Hvor skal bukken stå?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Hvor skal bukken stå?

Post by hlyshaug »

Oslo- og Akershusavdelingen arrangerte i går - lørdag 15. oktober - sitt halvårlige mekke- og smøretreff, med gledelig stort besøk.

Blant oppmøtet var en 1947-modell i god stand og med lite kilometer på telleren, noe som fikk det til å svimle for opptil flere av oss.

Men da vi skulle ha den opp på bukken for å smøre fikk vi en liten utfordring. Her finnes det ikke jekkfester i tradisjonell forstand, da bilen skal jekkes på støtfangerfestene iht instruksjonsboken.

Nå leser jeg at PV ikke skal heves på kanalene, og blir da nysgjerrig på hvor korrekt plassering av bukken skal plasseres? Støtfangerfestene bortfaller - så lange er ikke teleskoparmene på bukken.

Senere utgaver av PV har vel ett sentralfeste for jekken på hver side - hvordan løser man problematikken her?

Takker og - æh - bukker for svar :wink:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Hvor skal bukken stå?

Post by pals »

Meget godt spørsmål. Sikkert flere som har lurt på dette.
Jeg har tenkt på å legge inn en 5mm-plate på innsiden av kanalveggen foran og bak for å ha et løftepunkt jeg kan være trygg på.
Alternativet er å bruke en 2"x4" som legges mot innsiden av kanalen og dørken, lang nok til at den sprer belastningen utover i dørkplata.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor skal bukken stå?

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Hvor skal bukken stå?
Langt unna havresekken!

På akkurat den bilen løste vi det jo ved å bruke bakerste hjørne på kanalene. Kunne se tydelige spor etter løfting der tidligere.
Hadde jeg vært eier av et slikt klenodium, så tror jeg at jeg hadde laget til passende treklosser for å fordele vekten slik Pals beskriver. Bør ligge i bilen før neste smøretreff.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hvor skal bukken stå?

Post by Torbo2 »

Her fikk man en kontroll på svakheter/rust i kanalene i det minste. Det ble en kontrollert oppheising, men om andre av de eldste kommer på smørebukken, er det jo greit å være i føre var. Bilen ble vel laget før to-søylebukken kom....
Det er jo alltid trygt å jekke opp på traversen framme og på differnsialklokka bak, hver for seg, men det er jo ikke så komfortabelt å ligge under å smøre...
Er litt usikker på å jekke på bunnplatene, de kan jo også være litt kjeks? Og de ruster like ofte overnfra/innefra, så her har man ikke alltid helt kontroll. Måtte så fall løfte på mattene først?
Kunne jo hørt med Volvo-Gunnar på Bilia på Ramstad?
Post Reply