Test av antirustbehandling for hulrom

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Hvordan ser Biltemas løsemidelfrie sak ut? Like bra som linoljesaken? Holder den seg normalt i glasset?
Har tatt en måling av dette også.
Målingen er litt upresis, fordi jeg ikke vil røre glass og pinner unødig.
Målingen er derfor foretatt med linjal holdt opp mot siden av glasset.

Her er "fordamping" i antall millimeter. Alle glassene ble fylt med 20 mm i utgangspunktet.

Biltemas linoljespray: 0 mm
Biltemas 20-50 olje: 0 mm
Tykk "Tectyl": 0 mm
Sagkjedeolje: 0 mm
WD40: 1 mm
Vaselinolje: 1 mm
Biltemas løsemiddelfrie tynnstoff: 3 mm
Corro Protect tynnstoff: 10 mm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 »

Den ene millimeteren er vel innenfor vårt toleranseområde, og kan ansees som ubetydelig. Påfylling var vel +/- 0,5 mm nøyaktighet, så 1 mm kan vel ikke telle.
Tenker høyt videre .... 3 mm er vel teoretisk noe man kan regne på, men siden mye har trukket oppover så er det vel et par mm fordampning man skakker om. Og i mengde og prosent blir det vel i praksis ubetydelig? I overkant av 10 %.
Men når du nevner 10 mm på den andre får jeg bakoversveis, altså en cm så er jo det ca 50% svinn!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men når du nevner 10 mm på den andre får jeg bakoversveis, altså en cm så er jo det ca 50% svinn!
Helt rett. Og jeg har holdt bikkja godt borte fra "laboratoriebenken", så han kan heller ikke beskyldes for å ha gjort noe galt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Er forresten litt forundre over at de 2 tynneste stoffene, vaselinolje og wd40 ikke har fordampet mer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 »

Vaselinolje forundrer meg ikke, da den hadde lite dunst eller lukt eller hva man skal si. Den er trolig konstruert "foredlet direkte" til den tykkelsen den har? Dette kan vi jo undersøle med produsenten, uten å fortelle dem hva vi driver med? Her skal det jobbes upåvvirket, kun få opplyst konkrete fakta for å klarere og få ytterligere bakgrunn for å utkrystallisere sikre meninger og fakta etter hvert!

WD-olja kan også være produert (rafinert) tynn i utgangspunktet for å slippe masse løsemidler, som oftest går rett opp i lufta.
DEssuten bør vi vel få tilsendt et datablad for Biltemaproduktet som oppgis å ikke ha løsemidler, men kanskje litt? En smule for å få de lettere ut av boksen?

Det er et stykke igjen ennå, men at denne prosessen skulle vise forskjeller så fort er jeg både imponert og forundret over.
Det ser ut til at prøvemetodene holder mål, og er godt innenfor normale avvik (måletoleranser). Omsatt til praksis har vi romslige sikerhetsmarginer her, og når resultatene alerede har har vist så store forskjeller, virke det hele meget vellykket. Jeg vil tro at ingen vil bry seg særlig med foskjeller opp til 2-4% ? eller fem for å si et rundt tall.

Det styggeste hittil er etter min mening at et produkt har delvis (halvveis) dampet bort! :shock:

Men som nevnt kom gjerne med innspill, vi er ikke eksperter, men ganske nysgjerrige!
Det er ingen "hokus pokus" med disse tingene og metodene! Prøvene er basert på egenskaper som produsentene selv har satt i fokus! I tillegg egenskaper som har vært ønsketenking i bilbransjen og blant bilbrukere i mange år.

