Egenprodusert lakkfjerner

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Egenprodusert lakkfjerner

Post by hlyshaug »

Har klippet dette fra et annet forum:

Lag din egen lutblanding
Dersom du ønsker å lage din egen lutblanding, kan du bruke følgende oppskrift:

1 kg soda (lut) oppløses i
6 l vann (kaldt)

Du kan bruke en plastbøtte hvis du er forsiktig, men følgende sikkerhetsråd følges: Bruk beskyttelsesbriller og hansker. Det er en fordel om de klærne du har på, er klær du ikke er så redd for.

Tilsett luten litt etter litt i vannet under omrøring. Bland aldri motsatt, da det kan føre til at blandingen koker opp nærmest eksplosivt.
For at blandingen ikke skal renne av flatene, tilsettes først 5 ml av et fuktemiddel som pingo fagvask eller helt enkelt zalo , og deretter 70 gr/liter med tapetklister. Bruk helst en drill til innrøring av klisteret.

Massen strykes på overflatene som skal renses, bruk helst en fiberkost, og må virke i 1 til 2 timer. Middelet bør holdes fuktig i virketiden, gjerne med en dusjflaske med vann. Alternativt kan overflatene forsegles med gladpack e.l. etter påføring av blandingen.

Dette skal fungere fint på stål (og tre). Aluminiumsflater bør grunnes med syregrunning før ny lakk. Ved bruk på limte flater: Limet kan løse seg opp.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Egenprodusert lakkfjerner

Post by Reodor57 »

Blir nesten som Strip All det der, bare at den også tar rust og må varmes opp... Kan være verd et forsøk for å prøve... Bare sette ting i blandingen uten tapetklister...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Egenprodusert lakkfjerner

Post by ola »

Må bare legge til at det som er nevnt om briller, verneutstyr og regler ved blanding ikke må tas lett på. Jeg var svært nær ved å miste et øye for endel år tilbake på grunn av det - temmelig flaut fordi jeg har vært mye på kjemilab dengang jeg studerte og burde derfor vite bedre enn å leke med kaustisk soda. Det endte med flytransport til nærmeste sykehus samt to døgn på øyeavdelingen. Men det gikk heldigvis bra - kom meg i dusjen med en gang og sto der helt til legen kom.

Et mindre farlig middel som kan benyttes skal visstnok være bremsevæske, det vet vi jo alle kan ta lakken dersom man får søl. Har ikke prøvd det selv, men dette ble det tipset om på et forum jeg var innom. Vedkommende tok vare på gammel bremsevæske som fungerte like bra som ny til lakkfjerning.
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Post Reply