Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by PV1947 »

Planen er å ta en fullstendig overhaling av bremser på min PV 444 A-mod.. men så viser det seg at bremsetromlene bak sitter dønn fast.
Har brukt vanlig trommelavdrager i et par iherdige forsøk på å få løsnet disse, men.....som sagt!

Er det vanlig at disse sitter så hardt? De gjorde ikke det på min gamle 57-mod? Er takknemlig for tips.. Kan jo ikke bruke slegge
heller..Eller?

Mvh pv1947
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by guntor »

Jeg hadde av en trommel forrige uke, og den satt også godt
Men fikk skapt ekstra moment med et brekkjern som ekstra arm
på avdrageren. Litt vekt på den så løsnet det. :D
Mulig dette er noe du allerede har prøvd uten hell ?
-60 544A Special 2
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Torbo2 »

Jo da, med en trommeavdrager kan du bruke en liten slegge. Sjekk bare at alle fem boltene sitter likt i spenn, slik at ikke trommelen blir skjev. Smøre gjengene på avdrageren med molybdenfett eller girolje kan også hjelpe.
Om ikke dette hjelper, kan litt varme hjelpe. Ellers så kan du la den stå i spenn fra kvelden til neste dag, så får du kanskje en overraskelse neste morgen? :roll:

Det høres noe skummelt ut å slå med en liten slegge, men det er mange, inkludert meg som har gjort det! Og det har gått bra. Jeg pleier å holde trekkeren slik at det ikke er slakk før slagene kommer. Men det er ingne garanti for at tennene i differensialen kan bøye seg?
Er du tvil, er det guntors forslag som gjelder...

Går ikke noe, må det varmes forsiktig og jevnt....
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Ansgar445 »

Hei, vet ikke om dette er gammelt-nytt, men her er noe jeg fant på nettet et sted og har brukt med hell:

Her skal dere få et gammel mekanikertrick som løsner den mest gjenstridige trommel og som ikke skader gjengene: Sett avtrekkeren på hjulbolteneboltene og sett på hjulmutterne. Ikke helt inn, men la det være ca. en cm igjen på alle mutterne. Deretter trekkes armen på avtrekkeren til med vanlig håndkraft til den stopper. Så skrur inn hver hjulmutter med en omdreining av gangen, slik at det blir jevnt press på trommelen - og ikke på drivakselen. Trommelen løsner garantert!

Hilsen gammel Volvo-mekaniker
Volvo 445 Skåpvagn 1957
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by guntor »

Smart !
Da har man jo faktisk 5 avdragere istedet for 1. :D
Veldig gøy å kunne få tips fra profesjonelle , jeg suger
til meg alle gode råd.
-60 544A Special 2
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Torbo2 »

Dette er også nevnt på forumet, men jeg ser en fare for å trekke skjevt på denne måten, men om man trekker uhorvelig lite på hver bolt suksessivt rundt, er det vel liten fare?
Men for en som ikke er vant med slikt, er det risikabelt som jeg ser det...?

De viktigte er i å ikke stresse her, så kommer den når den selv vil?
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by PV1947 »

Tusen takk.. Her var det jo flere gode tips :D Da er det bare å gå på med nytt mot med disse i bakhodet og forsøke igjen.
Litt redd for at tromler eller hjulbolter skal ryke. Det er kun fire hjulbolter til hvert hjul på A-modellen, og det er sikkert vanskelig
å få tak i nye.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Torbo2 »

Lykke til! Har de ne gassbrenner så kan ikke det skade om du lunker litt på trommelen nærmest akslingen.
Så er det som katta, den kommer når den selv vil!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by 445 »

Hvordan går det?
Har du fått løsnet tromlene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by 445 »

For å ha sagt det med en gang; jeg har ikke mye erfaring med å få løs gjenstridige tromler.
Men, noen tanker kan man jo ha:
Kan det tenkes at bremseskoene har slitt en kant i tromlene som gjør at tromlene blir vonde å få løs?
Altså at tromlene henger fast på skoene?
Har du mulighet til å justere skoene så "slappe" som mulig, eller finnes ikke disse justeringsmulighetene på A-modellen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Reodor57 »

En merker når trommelen løsner fra akselen. Etter dette kan problemet være som du beskriver, men da vet en at den er løs og henger i båndene. En tidlegere kolega av meg med Amazon hadde samme problemet. Han er mekaniker opplært på PV, så han tok den med "hjulboltmetoden" Tre gjenger på og stramming av senterbolt. Deretter ca en halv tørn på hver mutteri kryss til den kom. Trommelen kom med et brak og havnet på andre siden av gårdsplassen!.. Så den kan sitte godt om den har sittet en stund.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Torbo2 »

For å slippe å få trommelen i magen eller at den havner på andre siden av gårdsplassen, kan man la sentermutteren sitte på halvveis utskrudd.
Et slag under beltestedet er heller ikke bra, om man f.esk. sitter på en trekubbe og venter p åden rette smellen fra trommelen som løsner! Og en tung trommel kan nok gjøre vondt, både her og der når den er på fart ut?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Reodor57 »

Hm. Torbo2 er du alltid like omstendelig og "føre var"? Ikke personen som "kliner til" og ser hva som skjer virker det som. Hehe. Du får unnskylde at jeg ble litt personlig, men det er ikke vondt ment. Du er sikkert blitt sånn av erfaring, men ikke alt en gjør "går åt skogen"., som regel går det bra er min erfaring. Også med tromler som sitter. Men, det er viktig å holde nesa litt unna i enkelte tilfeller og være forberedt på at ting kan komme litt brått. De tromlene jeg har tatt som har sittet rimelig hardt har ikke kommet mer enn noen cm. Bruker alltid å ha på mutteren om det er fare for å ødelegge bolten. Topp mutter ligger da jamt med bolten om jeg får det til. En ødelegger da ikke mutteren heller. Jeg er enig i uttrykket safety first, men det er ikke alltid riktig å sikre seg med både belte og bukseseler for å si det sånn :-). Vi får håpe trommelen kom greit av :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by Torbo2 »

Sikkert.....
Last edited by Torbo2 on Sat 01 Sep 2012 12:22, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bremsetromler bak sitter dønn fast..

Post by 445 »

Jeg kan nok si mye om "safety first", men det er vel litt på siden av bremsetromler.
Lurer fortsatt på hvordan dette gikk. Noen fremgang?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply