Farlig insektsfjerner!

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

I går brukte jeg en insektsfjerner fra Turtle (pumpesprayboks) - skulle spare tid. Heldigvis brukte jeg det ikke på en av mine gamle gode, men på min "nye" VW Camper... Den fjernet insekter, je, men svampen (også Turtle) ble rød som bilens lakk og lakken gikk nærmest i oppløsning. Jeg skyndet meg å skylle med vann i bøtter og spann, men lakken ble matt og forferdelig! Stygge rennemerker nedover skjermene og panseret ble fullstendig matt. Skal ikke ta hele historien her, men i dag skal jeg innom en av NAFs testestasjoner for å få en rapport og så sende klage til importøren!
Jeg forventet ikke en slik negativ effekt. Det hadde vært bedre om det kun hadde vært vann og en dråpe med Zalo på flaska, som er mindre skadelig for lakken.
Og jeg som hovedsakelig vasker med vann uten såpe, nettop for ikke å fjerne voks fra lakken! Kunne heller brukt et egg, som har samme kjemisk/oganisk sammensetning som mygg og fluer for å løse opp og rense lakk og vindu.... Eller Cola? Trodde jeg var for gammel til å bli lurt, men kanskje jeg ikke er så gamme, eller naiv?

Skal bli spennende å finne ut av hva partene har å si....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by 445 »

Dette hørtes da forferdelig ut!
Jeg har troligvis tilgang på noen gamle karrosserideler, hvis du f.eks trenger å ta med et gammelt panser eller dør for å vise effekten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

Jeg har stoffet fortsatt i bilen, selv om det sikkert er risikabelt....
Så vi kan se på det....
Jeg har bedt importøren om datablad/egenskaper/innhold for dette produktet, men ikke fått noe enda, de har trolig fått kalde føtter.
De skulle komme å se på bilen min i dag, men så måtte de utsette det til i morgen.
Da kommer de sikkert mannsterke og skal argumentere meg i hjel....
Blir det for ille, sender jeg dem til NAF i Sandvika som så på bilen min i går og sa at dette var ille!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by 445 »

Hvordan gikk befaringen med importøren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

Venter på inspeksjon av bilen i dag...
Men det medfører at jeg får representanten(e) til å komme på NAFs testestasjon i Oslo og så får jeg med meg direktøren for NAF Oslo, som er meget godt skolert i bilprodukter, som vaske-/rensemidler, kjemi osv.

Produktinformasjon:
I produktbladet står det at man skal bruke hansker når man bruker dette produktet og at rester skal leveres til en miljøstasjon!!!! Kan være irriterende for huden osv....
Unngå å få produktet i øynene og massse forholdsregler for bruk og uhell med produktet. Skikkelig fy, fy -produkt...
– Jeg har vel ingen mistanke om at noen bruker gummihansker og kjører til Isi eller Grønnmo med flaska med rester i etter bruk!

Jeg er glad for at jeg ikke har brukt stoffet på en av mine veteranbiler!!!!!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by 445 »

Håper at du oppdaterer oss når det skjer en utvikling i saken.
Så jo bilen din på onsdag. Det var ikke et pent syn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

Det virker ikke som importøren tar dette helt alvorlig, eller at de har fått kalde føtter? De skulle se på bilen på fredag, men da jeg ringte å etterlyste inspektøren, så hadde han problemer med å komme da han hadde fått problemer med et et annet prosjekt.....
De har allerede prøvd seg med en rekke uprofesjonelle og amatørmessige argumenter som har falt i fisk....
Så får de/han en sjanse til.. De må vel samle opp masse argumenterter og fantasifulle forklaringer for å komme seg unna?
Fra min side og andre forbukere er denne saken svært alvorlig, både av miljøhensyn og at fronten på bilen min er blitt stygg?
Det er også bekreftet av NAFs testestasjon i Sandvika som har skrevet rapport...
Det står ikke på flaska at bilen må rubbes og poleres og evt. omlakkeres etter å ha brukt et slikt produkt, eller at den ikke må brukes på rød lakk, at man ikke må bruke det på pansertet fordi det kan være varmt osv. om det blir tema, eller at den kun må bruke på ny lakk osv...
Direktøren i NAF Oslo sa at dette virker fullstendig uprofesjonelt, i tillegg til mye annet som skal fram i lyset etter hvert. Men de kan få lov til å skøyte utover på tynn is først....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by 445 »

