Hull i dørken

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Post Reply
Milander
Posts: 40
Joined: Sat 06 Jun 2009 11:33
Location: Brønnøysund

Hull i dørken

Post by Milander »

Jeg har pusset og lakket hele min 544 innvendig og skal til med interiøret. I dørken er det utstansede, måneformede hull. 2 på hver side i fremre rom og 4 på hver side i bakre rom. Hva er disse hullenes hensikt og hva gjør dere med dem? Kan jeg klemme dem sammen og tette?
Milander PV544A B16 1959
tlf 95826116
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hull i dørken

Post by Torbo2 »

De skal gi en viss utlufting fra isolasjonsmattene under gumminattene, og i verste fall slippe ut vann om noen skulle søle eller annet utilsiktet vann i bunn.
Det kan være lurt å slå dem sammen mens du pusser dørken, for å få slipt rent, men åpne dem i igjen med en spalte opp ca. 1-2 mm når du skal grunne og lakke.

Det kommer ikke inn vann der i de små spaltene, da det er god luftsiskilansjon under... Og den svake utskiftningen av luft igjennom filten under mattene kan hjelpe til å holde kondens unna... Selv om det bare er en kvart liter luft i timen (tenkt tilfelle).. har ikke forsket på dette men de skla fungere....
PV1947
Posts: 40
Joined: Tue 10 Apr 2012 23:25
Location: Skjeberg

Re: Hull i dørken

Post by PV1947 »

Et lite tips i den forbindelse er å legge hønsenetting (brett den gjerne dobbelt) under mattene for bedre lufting :)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Hull i dørken

Post by Torbo2 »

Høres ut som en god ide...
En annen fordel der et at den nettingen er galvanisert. Og sink er jo en god til i halv- og helfuktige miljøer sammen med stålplater.
F.eks. på dørken, som båtfolket sier...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Hull i dørken

Post by 445 »

Det er vel også meningen at asfaltplatene (lydisoleringen) ikke skal være heldekkende.
Platene skal vel ikke dekke disse hullene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Hull i dørken

Post by hlyshaug »

Jeg har nylig lagt på nye, fine matter, men er klar over at jeg har lagt dem over plater jeg strengt tatt burde gjort noe med. I øyeblikket er rusten drenket (nåja...) i Owatrol, deretter har jeg lagt inn aviser, og matter oppå. Den gamle lydisolasjonen av hamp (?) har jeg fjernet fra gulvet - innbiller meg at den må være en fuktsamler av dimensjoner (I Niva'n min var det ullmatter - så det finnes værre løsninger). Tenkte å lette på mattene når vinterlagringen setter inn, kombinert med "Torrbollen" o.l.

Men for en litt mer permanent løsning - er vidunderresepten da:
- lakkert, rustfri plate
- asfaltplater på utvalgte steder
- galvanisert hønsenetting
- originalmatter

Eller hur?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Post Reply