bytte av girkasse

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

bytte av girkasse

Post by ståle »

Hei! Har tenkt å skifte kasse i bilen min, 57 mod. 444, fra 4 trinns M4 tilbake til det bilen var levert ny med i 1957 3 trinns H6. I den forbindelse lurer jeg på om dette gå uten bytte av mellomaksling, vet at H6 kasse er ca 60 mm kortere enn M4, har snakket med endel folk om dette med forskjellige svar, noen mener det gå greit med lengden på mellomaksling andre ikke. Noen av dere som vet noe sikkert om dette? Håper på svar! :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei! Hyggelig med litt aktivitet på forumet.

Jeg har H6 kassen i min 1960 445.
Kan dessverre ikke gi noe glupt svar på ditt spørsmål, men kan gjerne ta et mål av mellomakselen hvis ønskelig.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å beholde M4 kassen. Jeg klarer ikke å gire fra 2. til 1. uten å "pusse tenner". Jeg kan teorien med mellomgass og dobbeltclutching. men får det ikke til å fungere.

I praksis betyr H6 kasse for meg at så lenge bilen er i siget så brukes 2. giret og clutchen aktivt....

Har du forsøkt å spørre Tore Gundersen? 906 45 000. Han pleier alltid å kunne svare.

Hold oss oppdatert dersom du finner ut noe.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Et relatert spørsmål (dog litt flaut :oops: :oops: , men skitt au...):

Som det står lenger opp i tråden har jeg en H6 kasse i min Duett.
Kan noen forklare meg (gjerne med teskje) hvordan jeg kan gire fra 2. gir til 1. gir mens bilen er i fart UTEN å "pusse tenner"? :evil:

Har gjort forsøk med dobbeltclutching, mellomgass, tilpasse motorhastighet etc, men synes det skraper like stygt uansett.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Min erfaring er at det ikke går. Men hadde en Dodge lastebil fra 1946 som jeg fikk det til på følgende måte: Clutch inn, bilen i fri, clutch ut gi gass (mellomgass), clutch inn sette bilen i gir igjen. Dette skal fungere om en er litt snill med girspaken og girer rooooolig.
Når det gjelder lengde på girkassen vet jeg lite, men om totallengden frem til flensen er den samme, skulle dette ikke ha noe å si. Ser at noen girkasser har forskjellig lengde mellom støpejernsdelen og utgående flens. Dvs at aluminiumsdelen har forskjellig lengde. Festet i karroseriet er vel det samme....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: bytte av girkasse

Post by 445 »

Ser at denne tråden ikke ga noe fornuftig svar til trådstarter.
Jeg lurer på det motsatte, nemlig om jeg uten videre kan sette inn en M4 i stedet for en H6 uten å gjøre noen inngrep eller andre deleskiftinger.
Gjelder i første rekke min 445, men antar at eiere av 444 også er interessert.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: bytte av girkasse

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg lurer på det samme som deg 445. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: bytte av girkasse

Post by Torbo2 »

Det er vel å få ned hastigheten på bilen til nesten null km, så spretter den inn lydløst. Og annet gir tåler nesten ned tll stopp, vet ikke om jeg kalrar å forklare riktig. Men i en bakke ved nedgiring kan det bli trøbbel..

Ang. lengde på kassen, kan du 445 kanskje måle, om du har fått hentet de firegirte? Måle fra kløstsjhuset til flensen på mellomakslingen? DEt akn for så vidt jeg også gjøre en dag, men bilen er ikke hjemme nå...

Jeg får det til på et vis på min Renault Dauphine uten problemer, men jeg velger en annen kjørestil, men der er det jo fire gir, så 2. er litt lavere enn på PV/Duett, og jeg klarer alle bakkene på 2. i 99 prosent av tilfellene. Å mellomkløtsje for å treffe riktig hastighet på hjulene i girkassen er ikke lett, spesielt ved hastighetsreduksjon. Dessuten kjører vi, i alle fall jeg så lite med usynkroniert tregiret kasse, nesten aldri, at jeg føler det litt vanskelig.
I forsvaret og heimevernet spesielt, kjørte jeg GMC (Gems), hvor alle girene var usynkronisert. Etter noen dager på øvelse så gikk det, men det var alltid mye skraping første og andre dagen.