Og så har vi vel funnet fram til prøvemetoder som er forståelige og kan forenes med praksis.
Dessuten er det interessant med direkte sammenlikning av forskjellige, også litt utenom-produkter, som ekstra spenning i prosesen!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Vi kunne jo også prøvd en tynenre olje, om du har flere glass så her jeg masse pinner.
Du la jo igjen en ekstra pinne. Hadde et ekstra glass. I dette har jeg nå tatt Biltemas 5-50 helsyntetiske olje.
Den bør vel være grei?
Hadde ingen metallbit å stikke oppi dette glasset, men du verden for et resultat på trepinnen!
På under ett døgn har den gått rett til topps, med 11 cm!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Her er de andre resultatene pr. lørdag formiddag:

Kryping oppover en vertikal stålplate:

Tykk understellsbehandling: 0,5 cm
Biltemas løsemiddelfrie tynne: 2 cm
Corro Protect tynnstoff: 2,5 cm
20-50 motorolje: 3 cm
Sagkjedeolje: 4 cm
Biltemas linoljespray: 5 cm
Vaselinolje: 9 cm
WD-40: 9 cm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Kryping oppover en vertikal trepinne:

Tykk understellsbehandling: 0,5 cm
Biltemas løsemiddelfrie tynne: 4 cm
Corro Protect tynnstoff: 4 cm
20-50 motorolje: 3 cm
Sagkjedeolje: 4 cm
Biltemas linoljespray: 7 cm
Vaselinolje: 9 cm
WD-40: 11 cm
5-50 motorolje: 11 cm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Her er mål på fordampningen:

Biltemas linoljespray: 0 mm
Biltemas 20-50 olje: 0 mm
Tykk "Tectyl": 0 mm
Sagkjedeolje: 0 mm
WD40: 1 mm
Vaselinolje: 1 mm
Biltemas løsemiddelfrie tynnstoff: 4 mm
Corro Protect tynnstoff: 10-11 mm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Torbo2 »

Nesten utrolig eller ufattelig det her? Hadde nok ingen tro på at forskjellene skulle være så store!
Og når forskjellene er så "krystallklare" og store forsvinner marginale målefeil som i utgangspunktet er innenfor et par prosent...

Konklusjonene kan vel gjøres allerede, men siden produktene skal få lov til å virke over lenger tid på en bil, kan kanskje testen bare gå sin gang videre noen dager og uker?

Etterlyser meninger og kommentarer her, slik at det blir lettere å sette opp konklusjoner ut fra behov hos brukere?
Last edited by Torbo2 on Sat 17 Dec 2011 17:05, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Synes også at testen bare kan rulle videre en stund til. Glassene står ikke i veien - ennå.
Savner kommentarer fra andre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Trodde dette emnet skulle fenge mer, men kanskje noen er opptatt med julestria....?

Her er dagens resultater:

Kryping oppover en vertikal stålplate:

Tykk understellsbehandling: 0,5 cm
Biltemas løsemiddelfrie tynne: 2 cm
Corro Protect tynnstoff: 2,0 cm! Tilbakegang 0,5 cm grunnet uttørking
20-50 motorolje: 4 cm
Sagkjedeolje: 5 cm
Biltemas linoljespray: 5 cm
WD-40: 10 cm
Vaselinolje: 11 cm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Kryping oppover en vertikal trepinne:

Tykk understellsbehandling: 0,5 cm
Biltemas løsemiddelfrie tynne: 4 cm
Corro Protect tynnstoff: 4 cm
20-50 motorolje: 3 cm
Sagkjedeolje: 4 cm
Biltemas linoljespray: 7 cm
Vaselinolje: 10 cm
5-50 motorolje: 12 cm
WD-40: 13 cm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by 445 »

Her er mål på fordampningen:

Biltemas linoljespray: 0 mm
Biltemas 20-50 olje: 0 mm
Tykk "Tectyl": 0 mm
Sagkjedeolje: 0 mm
WD40: 1 mm
Vaselinolje: 1 mm
Biltemas løsemiddelfrie tynnstoff: 5 mm
Corro Protect tynnstoff: 12 mm

Til sammen begynner disse dataene å gi interessante tendenser!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Test av antirustbehandling for hulrom

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Varigheten\motstandsdyktigheten er det vel stor variasjon på?? feks wd-40 VS Sakjedeolje. Har for meg at sagkjedeolje vil beskytte lenger. :D
Post Reply