Mig-sveising noe å hente her?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Torbo2

Mig-sveising noe å hente her?

Post by Torbo2 » Fri 01 Apr 2011 12:34

Sjekk denne. Her er det nok noe, selv for Volvo-folket...
http://www.mig-welding.co.uk/
Den er tilknyttet denne siden:
http://www.renault4.co.uk/

Så kan man jo også se at det er noen som er mer bilgale enn oss....
(kanskje?)

445

Post by 445 » Sat 02 Apr 2011 08:11

De linkene var fine!

Har etterhvert lært meg at selve sveisingen ikke er så vanskelig, men det er innstillingen det kommer an på....
I tillegg så jeg veldig mye lysere på sveisejobben etter at jeg byttet til en skikkelig sveisemaske. Da kunne jeg til og med se hva jeg gjorde!

Torbo2

Post by Torbo2 » Sat 02 Apr 2011 10:31

Synes også det var mye interessant her. Personlig har jeg litt problemer med sveise lange fuger. Tar derfor bare et par cm om gangen så går det. Vanskelig å holde pistolen stødig.
Har noen gode tips her?
Bruker også mye punktsveising og overlapp, som gir bra styrke. Men det er jo mer vakkert å sveise butt i butt.
Gassveising er jeg bedre på, men det er ikke så passende på platearbeid. Men du verden så fint det er å ha tilgjengelig for å løsne fastrustede ting.
Ellers har jeg problemer med at tråden går tregt i slangen mellom spole og pistolen. Her bruker jeg sveisespray på spolen for å få tråden til å gå lett. Men jeg er ikke sikker på at detter er den beste løsningen?
Har også funnet ut at det er smart å bytte dysa for tråden i pistolen om det begynner å butte...
Hvilken sveisemaske kan anbefales?
Hva bruker du 445?

Jeg har bare den som fulgte med apparatet.
Har byttet glass en gang, men skulle gjerne "bedret synet"..

445

Post by 445 » Sat 02 Apr 2011 17:03

Torbo2 wrote:Ellers har jeg problemer med at tråden går tregt i slangen mellom spole og pistolen. Her bruker jeg sveisespray på spolen for å få tråden til å gå lett. Men jeg er ikke sikker på at detter er den beste løsningen?
Har også funnet ut at det er smart å bytte dysa for tråden i pistolen om det begynner å butte...
Jeg har et sveiseapparat fra Biltema. Det er for det meste brukt til å lage smijernsrekkverk med. Har tjent inn det apparatet mange ganger!
Har dessverre lite erfaring med tynnplatesveising. Har tenkt å øve meg på det etterhvert.
Har aldri hatt problem med at tråden går tregt, men passer alltid på at det ikke er skarpe bøyer på slangen.
Dysen i munnstykket er forbruksvare. Har brent fast ganske mange, og DA sitter tråden fast!

445

Post by 445 » Sat 02 Apr 2011 17:07

Torbo2 wrote:Hvilken sveisemaske kan anbefales? Hva bruker du 445?
Først hadde jeg en automatisk fra Biltema. Har den fortsatt i reserve. Kjøpte deretter en 3M maske fra Clas Ohlson. Den er verdt hver krone.
Siden du også holder til i Oslo-området får du gjerne prøve min maske for å se om den er bedre enn din.

Post Reply