Vindusviskere?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Vindusviskere?

Post by Mikal »

Heisann.

I går knakk den ene vindusviskeren tvert av. Har tenkt meg en tur til Sverige og VP på et eller annet tidspunkt for å kjøpe setetrekk, men i mellomtiden kunne jeg godt tenke meg to stk vindusviskere, noen ideer hvor jeg får tak i noe sånt? Biltema? Bilextra? Kanskje på den maritime avdelingen? Alle svar mottas med smil og takk :)
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by 445 »

Var det selve viskerbladet som knakk, eller armen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by Mikal »

Heisann. Det er over fjæra mot selve bladet, ca midt på. Knakk tvert av.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by 445 »

Kanskje noen kan sølvlodde dette?
Gjort på riktig måte blir det veldig solid.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by Mikal »

445 wrote:Kanskje noen kan sølvlodde dette?
Gjort på riktig måte blir det veldig solid.
Har en kar som kanskje kan fikse det for meg, men greit å vite om noe annet funker når den andre ryker :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by Mikal »

Først og fremst må jeg si at dette er fryktelig flaut å spørre om, jeg finner stort sett ut av ting selv men her er jeg redd jeg skal ødelegge noe hvis jeg ikke får instruksjoner myntet på et lite barn :)

Fikk pakke i dag fra VP autoparts med bla. nye viskere, de gamle var slitt og den ene armen kan dere lese om i denne tråden her. Den ble fikset men kula på enden av armen greide ikke å holde på selve viskeren. Så nye blad og ny arm er på plass. Så til det sikkert latterlig enkle spm. som jeg ikke greier å finne ut av: Hvordan fester jeg bladet på armen slik at det holder? Dytter man den bare inn så ramler den av igjen, jeg ser det er noe bevegelig på undersiden av festet på bladet og jeg antar at dette skal fra hverandre, men jeg er redd for å ødelegge no, så da tenkte jeg det var bedre å spørre :)

Flau hilsen Mikal
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusviskere?

Post by Torbo2 »

Det er forskjellige løsninger på dette, så det er ikek lett å svare, men i noen tilfelle stikkes armen inn i "bladdelen" og så ska det være en liten tapp som holder igjen. I andre tilfelle er tuppen på armen formet som en bue, og stikkes inn og når pusserbladdelen kommer i riktig stilling mot vinduet så kan den ikke gli ut uten videre.
Det kan høres ut som du må stikke den inn i den andre spalten i pusserdelen, tror det er to muligheter og den ene er trang.. En liten fjær må bøyes slik at den kommer i riktig hull/spor...? litt gjetting dette, men det må jo gå på et vis?
Om du sendte er makrobilde kan det hende noen kan svare nærmere på dette?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusviskere?

Post by Torbo2 »

Mikal wrote:Først og fremst må jeg si at dette er fryktelig flaut å spørre om, jeg finner stort sett ut av ting selv men her er jeg redd jeg skal ødelegge noe hvis jeg ikke får instruksjoner myntet på et lite barn :)
Flau hilsen Mikal
Jeg kjenner meg litt igjen her! Enkelte ganger utsetter jeg en oppgave til jeg har tenkt og tenkt og sovet på saken, men er usikker på om det er riktig framgansmåte, og noen ganger er ting ikke reversiblet, eller problematisk å gjøre om igjen! Eks. Brotsje kingboler el.a. Bruker heller en halvtime ekstra enn å risikere å ta for mye.
Eller som da jeg skulle lime på pakning langs kanten på bagasjeromemt på PV-en. Det ble litt stille rundt dette og hvorfor? heldigvis var det ingen som spurte hvordan det gikk.
Jo jeg var redd for å lime feil, slit at skjøten havnet feil eller at gummilista ble for kort eller for lang... Å rive opp igjen på et nylakkert område er ikke særlig. Men siden jeg ventet tre måneder med å gjøre det så kunne jeg evt. reversere prosessen, men jeg hadde flaks lista kom på uten problemer..
Det er vel sånn med ting man ikke har rutine på, at usikkerheten blir sterkere en viljen til å gjøre jobben? Og med våre biler skal vi jo ikke gjøre feil om man kan unngå det... Da får vi vondt?
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by Mikal »

Hehe, takk for oppmuntrende ord Torbo2.

