Hvordan justere mellomrom mellom bakdører på en 445?

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Hvordan justere mellomrom mellom bakdører på en 445?

Post by 445 » Sun 21 Mar 2010 12:43

Som noen av dere har sett i prosjekttråden, så har jeg brukt noen timer i vinter på blant annet nye gummilister rundt dørene på 445'en.
I denne forbindelsen hektet jeg bakdørene av bilen.
Da de ble hengt tilbake på plass skulle jeg gjerne ha justert mellomrommet (sprekken) mellom dørene litt.

Noen som har tips om hvordan dette gjøres?

Image

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2929
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Sun 21 Mar 2010 14:58

Har ikke kjenskap til akkurat denne modellen, men har du bilder av hengslene også? Justeringen sitter ofte der, enten i karmen eller i døra eller begge steder. Festene er ofte justerbare med "løs" mutter på baksiden. Hvis ikke må en ta i bruk samme metoden som en bruker på gamle dører i heimen. Bøye hengslene med ett bøyejerne eller legge noe i klem mot karmen og så "lukke" døra for å bøye hengslet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5837
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 » Sat 27 Mar 2010 11:36

Legger ut 2 bilder av hengslene. Ser ikke allverdens justeringsmuligheter...

Image

Image

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2929
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 » Sat 27 Mar 2010 18:02

Hei

Tar jeg ikke feil så er det litt avlange hull bak disse skruene. Dvs at om en løsner skruene på døra så stiller en avstanden mellom dørene og vinkelen mellom dør og karm, mens de skruene som sitter på sidene styrer vinkelen på døren "vertikalt" om du skjønner. (Tetting oppe eller nede). Avveiningen er jo om en skal ødelegge lakken for å få det til. Sjekk baksiden først om en kan se om hullene er avlange. Hengslene kan en ihvertfall ikke bøye på.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 » Sun 19 Dec 2010 01:34

Dette har jeg nettop gjort.
Løsnet hengslene i karmen og flyttet litt på hengslene og alt ble OK. En mm var nok for meg.
Men problemet var å få løsnet skruene. Slagtrekker er en god løsning. Billig på Biltema om du ikke har. Min har holdt i 25 år...
- Man vet jo aldri?

Post Reply