Kom på en historie fra jobben.
Vi har en verksmester som er svært opptatt av datablader, og å ha det formelle på plass.
Han leste databladene på alle produktene de bruker på verkstedet, og fant ut at produsenten anbefaler verneutstyr og briller for bruk av håndsåpen!
Gutta på jobben gjorde et nummer av dette på neste tekniske seminar; de fremførte en sketsj der de skulle vaske hendene med fullt verneutstyr og hansker.....
Noen ganger tror produsenten at han kan slippe billig unna med å advare mot ALT på databladet.
I ditt tilfelle må det dog være noe riktig sterke saker involvert, som kan ødelegge lakken så grundig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

Hadde jeg visst at kjemi kunne bli viktig i mitt senere liv (som er i dag), hadde jeg kanskje vært flinkere med leksene den gang?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

I går kom en hyggelig representant fra importøren og renset og polerte panseret mitt.
Mens han slet seg igjennom prosessen så svetten silte, kunne han fortelle at produktet ikke skulle brukes på falmet lakk, rød og sort lakk og helst ikke på lakk uten klarlakk.
Skulle jeg vite dette uten videre?
Dette står det nemlig ingenting om på flaska..... !!

Resultatet ble bra, men jeg er usikker på om flekker og striper kommer fram igjen når voksen falmer, som det gjør på nedre del av de venste dørene, på grunn av "miljøvennlig lakk".
Jeg har også stilt importøren andre spørsmål som jeg kan komme tilbake til.
"Time will show"....
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by 445 »

Torbo2 wrote:I går kom en hyggelig representant fra importøren og renset og polerte panseret mitt.
Mens han slet seg igjennom prosessen så svetten silte, kunne han fortelle at produktet ikke skulle brukes på falmet lakk, rød og sort lakk og helst ikke på lakk uten klarlakk.
Det er jo mildt sagt oppsiktsvekkende at dette ikke er opplyst om på flasken!
Jeg trodde dette markedet var så tvers igjennom "amerikanisert" at det ble advart mot ALT på flasken, men at det stort sett går bra likevel. Her er det jo tvert om, at det ikke er advart nok.
Huff!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

Importøren skal få lov til å svare på noen spørsmål.
Det går på blant annet:
Merking av flasken?
Advarsler?
Trekke produktet ut av markedet?

Hadde jeg hatt like mye makt som flere av oss har meninger, hadde jeg gjort mitt ytterste for å få importøren til å trekke produktet tilbake!

Dette produktet har ikke norske forbrukere og miljøet vårt bruk for!
Miljømydighetene, som skal godkjenne slike produktet gløtter trolig bare ned i saksbehandlingshaugen og få det unna. "Sikkert greit, dette har vi ikke tid til å forske på"... Skulle gjerne lagt til mange kommentarer her, men da blir jeg vel arrestert!


Dette under kan sensureres om det ikke passer i dette forum:
Jeg har fått indikasjoner (uoffisielle) på at såkalt vannbasert lakk til bil og maling i hus kan ha bivirkninger på lang sikt, som man ikke har kontroll med.
Som biodisel, som kan være mer kreftfremkallende enn vanlig, da biostoffene kan skape en kjeminsk forbindele mellom biodiesel og blod og selve kroppen vår... En lab.-undersøkelse fra Bergen viser disse tendensene, men myndighetene sier bare at dette var interessant dette må vi forske videre på... Så går det ti år til og sykehusene vil neppe finne ut av det fordi de ikke har plass.

Noe av det samme er det med bensin. For få år siden merket man ikke noe i kjeften, bortsett fra bismak, om man sugde bensinen fram fra tanken til motoren. Det var bare å skylle og spytte som hos tannlegen.
Nå svir det som bare fy (hel...) på grunn av biotilsetninger som gir bindinger som medfører at bensinen gå inn i blodårene om man får bensin i kjeften og det svir noe innmari (jæ....).
Det gjelder spesilet biobensin, den blander seg med vann og blod som kondensfjerner...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Farlig insektsfjerner!

Post by Torbo2 »

Det kommer svar fra importøren, men de måtte bare få lov til å klø seg i toppen først... Saken blir belyst senere, skal bare la importøren gjøre seg ferdig med oppvasken først! Etter det vil mange av svarene gi seg selv, selv om de unnlater å svare konkret på mye, eller svarer noe som er ulogisk...
Etter nytt press har de nå kommet med noen flere svar, men det er nok "ugler i mosen"....
Nå får vi se....
Post Reply