Underdelsbehandling

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Så da kan snart sette i gang... Bare si ifra når det er ferdig rydda på benken? :) :roll:
Det vr det frekkeste. Det er alltid ryddig FØR dere kommer!
Etterpå derimot.... :wink:

Jo da, jeg har rusten stålplate til oppklipping, og er klar til testing en gang etter sveisekurset.
:lol:
Les mitt navn motstt vei, så skjønner du hva jeg snakker om!
Sa vel sist at jeg måtte går fordi jeg var så dårlig på å rydde! Det var nok litt slemt, men jeg håper du glememr det! :roll:
Skal forbedre meg.....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Ingen problem :D

Når forsøket er ferdig, så kunne jeg ha lyst til å feste disse metallbitene under hverdagsbilen, og la dem sitte der i vinter. Motstandsdyktighet mot slitasje har jo også litt å si.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Da kommer ideene sprettende. Så er det vel bare å få banket fast testkriteriene. Når, hvor mye, hvor lenge osv...
Her skal vil vel holde oss til optimal nøyaktightet... :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Sink og stål:
Et lite eksempel på hvordan en stålplatestrimmel ser ut etter noen dager i saltvann, sammen med en mindre strimmel med sinkplate! :D
Image
Null hull! Null rust, heller motsatt, da noe sink har gått over til å beskytte stålet!
Er det rart man kan bli så opptatt av sinkplater osv.... :?:
Her er altså et våpen mot vår fiende- rusten!
De fleste har vel sett en ubeskyttet stålplate etter noen minutter med vann på? Eller bremseskiver sekunder etter en vask?

Fortsettelse ang. rust følger....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Spiller avstanden mellom sinken og stålet stor rolle?
Ville resultatet blitt det samme hvis du hadde forsøkt i badekaret og hatt sink i den ene enden og stål i den andre?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Det var et interessant spørsmål! :idea:
Er som sagt ikke kjemiker, bare nyssjerrig. Jeg har prøvd både kontakt og ikke kontakt mellom stål og sink, og ser ingen forskjell. :)
Men med svært stor avstand kunne vært interessant. Kunne f.eks. sinkanoder virket på en meters avstand under en bil.
Badekartesten kunne vært interesant å prøvd! Jeg skal jo på være borte fra i morgen til lørdag/søndag, og da kunne jeg jo ha sett på det?
Den testen gjør seg jo selv.... og vil trolig si litt om det... :?:
Last edited by Torbo2 on Wed 07 Dec 2011 10:11, edited 1 time in total.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

445 wrote:Spiller avstanden mellom sinken og stålet stor rolle?
Ville resultatet blitt det samme hvis du hadde forsøkt i badekaret og hatt sink i den ene enden og stål i den andre?
Er stålet like grått etter neon dager, kan vi virkelig snkke om "Våpen mot rust"! :shock:

Er dette noe bilfabrikkene helst ikke vil høre om tro? :lol:
Last edited by Torbo2 on Sat 10 Dec 2011 14:03, edited 2 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Testen burde vel gjøres i 2 etapper.
En med og en uten sink, for å se forskjellen på stålet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Det er jo ideelt, men det var rart om stålplata ikke skulle ruste i i saltvann i badekaret mitt? Men karet er kanskje tilsatt E-stoffer og antioksidanter? I så fall burde jeg også holde lenge? :lol:

Vell, vell, fra spøk til "revolver" for å ta "rustspøkelset" :lol: .. Jeg ser på det neste uke, siden du presser meg så hardt! :roll:
Rustkiller... Sink = vårt våpen? :roll:

Hørte forresten fra en bilentusiast (nabo) at han hadde fått sin bil lakkert for noen år siden og rusten kom tilbake etter to-tre år! Han hadde brukt "latmansrustgrunning" som skulle nøytralisere stålet og virke som grunning! Men det fortsatte å virke under lakken og boblene kom! :shock:

En kompis av meg skulle også lakkere bilen, og jeg hjalp ham litt. Han var så påståelig at "rustkilleren" som han hadde betalt for i dyre dommer skulle gjøre jobben uten å slipe ned. Jeg hevdet selvfølgelig det motsatte, og gjorde det på min måte der jeg gikk over for ham. Så måtte jeg jo bare si at dette er din bil, du gjør som du vil. Men så får vi se om noen år? :?:
Kan i alle fall si at jeg ikke kommer til å slipe en millimeter på de områdene om rusten kommer tilbake, selv om han er en av de hyggeligste i lang omkrets....!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

I kampen mot rust finnes ingen snarveier. Her kan man ikke være nøye nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Full støtte på den! :)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Underdelsbehandling

Post by 445 »

Er det forresten noen som bor i nærheten av Funderud antirust (Mysen)?
Ville gjerne ha kjøpt en liter av deres olje og testet ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Torbo2 wrote:
445 wrote:Spiller avstanden mellom sinken og stålet stor rolle?
Ville resultatet blitt det samme hvis du hadde forsøkt i badekaret og hatt sink i den ene enden og stål i den andre?
Er stålet like grått etter neon dager, kan vi virkelig snakke om "Våpen mot rust"! :shock:

Er dette noe bilfabrikkene helst ikke vil høre om tro? :lol:

Etter et par dager i saltvann i badekaret med 80 cm avstand mellom stål- og sinkbiten:
Image
Et lite fenomen... Et lite kunstverk, og jeg var bekymret for at rusten hadde fått tak. Det ble dannet jernoksid (rust), men den var frigjort fra stålet. :shock: Rusten var som rødt pulver. Etter å ha strøket vekk pulveret med fingrene var det grått og rent under.
Forstå det de som kan?
Kan det være at stålet er blitt stabilisert, til tross for stor avstand, og at forurensninger i stålet er skilt ut?

Under platebiten var det grått og rent og upåvirket, kanskje heller en anelse grått sinkbelegg, men det er ikke så lett å finne ut av uten videre. :roll:

Nå skal den ligge i to dager i samme saltvannet med 10 cm avstand, så får vi se!
Image

Teori: Kan vil rett og slett utnytte "vår fiende" (veisaltet) til å stabilisere eller galvanisere stålet? :shock:
Kan sink rett og slett gi bilen "evig liv"?
Er disse tingene bilens antioksidanter?
Nå begynner moroa! :D
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Etter halvannen dag i saltvann med 10 cm avstand:
Image
Noe skjer her.... :shock:
Igjen et rødt pulver på overflaten, men under pulveret og under platabiten var det grått, gråere enn stål. Uten at jeg kan påstå noe, kan det se ut som det er et mikroskopisk lag med sink. At det har skjedd en elektrolyse er det vel ingen tvil om... :roll:
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Underdelsbehandling

Post by Torbo2 »

Litt nærmere:
Kan det hende at det røde er fra elektrolysen? At stålet renses for forurensinger? Overflaten er jo svært grå og det kan se ut som overflaten er galvanisert? Til høyre: Her er det røde xxx fjernet med fingeren....
Image
Jeg skal sette platebiten i vanlig saltvann etterpå så får vi se om den er blitt stabil. Det må vel være en bekreftelse på at overflaten er galvanisert?
Det ble jo mye rød gørr i bøtta også da jeg galvaniserte med strøm, men mye mer.... :roll:

Er den stabil i saltvann, er jeg fronøyd... :D

Litt mye rariteter her nå, men det mer matnyttige kommer....
Post Reply