Renovering av bladfjærer Duett

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Før eller siden må jeg gjøre en jobb på bladfjærene på Duetten.
I tillegg til det rent kosmetiske (rust) så er det etterhvert noen deler som mangler.
Illustrasjonen er hentet fra CVI-katalogen
Illustrasjonen er hentet fra CVI-katalogen
Opptil flere av klemmene som er beskrevet i firkanten nederst til høyre er borte.
Disse må erstattes.

Dersom jeg plukker fjærsystemet i biter, hvilke ting må jeg tenke på - eller hvilke feller kan jeg gå i?
Skal f.eks bladfjærene males? Fettes inn? Antar at hardheten på fjæringen også henger sammen med friksjonen mellom bladene?

Gode tips mottas med takk!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by Torbo2 »

Hardheten bestemmes ikke av friksjonen mellom fjærene, men fjærbladene i seg selv. Og når de blir slitt/rustne blir den effektive fjæringen svakere.
Friksjonen mellom fjærene utgjorde dempingen i gamle dager, da man ikke hadde støtdempere. Da skulel de ikek smøres.
Senere kom støtdempere i tilllegg, og da gjør det ikke noen om det er smørte bladfjærer. Men ulempen er at fettet tiltrekker seg sand og støv, som kan gi slitasje.
Noen har lett smurte bladfjærer som ligger i strømper med en slags glídelås. Dette kan vel bestilles fra en som kan sy?
Det hadde vært saker det.
Har sett det på noen jeeper.... muligens Land Rover?
Da har man fjærer som holder i 100 år....
Mine er demontert og malt/ferrobetisert og de er litt slitt, rett og slett på grunn av bevegelse mellom fjærbladene.
Var på nippet til å kjøpe nye, men jeg fant på noe annet.
Det bakre festet er tatt helt av og klinkeboltene er erstattet av gjengede bolter, og høyden på festet er noen justert med mellomleggsskiver for å kompensere for slitasjen til fjærene. Derved ble høyden bak akseptabel.
Mye man man finne på gitt!

Jeg skiftet også fjærboltene i hver ende for å få stabil bakpart. Ble ikke fattig av det heller, men fornøyd.
Jeg kan ikke se så mange feller å gå i, men ved demontering av festet til bakakslingen bør man bruke list og lempe og rustløser for ikke å ødelegge gjengene på klemmeboltene. Det har spesialgjenger på de gamle bilene, og bestiller man nye, kan man få feil.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

445 wrote:Før eller siden må jeg gjøre en jobb på bladfjærene på Duetten.
Nå er før - eller siden.
Fjærene er plukket av, slipt, satt inn med ferrobet og grunnet (etter at dette bildet ble tatt)
IMG_5084.JPG
Ser at det har vært gummibrikker på enden av hvert fjærblad. Disse er borte/flate. Har de noen funksjon, så jeg bør lime på noen nye?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by Torbo2 »

De gummibririkkene er vel borte fra de fleste gamle biler. De er med på å stive opp fjæringen noe, men er der vel mest for å slippe knirk...?

Jeg har ikke slik luksus og har ikke merket noen problemer uten....
Men føler du at bilen er "sigen" bak, kan det nok være et pluss...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Skal prøve å lime inn noen brikker.
Hvor tykke skal de være?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by Torbo2 »

Må vel se eller høre hvor tykke de er originalt?

Alternativt tre innpå noen biter av en sykkelslange av passende dimensjon på hver ende? De faller ikke like lett av, og bør holde none år.

Jeg har ikke gummibrikker, men kanskje det er en fordel?

kanske det er noen andre her inne som kjenner mer til dette?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Har en gummiduk på ca 1 mm.
Tenker jeg bruker en hullpipe og slår ut noen brikker og limer på.
Regner med at 1 mm er bedre enn ingenting.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Skal det forresten være gummibelegg mellom bakaksel og bladfjærer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by Torbo2 »

Der skal det ikke være noe der - "fast fisk"..
Et tynt lag med arcanol kan den vel tåle?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Grunning med 2-komponent rødgrunning:
IMG_5088.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Lakking med Benga.
Bruker helst Biltemas 2K epoxy, men den blir ganske sprø. Fin på forstilling og bakaksel, men usikker på om den vil like "bøy og tøy" i fjærene. Derfor Benga.
IMG_5089.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Ønsket å bruke gummibrikker der det hadde vært originalt.
Hadde en gummiduk liggende, og brukte en stor hullpipe:
IMG_5092.JPG
Limte dem på med noe "no more nails"-lim jeg hadde stående:
IMG_5090.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Fjærpakken ble satt sammen igjen med en kraftig enhåndstvinge og styringsskruen.
IMG_5091.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Jeg har hatt bilen siden 1994, og i hele denne tiden har jeg manglet bøylene som holder fjærene samlet. Like greit å ordne noen bøyler nå.
VP Autoparts har fine illustrerende bilder av mange av sine artikler.
Her er deres bilde av bøylene:
Bøyler til bladfjærer.JPG
Siden jeg hadde tiden, og ikke minst lysten til å lage noe selv, så var det bare å finne passende materialer.
Av alle ting som er kjekke å ha, er takrennekroker noe av det bedre.
Bruker dem som opphengskroker til alt fra skjøteledninger til stiger.
Nå skulle de også få gjøre nytte på Duetten:
IMG_5093.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Renovering av bladfjærer Duett

Post by 445 »

Krokene kunne rettes opp med skruestikke og håndmakt.
Deretter bøyes i skruestikke og masseres litt med hammer.
Det skal være 3 bøyler på hver fjærpakke. Av disse er 2 korte og en lang.
Et stykke på vei:
IMG_5096.JPG
Lurte litt på hva jeg skulle bruke som rør-avstandsstykke.
Etter å ha renovert noen B16-topplokk har jeg samlet opp en del ventilstyringer.
Disse passer perfekt til en M8-bolt.

Da ble bøylen seende slik ut:
IMG_5095.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply