tusen på skiftet er meningsløst langt og direkte skadelig om en vil ha bilen til å vare lenge. Longlife oljer som en får i dag betyr 10tusen km fra produsentenes side, men det holder de helt kjeft om. Har nå vært borti to personer med Vw Passat 2000 model som har opplevd at en til to sylindere har skåret seg. Dette fordi de har kjørt intervallene som produsenten anbefaler. Her går dysene som spyler sylinderen tette. Kjøper en en reparasjonshånbok til disse bilene står det 15tusen km MAKS. Koster nesten 50 lapper å fikse så verkstedet gnir seg i henda.. Nei folkens, bruk god olje og ikke EP type på girkassen. GL4 eller 5 er helt greit, men ikke motorolje. De mest moderne typene er ikke egnet, de er for tynne.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Fri 24 Dec 2010 17:57

EP tilsetning har som Reodor ingenting i en vanlig girkasse å gjøre. Det blir for glatt for synkroniseringsringene og det kan bli skraping i girene. Når EP-tilsetningene har "satt seg" på overflaten av friksjonsflatene er de nesten umulige å fjerne.
Trolig derfor ikke EP anbefales...
Har man olje med EP-tilsetning i en slipdifferensial eksempelvis vil den gå å lugge ved svingkjøring.
Har man olje med EP-tilsetning i en "våt kjøtsj", kjøtsj som går i olje vil kløtsjen slure og aldri bli bra uten å bytte alle delene som har med friksjon å gjøre.
Har erfaring med dette da jeg drev med Sachs-motorer og Fiat på 70-tallet.
Derfor "billig olje". Tenke heller på et oljeskift etter ca 50 000 km.
Og er du nøye setter du på en magnet på påfylling- eller avtappningspluggen. Så ser man om det kommer stålpartikler grunnet slitasje. Bronsestøv tar jo ikke magneten, men bronse er så mykt at det kan sirkulere i lager osv. uten å gi slitasje.
Ellres holder de fleste girkasene mange hundre tusen km sånn som de er...
Jeg bruker i alle fall den billigste jeg får tak i. Er usikker på merkene, men vet at Castrol er bra... Prøved Biltemas, men den dannet skum? Det har jeg ikke sett før så derfor er jeg usikker. Tror det blir Castrol om det ikek dukker opp andre gode forslag...

Post Reply