Det fine gråe sponet i din 3-girte reservekasse 445, som ikke du har brukt, he, he, er nok fra tidligere tannpuss, sponet/gørra var jo magnetisk!? Så ingen er alene om å pusse tenner, heller ikke tidligere eiere tydeligvis....


Sidesprang:
En gang fikk med et nødsskrik lov til å kjøre en Mercedes buss i Tyskland fra 1939 , eid av fabrikken. Den tekniske sjefen var klar med hånda på girstanga om jeg skulle velge feil giringstidspunkt i henhold til fart og motorlyd! Han presiserte at det ikke var deler å få til disse bilene og han passset på den som gull - PV/Duett, altså!. Jeg måtte omtrent garantere at jeg ikek skull bomgire, og at jeg hadde erfaring fra forsvaret, noe jeg måtte presisere grundig!
Og den bussen var som ny! SEkser ig rekke og om jeg ikek husker feil sa han 90 hk? Jeg har skjønt i ettertid hvorfor han var redd for sakene! Jeg ville også hatt problemer med å låne ut en bil med usynkroniert girkasse. Det er bare så vidt at jeg lar EU-testerne får lov...! Men hva skal man gjøre?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: bytte av girkasse

Post by 445 »

ståle wrote:Hei! Har tenkt å skifte kasse i bilen min, 57 mod. 444, fra 4 trinns M4 tilbake til det bilen var levert ny med i 1957 3 trinns H6. I den forbindelse lurer jeg på om dette gå uten bytte av mellomaksling, vet at H6 kasse er ca 60 mm kortere enn M4, har snakket med endel folk om dette med forskjellige svar, noen mener det gå greit med lengden på mellomaksling andre ikke. Noen av dere som vet noe sikkert om dette? Håper på svar! :D
Siterer første innlegget i sin helhet.
Altså: Går M4 og H6 kassene om hverandre - med samme mellomaksling - selv om det er ca 60 mm lengdeforskjell på dem?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: bytte av girkasse

Post by Reodor57 »

Nå har jeg spurt meg litt "føre" hos en som kan. Det er en liten detalj her:
4 trinnskassa til B16 heter M4. Til B18/20 heter den M40. Den siste får jeg følgende svar på: M40 passer ikke på svingjulshuset til H6 kassa, M40 har annen boltsirkel enn H6 , skal du kåle med det må du borre å gjenge nye hull i svinghjulshuset samt sentrere kassa . Mye lettere å montere 4trinns kassa til b16 motoren (M4). Om en da må justere litt på mellomaksel forsøker jeg nå å ta rede på. M40 passer altså ikke på B16 uten masse nevefett og tålmodighet..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Re: bytte av girkasse

Post by ståle »

Hei, er her fortsatt,inne å ser hva dere driver med hver kveld :D Artig å se hva dere driver med!

Jeg har ikke skiftet kasse på min PV, Har fortsatt M4 kassen montert. Kommer nok ikke til til å bytte heller,men vet fortsatt ikke om de passer omhverandre,men har en mistanke om at de ikke gjør det! Har samme kasse i Amazonen min fra 1958,har lest en eller annen plass at M4 kassen ble utviklet til Amazonen som kom på markedet i 1957, da med 3 trinns H6 kasse, M4 kassen var først klar tidlig i 1958. Amazonen min er produsert 27 Mai 1958. :D Lykke til med proskjektene,både motoroverhaling og evnt. bytte av girkasse,og selfølgelig samme til alle andre også :D

Selv holder jeg for tiden på med restaureing av en Tempo Swing 175 fra 1958

MVH

Ståle
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: bytte av girkasse

Post by Reodor57 »

Viktig å spre evnene så en ikke blir låst fast i en kategori. Jeg skrur også på alt som rører på seg, men har en forkjærlighet for det som "brommer". Sånn sett brommer det litt mye i Gråbein, men det skal fikses hehe. Lykke til med Tempoen. Det var jo den som satte fart på Norge etter min mening. :D
Ellers venter jeg på svar fra min "kilde" i Østfold. Foreløpig blir det sagt at de skal være omtrent like.... Så får vi se..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: bytte av girkasse

Post by Torbo2 »

På min sønns PV 1960 Spesiel er det trolig en M4, da den har fire gir. Den har tilsynelatende det samme feste (stor gummiforing) i nedre kant bak som på M6 – tregirs..
Så fort jeg kommer meg hjem, i morgen, kan jeg prøve å åle meg under for å måle lengden på mellomakslingen – lettest å måle. Vet ikek om det er riktig heller, da akselavstanden på bilene pv og Duett er kanskje foskjellig? Den (akslingen) er trolig 6 cm kortere enn på biler med tregiret kasse. Og da er vi inne på at det kun kan dreie seg om å bytte aksel eller kappe og avbalansere. Før i tiden brukte vi slangeklemmer på akselen for å pbalansere, og vrei i forskjellige stillinger til rumlingen ble borte ... DET tok tid.
Til trådstarter Ståle: Du kan skrolle deg ned til punkt 3 om du ikke finne det rett under her interessant… Men med punkt 3. har jeg peil på om ikke annet…

2. For de spesielt interesserte: :idea:
Vi startet med to slangeklemmer der hvor problemet trolig lå, i dette tilfellet hvor en aksel er skjøtet måtte det bli satt på ved siden av sveisen. Nok om det…
Slangeklemmene ble satt på ved siden av hverandre med skruene 180 grader fra hverandre. Da var påvirkningen null. Ved å vri skruene mot hverandre, f.eks. 90 grader først på den ene får man plutselig en vekt, og ved å vri denne til forskjellige plasseringer vil man merke om det blir bedre eller verre ...
For hver tilskruing måtte vi ut å kjøre i 80–90 km/t for å sjekke. Noen gange gikk det på en time, andre ganger en formiddag, men hva gjorde man ikke for at kunden skulle bli fornøyd. På bilteknisk fagskole i Stavanger hadde vi en optisk lampe og vibrasjonsføler som vi brukte mens bilen sto på bukken og en kompis satt oppi bilen og gassa ... Satte på kritmerker på akselen og prøvde og feilet, og etter kort tid var bilen "stille som mus". Disse justeringene gjorde jeg mange ganger på Fiat 132, som hadde problemer fra fabrikken. I noen måtte også dekkene (Dunlop), byttes ut for å få bilen bra! De forsterket vibrasjonen i bilen totalt.
Og var vi heldige ble de sure kundene ble blide ... Og salgssjefen punget ut for disse ekstrajobbene ...
Dette var ikke helt som proffene gjør i benk, men kvalitetsslangeklemmene i rustfritt stål holdt ...

Høyt Tempo og Sving i helgene, det var fatisk sånn det var! :)
3. Noe for deg Ståle? :?: (beklager pals at du ble nevnt først her, men hodet mitt var kommet ut av stilling i går).. rettet nå...
I helgene på 60- og 70-tallet skrudde jeg Tempo, trimma mopeder, båtmotorer og mye rart på eget verksted. Hadde Tempo Taifun 125 ombygget til 175 ccm, og første dagen jeg satte på 175 toppen kjørte jeg inn i et stålrekkverk i en sving på Sola. Dette måtte jo vær en Tempo Sving tenkte jeg, da jeg hadde en sånn også, Swing 150 ccm, tidligere på 60-tallet da jeg var 14, og den hadde lett for å havne i grøfta på grusveier, som det var der jeg vokste opp!
Den egentlige årsaken var nok at den større sylinderen hadde større vekt og at sentrífulgakreftene ble større…? He he… :D
Den gangen gikk det fort, syntes vi! Men det hjalp også å kutte stemplet 3-4 mm i bakkant og file opp eksosporten 2-3 mm mer. Men det var det ingen som visste. Heller ikke lensmannen da vi ble stoppa i kontroll… Han visste heller ikke om spalten i sylinderen på venste (høyre?) side som viste forskjellen. Sylinderen var jo litt tykkere også, men hvordan kunne lensmannen vite det? Han visste heller ikke at det gikk å borre den opp til 200 ccm… Det var enklere før gitt..
Siden vi har vært inne på vibrasjon, måtte vi jakte på et bronsjesvinghjul, som var tyngre enn det stålarmerte alu.-svinghjulet som satt på 125 ccm-utgaven. Men det litt større svinghjulet spant den bedre når det fikk turtall, og motoren vibrerte litt mindre…
Jeg lagde meg en fin ters til svinghjulet som kunne ta det og samtidig kløtsjnavet… DEn ble så fin at den står utstilt i bokhylla mi! :)
Simmeringene bak tenningen kunne lekke og da ble det dårlig med tenning, olje på stiftene, husker jeg…