Det er hvertfall slike armer: http://212.247.61.152/eu/main.aspx?page ... tno=658240
og slike blader: http://212.247.61.152/eu/main.aspx?page ... tno=682706

Nå forsvant bilen til Kr.sand for å kjøre catering i et bryllup så jeg får ikke tatt noen bilder.
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusviskere?

Post by Torbo2 »

Det ser ut til at armene er som på Amazon, og noen PVer. Om badene er riktig (noe jeg lurer på ) så skal tuppen armen stikkes inn vinkelrett på bladet og tres inn mens man legger bladet i rikitig stilling. "Buevariant".
Det ser litt rart ut det her men er det riktig skal det gå...
" Innstillsvariant" er hvor man stikker armen inn mens pusserbladet er i riktig vinkel mot vinduet..

Få du det ikke til å stemme, kan du ha fått en av hver type... ?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by 445 »

Litt mer om tørkergummi her:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =9&t=10854
(Torbo, er du over alt?) :)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by 445 »

Fant et par bilder av tørkersystemet fra en annen vinkel.
Disse burde rett og slett bare være å tre inn i hverandre.
Lurer også på om du kan ha fått to ulike systemer tilsendt.
Kan du ta et bilde av hva du har fått?
Tørkerarm PV.JPG
Tørkerblad PV.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusviskere?

Post by Torbo2 »

Over alt? Ovar alle hauer når det gjelder disse bilene, ja kanskje... Jeg har jo hatt Amazon i mange år, helt til nylig. Så det ble noen erfaringer der, og det svenske forumet er jo veldig bra, så da har jeg i perioder plaget folk der også...

De bildene, viskerenhetene, over her ser ut til å matche hverandre. Men her må man stikke den ytterste buen inn med nesten nitti graders vinkel mens man trer inn armen i bladet. På min Duett er det anerledes, men det er en 66-modell.
Jeg ville jo også her vært smånervørs for å ikke gjøre feil, for skulle man misnte et blat i farta, og armen ligger på vinduet, kan det bli ripe. Dv.s. det blir ripe.

Nylig observerte jeg to damer på en bensinstasjon i nærheten som stod å fikla med dette problemet, og rett før hadde den ene falt av og laget ripe. Det var slettes ikke lett å knipse på en ny, og om noen tror de fikk hjelp fra de ansatte på stasjonen kan tro om ngne, men det er vel velkjent.
jeg hjalp dem med å putte tappen inn i hakket på pusseren, og de ble veldig veldig glade.
Men de var bekymret for ripen. Men jeg sa de kunne gnikke på ripen i noen minutter med en klut med tannkrem. Men jeg glemte å gi dem mitt telefonnummer for å høre hvordan det gikk! Var redd for at de skulle misforstå... (litt feig der)...
Den ripa jeg fikk på Amazonen ble uslyning med tannkrem, men om det var Solidix elelr Pepsodent husker jeg ikke?
Har en mistanke om at det var den type xxx for "røkare", som inneholder noe mer slipemidler? (husker ikke navnet nå)
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Vindusviskere?

Post by Mikal »

Hmm, jeg håper ikke jeg har greid å bestille feil. Synes disse så ut som de som stod på bilen fra før av. Her er hvertfall to bilder av de delene jeg har på stuebordet mitt nå.

Image

Image
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusviskere?

Post by Torbo2 »

Det ser dessverre feil ut ja... Amazon/tidlig PV-arm og senere Duettblad kanskje? kanskje ikke?
Sjekk mde de gamle om du har dem?
En nødløsning er kanskje å rette ut buen på tuppen av armen, men da må man være sikker på at den får feste i bladdelen?
Vil ikke anbefale noe her, da jeg helst ikke vil komme til Grimstad kun for å bytte vindu...
Post Reply