Test av antirustbehandling for hulrom

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Wed 28 Dec 2011 13:13

Jeg vet fra båtverden at man ikke skal få vaselinolje på "gummilistene" som fester vinduer i aluminiumsrammer.
Tror, men vet ikke, at disse listene er i butyl, og at butyl løses opp.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 » Wed 28 Dec 2011 13:37

Vi bør vel få tak i et datablad for dette produktet?
Hva er den opprinnelige kjemien for dette produktet?

Da kom jeg på at jeg må gjøre min plikt å bestille datablad fra Statoil, ang. sagkjedeolje - ringer nå...

Bsestilt.... venter...

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Wed 28 Dec 2011 14:06

Og her er databladet for vaselinoljen:

http://old.maritim.no/pdf/HMS/Vaselinolje%201310-00.pdf
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 » Wed 28 Dec 2011 14:43

Hadde vel en anelse om at dette var et høyrafinert produkt, og så fikk vi bekreftet at den er mineralbasert. Men tilsetningststoffer som "dispergente tilsetninger", som Shell kaller sine, står det ingenting om, og det er nok ikke offentlig..
Men vi kan til en viss grad se om det er slikt ved å dyppe prøvestrimlene i vann på et tidspunkt som vi kan bli ening om?
:roll:

Avventer svar ang. sagkjedeolje...
Last edited by Torbo2 on Wed 28 Dec 2011 19:43, edited 1 time in total.

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by hlyshaug » Wed 28 Dec 2011 18:56

Jeg pralet tidligere i dag om å ha lest om rustbehandlingstips i "Klassiker", og lovet å legge ut sitat. Nå finner jeg ikke igjen den diskusjonen, men denne tråden er relativt relevant, skulle jeg tro...

De dreier seg om http://www.klassiker.nu/1/2012, side 6, der det svares på et leserbrev som etterlyser oppskrift på linjoljeunderstellsbehandling beskrevet i en tidligere utgave. Her er redaksjonens svar: "Den häxbrygd Joakim Källviks använde är en 50/50-blanding av kokt linolja och lättflytande rostskyddsvätska för hålrum. Det finns flera olika produkter typ Hagmans eller Dinitrol.
Tipset kom från den plåtverkstad som gjorde i ordning hans kaross. Det viktiga enligt dem var att använda en petroleumsbaserad lättflytande hålrumsvätska - inte något nytt syntetisk ämne.
Appliceringen skedde med trädgårdsslang och tratt där han kom åt, och med en dysa som har 360-graders spridning inne i mindre hålrum.
Om ett par år tänker Joakim underhålla rostskyddet genom att spruta på ett lagr av ny motorolja"
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 » Wed 28 Dec 2011 20:48

Kampen mot rust fortsetter:
Resultater hittil: 445 har røpet hvilken olje som kryper og sprer seg mest utover, noe som er en av hovedkriteriene.
Her holder han fram den klare vinneren så langt. Så klar at den nesten ikke synes på bildet, med mange glass i bakgrunnen. Og så er Vaselinolja også helt klar i fargen... :D
Image
Og dette produktet, Corro Protect tynnstoff, var vel ikke helt etter våre ønsker?
Image
Svake resultater i krypetesten og det verste var kanskje at halvparten dampet bort de første timene.. :shock:
Enda mer nå, men det komemr 445, som har målt helt nøyaktig, tilbake til i en evt. foreløpig rapport?
Konklusjoner med tall, detaljer og sammenlikninger, fra hele prosessen - med flere parametere, kommer senere da det hele er oppsummert....

Testen fortsetter med avdampingstest og fuktighetstest... kanskje mer (ut i saltlaken test o.a.?) om vi kan få fram flere klare og fornuftige resultater fra relevante prøver?... :roll:

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Fri 30 Dec 2011 19:46

Her er de avsluttende resultatene av "krypetesten":

Kryping oppover en vertikal stålplate:

Tykk understellsbehandling: 0,5 cm
Corro Protect tynnstoff: 1 cm, den hadde tørket ut, og var knapt synlig på de neste 1,5 cm
Biltemas løsemiddelfrie tynne: 2,5 cm
Biltemas linoljespray: 4,5 cm
20-50 motorolje: 5 cm
Sagkjedeolje: 5 cm
WD-40: 11 cm
Vaselinolje: 14 cm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Fri 30 Dec 2011 21:02

Kryping oppover en vertikal trepinne:

Tykk understellsbehandling: 0,5 cm
20-50 motorolje: 3 cm
Biltemas løsemiddelfrie tynne: 5 cm
Corro Protect tynnstoff: 5 cm
Sagkjedeolje: 5 cm
Biltemas linoljespray: 10 cm
Vaselinolje: 12 cm
5-50 motorolje: 15 cm
WD-40: 16 cm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Fri 30 Dec 2011 21:05

Her er avsluttende mål på fordampningen:
Det ble fylt 20 mm i hvert glass.

