Rustsveising og bytte av kanaler

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Nå begynner fronten å bli klar til grunning 🙂
Måtte prøve lyktene. Skal lage en omramming rundt de.
Attachments
B3EB79FC-77F2-4777-B4A2-F3365D56B12E.jpeg
86873160-B696-4CC0-97CD-A93F2F7F97E2.jpeg
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by 445 »

Skal si det går fremover! Synes du er flink.
Ser ut som et flott lokale å jobbe i også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Reodor57 »

Blir supert dette ja. Litt spent på mekanismen for justering av lysene, men dette følger kanskje med fra donorbilen? Fint lokale ja og helt riktig oppvarming i følge boka til 445. Nemlig vedfyring :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Ja, følger med innmat med justering til lykter.
Har bestilt lakk og sparkel fra Norbond bare for å ha litt ekstra press på meg. Kommer nok til uka.
Er heldig som har greit lokale å stå i. Er en varmepumpe der, og fyrer i ovnen i tillegg ved behov. Kunne selvfølgelig vært ennå større, men sånn vil det jo alltid være 🙂
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Sauser inn med ferro bet i flere omganger. Håper å få stoppet alle spor av rust….
Gleder meg til å få på noe grunning etter hvert.
Har ikke restaurert panser, dører og bagasjelokk ennå. Tenker å lakke ferdig slik den står nå så monteringen kan komme godt igang.
Attachments
48FB97A8-1581-4651-895F-B84F045631AB.jpeg
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Nærmer seg grunning må. Driver å dekker til vindu og døråpninger.
Fikk tak i et sett med SU forgassere. Blir moro når jeg kan begynne å dille med motoren. Spent på hvordan tilstanden er. Type kam som står i osv.
Attachments
8E0227AB-D5D3-46FC-9869-59595EC82A2D.jpeg
C5AAAE49-D03D-40D6-8456-100E4524D834.jpeg
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Reodor57 »

SU forgassere er greie når de først er synkroniswrt til hverandre. Slitte usynkroniserte er til å bli gal av. Heldigvis er HS6 bedre enn de til B16 moto er n (H4), men de krever litt lesing av litteratur først. Jeg har forsøkt flere ganger å justere på en testmotor jeg har, for så å oppleve at de må rejusteres når de kommer på en annen motor med annet oppsett. Det kan h øl lde med at en motor har oljeeksos inn på manufolden og en annen ikke har det. Men, før det er d e t mye som må avstemmes. Har lært mye av en kanal på Utube som heter university motors. De holder på med MG, men prinsippene er de samme. Er det noe du lurer på underveis kan jeg forsøke å forklare. Har noen oppsett på samvittigheten etterhvert :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Takk for info 🙂
Ja, kommer helt sikkert til å spørre litt når det skal monteres. Men tror kanskje det er lurt å montere den originale forgasseren når den skal på EU før jeg får skilter. Vet ikke hvor strenge de er….? Må se litt på topp og kam også når motoren først skal deles. Men først litt ksrosserijobb 😅
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Reodor57 »

Sportmodellen ble levert med to SU forgassere. Ellers er det ingen forskjell på bilene, annet enn kosmetisk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Ok, så kam og topp er identiske?
Vet du hvor mye hk 2 doble gir på en ellers original B20?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Reodor57 »

Ca 8-10 hk, så standard B20 har 82hk din, så er en ikke oppe i over 100hk
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Ok 👍🙂
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Da var det å gjøre om verkstedet til lakkboks 🙂
Brukte dekkplast fra Biltema og tapet skjøtene. Satt. Inn plastdør mot «pauserommet». Det fungerte veldig bra med en 125mm kanalvifte med filter i forkant som avsug.
Nå er den iallefall grunnet med epoxy. Så er det en større sparklejobb i vente.
Attachments
82D7F162-936E-4958-AE73-B471A5B5D098.jpeg
54C5FB78-25EC-413E-B53A-4DD0F5F67955.jpeg
938D4E21-9986-44C5-B3EA-480698999069.jpeg
8722CD50-FC1B-4D18-BD81-66F6D495923E.jpeg
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by 445 »

Det er først når grunning kommer på at man ser at det er igjen litt sparkelarbeid.
Hvilken type grunning har du brukt? Jeg har tidligere brukt Biltema 2K grunning, men den forsvant fra sortimentet. Mulig den har kommet tilbake.
Det var en fin løsning med plastvegger som "lakkboks". Hvordan gikk det med taket? Festet det seg malingpartikler i taket og på lampene?
Grunningen er jo ikke veldig følsom mot støv, da den skal slipes, men før sluttlakkeringen så er det mulig du må vurdere et plast-tak også.
Det er kjempegøy å følge utviklingen. Takk for at du tar deg tiden til å legge ut oppdateringer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Christian
Posts: 96
Joined: Thu 11 Nov 2021 23:12

Re: Rustsveising og bytte av kanaler

Post by Christian »

Jeg har stor glede av å lese andres prosjekttråder, så da er det bare gøy å legge ut noe fra sitt eget. Synes ikke Facebook er veldig bra til slikt…
Jeg brukte epoxygrunning fra Mipa. Hadde lyst å grunne før sparkling. Hadde først tenkt å fortsette med denne etter sparklingen også. Men den er litt tung å pusse og fyller ikke så mye. Så går for en Mipa slipefyller til slutt. Grunner sparkel og bart metall med epoxyen først. Ingen av de gamle lakk-lagene reagerte med grunningen. Prøvde på arcanolen under også, og det gikk også bra. Det var jo en lettelse.
Det går nok en del sparkel. Særlig på høyre forskjerm som er veldig frynsete. Har banket det til en del, men resten må jeg bruke glassfibersparkel på.
Ja tenker jeg holder på med denne maskeringen og tildekkingen til og med sliping av fyller. Så bør jeg nok maskere på nytt inkludert taket.
Det så ikke ut til å komme lakk k taket eller på lampene. La avsuget på gulvet. Det hjalp nok litt…
Gru- gleder meg til selve lakkeringen. Er jo ikke faget mitt dette. Men så er jo ikke ambisjonene så høye heller 🙂
Fikk hentet nye dører og sveisedeler til disse i Hønefoss i går. De jeg hadde var veldig dårlige og fikset på før.
Post Reply