Page 2 of 2

Re: bytte av girkasse

Posted: Sun 06 Nov 2011 23:21
by ståle
Hei!

Veldig flott dette Torbo2, flink i dreiebenken du. Husker disse tersene fra 70 tallet,men de var nok kjøpt i butikk( Kårbø sport og motor i Bergen) som var Tempoforhandler den gang!

Flott radio og :D

MVH

Ståle

Re: bytte av girkasse

Posted: Mon 07 Nov 2011 00:25
by Torbo2
Den radioen er super! Har to, pluss masse deler.. Rør osv... Om med ny spole "MP3-spiller" i tillegg blir det hyggelig her....
Savner en dreiebenk gitt! Da kan man jo fikse det meste? En gang dreide jeg en kryssbolt stemplet til fatterns snekkemotor som hadde banke-/dunkelyd. Det var en Sleipner 5 hk ca.! Sølvstål og tilsatt kull i overflaten i en kasse med kull i en ovn i 800-900 (900) grader i 1,5 time. (fikk da ca. kullstål ca. 1 mm inn i overflaten.
Så ble den herdet i olje og slipt nøyaktig til den passet med 0,001 mm klaring i råden. Tommeltrykkklaring, som på B16/B20... Måtte bare nevne Volvo her så jeg ikke blir arrestert for å gå utenfor Volvo som tema... :)
Syntes det var spennende å drive med den slags...
Ser at dreibenker er til salgs til overkommelige priser. Men jeg har ikke plass i garasjen! Kanskje jeg kan sette den inne på hjemmekontoret?
Kanskje bygge en stor bod på verandaen?
Kanskje jeg må kjøpe meg en ku og en høne og flytte på landet? Og ta med bilene?
Har jo bodd på landet før i tiden med masse "albueplass".

Men jeg fikk en hyggelig beskjed i dag: Jeg fikk titlbud om en ekstra lagringsplass på en låve Notodden. Da får Duetten selskap av en koselig Renault 4!
Måtte hjelpe søstera med å kjøre avgårde en stor madrass, og da skulle hun ordne opp! :D
Hun skulle ha en mindre en av en eller annen grunn? :?: Sikkert best å ikke spørre? :roll: :o
Der ser man at det hjelper å være hyggelig med damer! :)
Rådet er: Si ikke nei til damer! :lol:

Re: bytte av girkasse

Posted: Wed 23 Nov 2011 07:31
by 445
Torbo2 wrote:Ang. lengde på kassen, kan du 445 kanskje måle, om du har fått hentet de firegirte?
Et grovmål med tommestokk og øyemål tilsier at de tidligere omtalte 6 cm er riktige.

Re: bytte av girkasse

Posted: Tue 06 Dec 2011 15:28
by 445
Har fått tak i en fin M4-kasse.
Gleder meg til å montere denne, men vil sjekke en ting til først: Går det an å sette inn kasse med overdrive i stedet for H6?

Re: bytte av girkasse

Posted: Tue 06 Dec 2011 17:05
by Torbo2
"Alt er mulig for Gud og en bilmekaniker fikk jeg høre en gang!"
Hovedproblemet er at det ikke er plass i tunellen, og da må man klippe opp kardangtunellen og skjøte inn et stykke! Men du kan jo sveise så det rekker du da... :)
På senere PV-utgaver er det visst mer plass, har jeg hørt, men vet ikke?
Jeg har vurdert overdrive til Amazonen, men de kassene er jo dyre! 6000-8000 raske...
Det er derfor jeg heller vurderer å roe ned motorturtallet ved hjelp av mindre utvekling bakerst, f.eks. 3,72:1? Eller til 4,1:1.
Forløpig har jeg "gira opp litt" med 195/70 dekk, men det er jo ikke så lang unna originalt, men bedre enn 195/65 som mange bruker på 5,5 tommers felger, Har det på Amazonen, men der er 4:1 -utveksling. PV har vel stort sett 4,56:1 bakerst, men det er visst litt forskjellig med årgangene og motorstørrelsen...
Man kan også bygge om en BMW-kasse med fem gir, endre innfestingen til kløtsjhuset. Det skal gå til Amazon, men PV/Duett har kanskje ikke plass til denne heller?

Re: bytte av girkasse

Posted: Wed 07 Dec 2011 09:38
by 445
Sånn var det - ja.
Noe klipping og sveising blir det ikke, så da blir det M4.
Hvis du snubler over noen priser på 4,1:1 utveksling, så er det interessant å vite.

Re: bytte av girkasse

Posted: Wed 07 Dec 2011 10:24
by Torbo2
Jeg har noen følere ute... Utenfor og innenfor klubben...

Re: bytte av girkasse

Posted: Fri 10 Jul 2015 10:04
by Thomas.544.pv
1 gir er vel ikke synkronisert i 3trinns kasse? På min 544 er det 2 og 3 gir som er synkronisert. Skal eg i 1. Gir så må eg stoppe helt.
Har tenkt å bytte fra 3 trinn til 4 trinn på min 544 1964 mod. Vil en 4 trinns fra Amazon passe der?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: bytte av girkasse

Posted: Fri 10 Jul 2015 10:28
by Reodor57
64 modell 544 har B18 motor som standard. Regner med at du da har en M30 girkasse. Så lenge du ikke skal ha inn en girkasse med overdrive, skal dette være "plug and play". Sjekk forøvrig bakre festet på girkassen og mål lengden fra clutch huset til flensen for mellomakselen at de er like lange. M30 og M40 skal være like fysisk yttre sett, men mulig du må bytte over bakre festet som sitter i traversen.
Lykke til. Send gjerne bilder av prosessen.

Re: bytte av girkasse

Posted: Fri 10 Jul 2015 10:34
by 445
Velkommen på forumet!
Legg gjerne inn bosted i signaturen. Kanskje det bor en PV-entusiast i nærheten av der du bor?
Noen av oss sitter på diverse deler. Si fra om det er noe du trenger, så skal vi se etter.

Jeg stusser litt over at du ikke har synkronisert 1. gir på en 64-modell.
Kan du krype under og se hva girkassen heter?
M30 eller H6? Skal stå på et lite messingskilt på undersiden av girkassen.

Re: bytte av girkasse

Posted: Thu 10 Dec 2015 22:25
by volvopv444ls
Hei byttet fra H6 til M40 i vinter må ha kortere mellomaksel .Akselen fra 544 passer ellers må du kappe orginalen . :D

Re: bytte av girkasse

Posted: Sun 13 Dec 2015 11:27
by 445
Hei volvopv444ls, og velkommen på forumet!

Legg gjerne inn "bosted" i profilen din.
Kanskje det bor en PV-entusiast i nærheten av deg....