Biltemas linoljespray: 0 mm
Biltemas 20-50 olje: 0 mm
Tykk "Tectyl": 0 mm
Sagkjedeolje: 0 mm
Vaselinolje: 1 mm
WD40: 2 mm
Biltemas løsemiddelfrie tynnstoff: 8 mm
Corro Protect tynnstoff: 13 mm
Sistnevnte har altså fordampet med 13 av 20 mm.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Fri 30 Dec 2011 21:40

Og nå er vi over på neste fase i testen: "Tørkeprøven"

Vi har fordelt et nogenlunde likt lag av hver sort på sine respektive platebiter, og lagt dem til tørk i rundt 30 graders vinkel.

Slik ser prøvene ut akkurat nå:
IMG_0615.JPG
Vi har en formening om at det er en fordel at produktene ikke tørker.
En overflate som er mettet med "olje" er bedre rustbeskyttet enn en overflate der det har vært olje en gang, men som har tørket bort.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 » Sat 31 Dec 2011 01:47

Det hadde også været bra med innspill fra andre PV-eiere? :?:
Ønsker?
Andre kriterier?
Eller meninger generelt rundt temaet?

Kom gjerne med kritiske innspill?
Desto nærmere vi komer sannehten, eller de virkelige forhold på bilen, desto bedre! :)

Nå er muligheten her!

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Sat 31 Dec 2011 10:37

Torbo2 wrote:Det hadde også vært bra med innspill fra andre PV-eiere? :?:
Ønsker?
Andre kriterier?
Eller meninger generelt rundt temaet?
Helt enig!
Hadde trodd at dette temaet skulle fenge mye mer enn responsen skulle tilsi.
Kanskje de fleste regner temaet som uinteressant, da de ikke kjører bilen på vinteren?
For min del er dette noe jeg også skal overføre til hverdagsbilen, så jeg "forsker" videre med krum hals.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 » Sat 31 Dec 2011 14:13

Vell, vell, det er hittil nærmere 400 visninger på temaet, så det må jo fenge. Dessuten er det kanskje litt julemas fortsatt?
Så jeg tenker også at når noen ikke sier noe, så er vi i alle fall ikke "på bærtur"? "Den som tier samtykker", er jo et begrep?
Men likevel er tror jeg det er noen som sitter inne med noen erfaringer, eller spørsmål, som kunne kommet til nytte for oss og andre..
- Kanskje dette er litt avansert?
Jeg mener i alle fall at det er et faktum at hulroms- og understellsbehandlig er vikitg på våre biler, og for min egen del ser jeg dette prosjektet som svært nyttig. Jeg vet også at mine bller, uten unntak, kan ha behov for noen av disse erfaringene for å stoppe rusten/rustutvikling så langt det er mulig!
Kanskje noen venter på de endelige resultatene?
De fleste setter vel slikt bort til et firma... Men kanskje dette kan kanskje likevel gi ideer om hvilke medtode som kan benyttes? Og samtidig si noe om nytteverdien av behandling av blen...?

Uansett kan vi være glad for at dette forumet er et av de heftigste bilforumer (5,5 x mer enn Amazonklubben), med mange interesserte lesere! :D
Det er jo også mange andre temaer som er mye lest og lite kommentert...
Last edited by Torbo2 on Tue 03 Jan 2012 20:22, edited 1 time in total.

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 » Sun 01 Jan 2012 13:15

Torbo2 wrote:Vell, vell, det er hittil nærmere 400 visninger på temaet, så det må jo fenge.
Det sier du bare for å trøste meg..... :)
Torbo2 wrote:Jeg mener i alle fall at det er et faktum at hulroms- og understellsbehandlig er vikitg på våre biler, og for min egen del ser jeg dette prosjektet som svært nyttig. Jeg vet også at mine bller, uten unntak, kan ha behov for noen av disse erfaringene for å stoppe rusten/rustutvikling så langt det er mulig!
Jeg er også helt klar for å nyttiggjøre meg dette når vi har kommet "i mål".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 » Sun 01 Jan 2012 16:09

Tror ikke du trenger noen trøst her. Vi har jo funnet ut noe som jeg vet at kollegaer i bransjen og andre lurer på. men jeg har ikke tenkt å fortelle noe til dem, om de ikke noen skulle være spesielt greie med meg en dag?
Eller er dette kun for Volvo PV/Duett?
Og etter hvert som svarene blir yterligere entydige så er det i alle fall svært matnyttig det her....!
Tror bilene våre blir veldig fornøyd etter hvert!
Jeg tror jeg vil kunne redde forskjermene og kanalene på mine biler i laaaaang tid, i alle fall, så jeg er veldig fornøyd med det her.... :D

Post Reply