Farge koder, får ikkje det til å stemme

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
desverre
Posts: 22
Joined: Mon 20 May 2013 23:45
Location: Øvre Årdal, Sogn og Fjordane

Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by desverre »

Hei, har hatt ein bulk på bilen som har begynt å ruste. Bulken er ikkje synlig. (Er under støtfangeren). Så da tenkte eg kanskje eg kan få ordna det sjøl men slite litt med å finne fargen på bilen. Tenkte først det var den fargen som heiter "duvgrå" men syns ikkje den fargen ser lik ut i det heile tatt. Eg vil heller kalle den "gråtass grå" :roll:
Her er eit bilde

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by 445 »

Nydelig bil!
Hvilken fargekode står det på skiltet på torpedoveggen?

Min bil er omlakkert i en uoriginal farge, så jeg har reist innom en fargehandler som har fargekodeskanner.
Han ble med ut og skannet fargen, og da fikk jeg en kode jeg kunne bruke.
Kjøpte en boks Bengalakk i den koden og det stemte forbløffende bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by automania »

Hei anbefaler ikke bengalakk den har et elendig uv filter etter kort tid I sola begynner den og bli matt .Den har ogsa lett for og koke hvis du ma flekke senere .Dette er en 1 komponent lakk anbefaler bruk av 2 komponent lakk som har bedre uv filer.Disse finnes ogsa I ral ncs og pantone.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by 445 »

automania wrote:Hei anbefaler ikke bengalakk den har et elendig uv filter etter kort tid I sola begynner den og bli matt .
Ser at jeg uttrykte meg upresist.
Mitt poeng var at han kan få skannet fargen og få en fargekode.
Jeg trengte en bengalakk-boks i samme farge til en takgrind jeg skulle male, og fargen stemte bra.
Helt enig i at Bengalakk ikke er gunstig på selve bilen, selv om jeg har brukt det noen steder innvendig med bra resultat.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
desverre
Posts: 22
Joined: Mon 20 May 2013 23:45
Location: Øvre Årdal, Sogn og Fjordane

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by desverre »

Hei,takk for det [WHITE SMILING FACE] . bilde av skilt. Får det til og bli duvgrå? Men i vognkort står det at bilen er svart..
Fargescanning kan eg prøve Image[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201712 ... 42b8da.jpg[/img]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by Reodor57 »

Vognkortet stemmer etter hva jeg kan se. C modellen var svart CS var duvgrå. Det står C på skiltet på din bil.
C betyr også at bilen ikke har pyntelister langs sidene og på skjermene standard.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
desverre
Posts: 22
Joined: Mon 20 May 2013 23:45
Location: Øvre Årdal, Sogn og Fjordane

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by desverre »

Reodor57 wrote:Vognkortet stemmer etter hva jeg kan se. C modellen var svart CS var duvgrå. Det står C på skiltet på din bil.
C betyr også at bilen ikke har pyntelister langs sidene og på skjermene standard.
Okei, syns det er litt synd det ikkje blir holdt orginalt men det får gå.. kan pyntelista vere orginalt eller ettermontert uorginalt? Trur kanskje min bestefar bytta skjermene på den da han også hadde 2 ekstra skjermer.. litt usikker på om det var lister på de. Veit han lakka den oppigjen rundt 2002-2003 men var ikkje sikker på om den var svart.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Farge koder, får ikkje det til å stemme

Post by Reodor57 »

Det var ikke uvanlig å skifte farge og pynte på bilene før i tiden. Siden bilen er sort under panseret og sikkert også under skiltet som du viser bildet av. Tror du vil finne flere bevis for det dersom du demonterer deler som aldri har vært av bilen. PVn er ensfarget i motsetning til Duett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply