Plassering av pakning mot bremseskjold

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
Post Reply
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Ansgar445 »

Jeg bytter for tiden ut det meste av bremser på min 445 og har handlet "Pakkning bremseskjold mot bakaksel" hos Jørgenrud. Jeg lurer på hvor i rekka denne pakningen skal inn.
Bak så er det vel 3 shims av ulik tykkelse, bremseskjold, pakning og "smusstetting" som skal sitte på akselen. Et annet spørsmål er: hvordan vet jeg at jeg har riktig antall shims/riktig avstand?
mvh Ansgar
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Torbo2 »

Alle delene er planslipt eller finslipt med glatt nærmest polert og nøyatig overflate og tykkelse, men kanskje ikke innsiden av bremseskjoldet?
Om bremseskjoldet også har fin overeflate på innsiden, noe jeg ikke husker, og det er kun en papirpakning som skal på, og denne skal stå på utsiden av bremseskjoldet bak oljeoppsamleren (blikkringen), og ingen pakning på innsiden, kun shims.
Det er slik jeg husker det....
Om bremseskjoldet ikke har fin overflate på innsiden kan det hende at det trengs en papirpakning der også?
Men her må man være oppmerksom på at lagerklaringen endres om man gjør det annerledes enn før.

Ofte er det fler shims enn du nevner, så vær obs på at akslingene kan roteres lett for hånd uten trommel etter smmenskruing. Boltene bør ettertrekkes etter en viss tid, da pakning, evt. lakk kan sette seg og man kan få klakking ved i bremsene etterpå.
Det er et større problem enn lekkasje, da det er lite med olje som vandrer ut der ved vanlig kjøring. Men jeg har likevel brukt pakningslim, som dikkert er unødvendig...?

På tre Volvoer har jeg opplevd "løse" festebolter for "bremseplata" , også på PVen som er urørt i bakakslngen.
På bildet her vises ikke pakning?
Image
Men her er jeg usikker! Og dette er vktig å få greie på! Kanksje Jørgenrud kan svare på det?
Det aller viktigste er i alle fall at akslingen kan roteres lett etter montering og uten endeslakk - bortsett fra opptil ca. 1/10 - maks 1/15 mm.
Sjekk manualen om den kan forstås? Jeg skjønner ikke helt tabellen over shimsing, men det er kanskje andre som kan forklare den?
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Ansgar445 »

Hei og takk for svar :)
Det er et par ting jeg lurer litt på:

1. "akslingene kan roteres lett for hånd uten trommel etter sammenskruing"
Skal jeg kunne rotere bakakslingen for hånd (bilen i fri) uten bremsetrommel montert?

2. Skal det ingen distansestykke og eller shims på utsiden av bremseskjoldet, kun pakning mellom oljeoppsamler og bremseskjold?
På tegning: 4: Shims, 6: Distansestykke, 13: Pakning

Skal innom Biltema og handle meg pakningspapir idag, mener å huske at det satt papir på innsiden av bremseskjoldet.
Attachments
env aksel.png
env aksel.png (73.12 KiB) Viewed 9455 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Torbo2 »

[quote="Ansgar445"]Hei og takk for svar :)
Det er et par ting jeg lurer litt på:

1. "akslingene kan roteres lett for hånd uten trommel etter sammenskruing"
Skal jeg kunne rotere bakakslingen for hånd (bilen i fri) uten bremsetrommel montert?

2. Skal det ingen distansestykke og eller shims på utsiden av bremseskjoldet, kun pakning mellom oljeoppsamler og bremseskjold?
På tegning: 4: Shims, 6: Distansestykke, 13: Pakning

1. Ja, det er riktig. Går det tregt kaan det blir varmgang i lagret. Det skal heller ikke være slakk!
Om du vil utforske og ikek hr måleur, kan du ta av mellomlegg til det går tregt og så legge på 0,15- 0,25. Om du bruker pakning og ettertrekker senere vil trolig klaringen ende på 0,05-0,10 mm. Altså perfekt. Om den endrer på 0,20 er heller ikke det noe problem.... Det viktigste er at det ikke "biter"!
Men her må det dobbletsjekkes. Bruker du tid og tanker så blir dette 100+....

Endeklaringen skal være: 0,05-0,15 mm!
Image
(bare for å vise at ikke dette er tatt ut fralufta)... Dette er safe....
Det er bare å holde seg til dette og glemme den vanskelige tabellen i manualen, som jeg ikek blir klok på...
Noen som kan forklare dette?

2. På utsiden av bremseskjoldet skal det ikke være shims, om du ikke skal oppbevare et shims fra innsiden og du får et for mye? Selv tok jeg vekk et på 0,15 for å tighte opp lagerne. Det kunne jeg jo oppbevart på utsiden av bremseeskjoldet til evt. senere bruk, om jeg skulle sette inn nye lagre?
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Ansgar445 »

Hei, nå har jeg fått tilgang på måleklokke og oversikt over rekkefølgen på shims og pakninger. Det som er noe uklart nå er det med endeslakk... Menes det at jeg skal kunne dytte akslingen ut og inn med da maks 0,05-0,15 mm vandring? (Shims og skjold montert)
Last edited by Ansgar445 on Thu 07 Jun 2012 09:21, edited 1 time in total.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by ola »

Hiver meg på denne tråden - Saken er at min -58 PV544 har hatt en mystisk "klakking" når jeg bremser hardt, og dette kommer definitivt bakfra. Mener å huske at jeg først merket lyden etter å ha hatt en bremsesjau for endel år siden, hvor hjulcylindere ble byttet ut. Hadde derimot ikke av bremseskjold i forbindelse med denne jobben. Er det dermed sannsynlig at denne ulyden skyldes for stor endeslakk i stikkaksling på en eller begge sider? Hva kan i så fall konsekvensen bli av å kjøre med dette? PS Kjører stort sett meget pent, bremser sjelden....
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Torbo2 »

Justering skjer kun på en side, slakken blir altså lik på begge sider når den er shimset opp, da aklsingene igger inntil/på hverandre. Bare for å ha nevnt det..
bruker du pakning på innsiden av bremseskjoldet og ettertrekker etter f.esk. 100 mil, Er nok utgngspunktet bra med 0,15, så blir endeklaringen reduert til ca. 0,05-0,1 mm.
I de tilfelelne jeg kjenner til, med slitte lagre er endeslakken mye mer, kanskje oppi 0,25-0,3 ca., men jeg husker ikke eksakt. Sist tok jeg vekk ca. 0,1 for å få 0,15 ved montering.

Velger du pakning på innsiden av bremseskjoldet forresten?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Torbo2 »

Til deg ola:

Jeg ville først og fremst sjekket om bremseskjoldene var fastskrudd?

Det skal vel mye endeslakk til for at det skal bli klakking?
Men lagerne kan jo ha sår? Ovale tromler, og slappe fjærer på bremseskoene er heller ikke ukjent.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Plassering av pakning mot bremseskjold

Post by Ansgar445 »

Torbo2 wrote: Velger du pakning på innsiden av bremseskjoldet forresten?
Nei, jeg legger bare en pakning på innsiden av oljeoppsamleren.
Fikk en liten setback igjen da jeg så at brekkwire-systemet også må "bygges" om da jeg går fra selvjusterende til manuell type bremser (fra 445 til 210 bremser)...
En annen detalj med denne ombyggingen er at bremseskjold fra 210 ikke passer direkte innpå min Spicer aksel. Jeg måtte ta av en halv cm av toppen av "festeplata" på akslingen for at bremseskjoldet skulle sitte riktig.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Post Reply