Bytte kingbolter

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

445 wrote:Utfordringen er å tilpasse de nye foringene til den nye kingbolten.
Sjekk denne tråden, spesielt fra side 5 og utover:
viewtopic.php?f=4&t=1357&start=60
Så med andre ord om man bytter hele sulamitten med dansken så er det "ok". Beklager dumme spørsmål, men er usikker på hvordan jeg skal angripe dette. Har ikke hatt noe tid til å se på dette i sommer med motortrøbbel på Alma (Honda CB 500 four -74) og tilpasning av forskjermer på Emma (MIni Cooper) og nå begynner det å haste :/
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Ja det er riktig.
Bytter du komplett med dansken har du "bare" ren skruing, og ikke noe brotsjing.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

Takk for svar. Da sender jeg en mail og håper på positivt svar. Vi skal uansett nedover til nederland for å hente en forsendelse med øl så om det er flere som trenger no fra dansken så tar jeg gjerne med til Norge.
Grimstad, Duett -65, B18.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

Heisann. Da har jeg mailet litt med Kristian i Danmark og han sier flg:

Er det ikke lettest hvis jeg renoverer et par spindler med nye kingbolte først, så kan jeg få dine gamle senere.

Da er jo 1000 kronersspørsmålet mitt: Hva er det han skal ha av meg? Forklar det gjerne slik du ville forklart det til en 6åring :)
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Et veldig kort svar grunnet dårlig tid:

Det er dette du skal levere til han, minus bremseskjoldet:
IMG_1678.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

Alright, skal prøve å få ut denne delen.
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Jeg ville nok tatt ut foringene også. De følger vel ikke automatisk med?
Den nedre er vrien å få ut, så den kan du evt. kjøpe ny. - eller satse på at den følger med. Men det kan du vel spørre om?
Image
Dette er en jobb som krever sin mann, så da trenger man ikke gamble på at alt ikke er på plass i tillegg?
Lykke til!
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

Da har jeg fått ny mail med et bilde av noe jeg ikke vet hva er :D

Er dette det jeg trenger? Kan noen samtidig peke meg i retning av en guide til fetting av bilen, antar at det er det som har gjort at vi er i denne suppa to år etter at bilen cruisa gjennom EU-kontrollen.

Image
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Dette ser ut til å være akkurat det du trenger. Mulig at du vil finne at noen foringer etc må byttes, men det får du hos Jørgenrud.
Smøreskjema kommer senere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

Tipp topp! Da blir det tur til Danmark :) skal også prøve å få hentet en forsendelse med øl fra et bryggeri som heter Gulden Draak og kjøre på rødt for å importere inn i landet for første gang, spennende :)
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Mikal wrote:Tipp topp! Da blir det tur til Danmark :) skal også prøve å få hentet en forsendelse med øl fra et bryggeri som heter Gulden Draak og kjøre på rødt for å importere inn i landet for første gang, spennende :)
Får du for tungt lass og må lesse av litt øl i Oslo-området så kan jeg gjerne hjelpe deg :wink:

Jeg synes det er veldig bra at du tester denne muligheten for bytte-kingbolter. Håper du holder oss løpende informert.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

445 wrote: Får du for tungt lass og må lesse av litt øl i Oslo-området så kan jeg gjerne hjelpe deg :wink:
Jeg synes det er veldig bra at du tester denne muligheten for bytte-kingbolter. Håper du holder oss løpende informert.
Hehe, det hadde du likt ;) Skal holde dere informert, ny oppdatering på hvor øllet befinner seg i kveld så da får vi se om det blir tur til helga eller neste helg. Bare hyggelig å kunne bidra, har jo mast fælt på dere med alle mulige dumme spørsmål så bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Kommer snart et spm. om justering av ventiler / avstand under "motor" så det er bare å finne frem en god dose tolmodighet :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

Da er både sjåfør og kingbolter tilbake i Norge. Kristian som ble anbefalt her på forumet var en fabelaktig hyggelig fyr, det ble 1500,- pr spindel og 500 til 700 kr pr sett med foringen. Jeg hadde med litt for lite penger (et parr hundre) men da repliserte han bare at "Det er viktigere at den kommer på veien igjen" :) Bra fyr!

Så jeg kan vel ikke si annet enn "anbefales!"
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bytte kingbolter

Post by Torbo2 »

Røverkjøp!
Bruk ikke for høyt trykk når du smører, vri heller litt fram og tilbake for å fordele fettet, og smør ofte, så bør det holde lenge..
Hjulene skal henge når du smører, når du kommer så langt. Nå smører du vel før monteringen, så da blir det bra...
Bruk gjerne det beste fettet du får tak i, f.eks. MOS2, eller hva det heter...

Puss godt rent ved de øvre foringen, så blir det lette å justere camper og caster. Justerer du caster til maks opp, altså lengst mulig bakover øverst blir det best resultat.

Og når dette skal på må du unngå stress. Jeg har hørt at det er farlig å stikke fingrene inne foringen ved montering. Plutselig glipper noe og man får i heldigste fall klippet neglen.... den andre varianten skal jeg ikke nevne...
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Mikal »

445 wrote:Dette ser ut til å være akkurat det du trenger. Mulig at du vil finne at noen foringer etc må byttes, men det får du hos Jørgenrud.
Smøreskjema kommer senere.
Vi fant et par nøkler som passet i tenningslåsen på bilen, startet opp etter kort tid. For en maskin :)

Hadde du et smøreskjema? Tenker at kingboltsmøring ikke er superviktig enda, den har jo stort sett bare stått siden byttet i fjor, men greit å ta resten :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Post Reply