Og om du Ståle har giddet å lese deg helt ned her skal du få et supertips:
Bruk aldri girolje med EP eller andre super hypoidtilsetninger på girkassa her!
Da er hele kløtsjen fortapt! Har dette vært i bruk, vil kløtsjen slure og du må bytte alt i kløtsjen for å få det bra igjen, også stålanleggene!
Bomma på det en gang på en trimma 50 (75) kubikker, men det ble med den ene gangen…
VEt ikke hva den oljen hetter som du skal bruke i dag, da det så mange betegnelser og merker, men trolig den billigste du kan få tak i, elller rett og slett 20-50 motorolje fra biltema..
Tror den må være under API GL-3? Men det må sjekkes! Viktig!!!! Før i tiden ble girolja levert på noen fine flasker, som i dag sikkert ´koster mer enn olja, trolig tappet av Øglendfabrikken, det var jo der den kom fra.
Om du vil kan jeg sjekke med en kompis om fortsatt driver med dette som hobby.
Han har mye i samlingen, da de tar mindre plass enn biler...! :)

I Sandnes var det to brødre som drei motorsykkelverksted - brødrene Stal. Han eldste kjørte Speedway og han yngste dreiv med Tempo. Han borret slynindrene og portet hel-profft! Tror de driver butikk på Sola ennå?
Mopeden til min mor, 50 ccm Sachs ble borret opp til 75 ccm og fikk Suzuki-stempel og med store kanaler og kort stempel for laaaaaang og stor fylling ga så mye kraft at hun føyt opp bakkene. Stor forgasser og høy tenning osv... Jeg måtte jo ha noe å på bevege meg med på øya der jeg kom fra, mens bilen stod parkert i Stavanger. Målte ikke hk, men den gikk fortere enn mine kamertaters 100 ccm Suzuki og Tempo 125 ccm... Men bånndraget var dårligere, så i enkelte bakker var det kubikkene som dro innpå..
Ellers er det en samler - Tore Kydland i Bjerkreim som kan være verdt et besøk. Jeg skan dit om ikke så lenge...
http://www.bondebladet.no/gaardsdrift/2 ... kreim.aspx
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Re: bytte av girkasse

Post by ståle »

Hei!

Jo torbo2, jeg gidder å lese det meste her på forumet, var jo ganske artig med disse slangeklemmene du skrev om,skjønner du har vært borti litt av hvert opp gjennom årene!

Ang. tempo skal jeg være kort, da dette jo er en PV side. Hadde selv noen tempoer, ja får vel si i barndommen,hehe. Bor langt ut i periferien så her var det meste lov på 60 og 70 tallet! Er klar over dette med riktig olje på giret,er vel kansje ikke så lett å få fatt i lenger,vet ikke,men du mener altså at biltema sin holder mål. Vil nødig få noe havari på denne motoren, da den er nyoverhalt, kostet meg endel kroner det! :D

God Helg

MVH Ståle :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: bytte av girkasse

Post by Torbo2 »

Jeg ville tatt kontakt med han i Bjerkreim ang. olje for sikkerhets skyld. Vanlig motorolje kan ha fått andre tilsetninger som kanskje ikke er opplyst?
Dessuten er vanlig motorolje litt i tynneste laget, selv om den går bra på M40 volvogirkassser + od-kasser.
EP-olje er også livsfarlig for differensialer med diff.brems. Det kan lett bli hogging og klikking, da friksjonen blir luggende... Bare for å illustrere...
Og for å holde meg litt innenfor bil... Men de Sachs-sakene er jo moro det og. Det er kanskje et Tempo-forum som kan være verdt å kikke på?
God helg til deg også!
Mulig jeg har noen manualer liggende, om det er noen du mangler? Men de er nok dypt begravet etter noen flyttinger.. Men jeg tror neppe de er kastet, jeg har i alle fall ikke gjort det! Ellers så ligger de i en hylle på MC-verkstedet i Ryfylke? Men da er det usikkert, av flere j..... årsaker.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: bytte av girkasse

Post by Torbo2 »

Kun til Ståle: Dette er ikke noen for webmaster....! (skla holde meg til Volvo! men... måtte bare .... :) :roll:
Ters: Den store er til Sachs 125, 150 og 175 ccm o.a.
Den litt mindre bak til v. er til 50 ccm-ere og noen få andre...
Image
Litt jobb i dreiebenken, men de blir aldri utslitt, i alle fall ikke i hylle sammen med Kureren.... :)
Post Reply